בן ראובן - שלום
קודם כל מחקר שמראה קשר גנטי בין יהודים לא יכול לקבוע שהקשר הזה נוצר ממקור כנעני. מה שבודקים שם זה סימנים גנטיים שהצטברו לאיטם ולפעמים נוצרו מאפיינים יחודיים שהתפשטו בשאר האוכלוסיה ,מכיוון שלכל היהודים יש סימנים משותפים כאלה,זה ברור שיש ביניהם קשר, היסטורית הקשר מובן בכך שהם כולם בני ארץ ישראל במקור.
רק במסגרת המחקר ארכיאולוגי הוצעו דעות כמו שאתה מתאר שבני ישראל פשוט התפתחו מהכנענים, וגם שם,זה דעת מיעוט .
העובדה היא שיש חורבן אלים מאד של ערים כנעניות(מקור יוזכר בהמשך ההודעה) והופעה לאחר מכן של תרבות עם מאפיינים חומריים ותרבותיים שונים לחלוטין שמתאימים לאלו של עם ישראל . מבנים כדוגמת בית ארבעה מרחבים משקפים אופי נוודי קודם,לא אורבני,כזה של הכנענים, כך הקרמיקה, לא רק שלא זהה לזו הכנענית אלא גם שיש אותה בעיקר באיזור ההר ובאיזור עבר הירדן המזרחי שהחוקרים מזהים כגל התיישבות אחיד, והטיפוסים (קנקני שפת צווארון,סירי בישול בעלי 'שפת קרדום' )יחסית פשוטים וגסים מול הקרמיקה של הכנעניים . היעדר עצמות חזיר והופעת הכתב החדש (שאתה מייחס לכנענים,תכף אגע בזה) העברי גם כן ,מראים שמדובר בעם אחר .
הכתב העברי שאתה מנסה(כחוקרים מסוימים) לייחס לכנענים לא תואם את הריאליה של ישובים כנעניים,כנענית נכתבה בכתב יתדות(!) בכל מסמך מוכר, אפילו בלקסיקונים שהתגלו באפק (אכדית-כנענית ואחד משולש של אכדית-שומרית-כנענית )שנמצאו, הכנענית עדיין כתובה בכתב יתדות.
לצד זאת, הכתב העברי מופיע בעיקר בישובים שמזוהים כאתרי התנחלות הישראלית, אתרים שקל לזהותם,משום היעדר צלמים,והיעדר עצמות חזיר. אפילו בישובים כנענים מאוחרים מהמאה העשירית לפני ספירתם כמו גזר - אין כתב עברי.
אתה כותב " בריחה נקודתית של עבדים כנענית שחזרו לכנען וסיפרו על האל שפגשו שם" ואז כותב " ומטעמו כבשו את מולדתם, כנען, וכך גם את כל הכנענים - כך נוצרו השבטים "
איך בריחה נקודתית של עבדים (משמע מספר זעום) הובילה לכיבוש כל כנען?
העובדה היא, יש הרבה ראיות ליציאת מצרים,במתכונת שאנו מאמינים בה, ובניגוד לסיפור שאתה מציע ...
למשל אותם עפירו(שאגב אין שום הכרח לקשור אותם לשאסו,שזה ייתכן שם למעמד של פושטים בגדוד,גם בתנ"ך מוזכר המונח "שוסים" ) ,שאתה מזכיר בעצמך,בעל הדמיון למונח "עברים" , היו עבדים ,לפני כן, במצרים ,לצד שלל עבדים עם שמות עבריים לחלוטין :
ידוע לנו שאבותינו נקראו בתנ"ך עבריים (למשל בראשית יד:יג ) ושגם הגוים קראו להם עבריים (למשל בראשית לט:יז,שמואל א ד:ו ,ואף זיהו מקום עם "העבריים"כנראה משפחת האבות בבראשית מ:טו ,אחרת,ודאי שהיה משתמש במונח אחר) במקורות המצריים מופיע המונח עפרו לתיאור קבוצת עבדים ששועבדה במצרים במקומות שמזכירים את שמות המקומות שבני ישראל עבדו בפרך בהם למשל בפפירוס ליידן מספר 348 מופיע "חולקו מנות דגן לחיילים ולע'פרו הסוחבים אבנים אל מקדש רעמסס",בתעודת אנסטזי 6 מוזכרים שבטים כאלה בהקשר לפר אתום(היא פיתום?) ,היה וזה לא מספיק,יש לנו אפילו שמות "עבריים" מובהקים(אשר,יששכר,מנחם,שפרה ) מופיעים ברשימות עבדים כמו בפפירוס ברוקלין35.1446 ,תרגומים אפשר למצוא ב Stephen Quirke: The Administration of Egypt in the Late Middle Kingdom, The Hieratic Documents, Whitstable William C. Hayes: A Papyrus of the Late Middle Kingdom in the Brooklyn Museum, New York 1955
דיון על השמות אפשר למצוא בRohl, David (1995). A Test of Time: The Bible - from Myth to History. London: Century.
(כמו כן, יש לנו שמות עבריים מובהקים המופיעים בחרפושיות רשמיות של חלק משליטי החיקסוס בתקופה יותר קדומה , "יעקב-הר" "נחמן" לצד שמות שמיים-אך לא עבריים אחרים,מה שיכול להעיד,שבתקופה מוקדמת מאד,ייתכן שבני ישראל קיבלו את היכולת לשלוט על החיקסוס,האיזור,שאגב,מזוהה לאחר מכן כמקום שבני ישראל התיישבו בו )
האם יש ראיות ליציאת מצרים ? הווה אומר , מצרים בכאוס,התערבות כח עליון ,העבדים גונבים את רכוש אדוניהם ומתקוממים וכן הלאה ? ישנו את פפירוס איפוור(ליידן מספר 344)המתוארך (תיארוך פחמן 14)לסוף המאה ה13 לפני מנין הטועים (ולפי חוק ברושי(על שם החוקר מגן ברושי) אם נרצה להיות מעט זהירים - יש טווח טעות מספק בערך מאה עד מאתיים שנים לכאן או לכאן בתיארוך על פי שיטת פחמן 14,כך שזה צריך לכסות את המאות ה14-12 לפני ספירתם,על יתר ביטחון). הדעות חלוקות מתי נכתב הטקסט , והאם מדובר בעותק של טקסט יותר ישן או לא - אבל על פי ממצא התיארוך השרירותי - וההתאמה שלו לעסקינן - הוא בהחלט יכול לשמש כראיה . בוא נביא מספר ציטוטים ממנו ונשווה למקורותינו :
בין שאר הדברים מוזכר שם "Behold, the fire has gone up on high, and its burning goes forth against the enemies of the land." ז"א,מוזכר כאן שעמוד אש...הלך מול אויבי מצריים.(השווה לשמות יג:כב) ישנם עוד הרבה דוגמאות משם שמדובר באותו אירוע,למשל
Indeed, the river is blood, yet men drink of it. Men shrink from human beings and thirst after water.
השווה לשמות ז:כ-כד
(כמו כן השווה את pestilence is throughout the land, blood is everywhere לשמות כא)
Indeed, [. . .] because of noise; noise is not [. . .] in years of noise, and there is no end [of] noise. trees are felled and branches are stripped off. gates, columns and walls are burnt up, while the hall of the palace stands firm and endures. Then would the land be quiet from noise and tumult be no more.
השווה לשמות ט:כג-כה, כז
neither fruit nor herbage can be found Indeed, the desert is throughout the land Good things are throughout the land, (yet) housewives say: "Oh that we had something to eat!" Lacking are grain, charcoal, irtyw-fruit "Cakes are lacking for most children; there is no food Indeed, that has perished which yesterday was seen, and the land is left over to its weakness like the cutting of flax, commoners coming and going in dissolution [. . .]. Destroyed is [. . .] their food is taken from them [. . . through] fear of his terror. (וכו')
השווה לשמות י:טו
[. . . the land] is not bright
השווה לשמות י:כב (וכן,יותר מברור לי שמסוגלים להאשים אותי בהכללה חפוזה בקשר להשוואה הספציפית הזאת - אך - בהתחשב בכל שאר ההתאמות - אולי זה כן מדבר על זה !)
Indeed, the children of princes are dashed against walls (הקטע מופיע פעמיים) Indeed, the children of magnates are ejected into the streets; Indeed, every dead person is as a well-born man Indeed, laughter is perished and is [no longer] made; it is groaning that is throughout the land, mingled with complaints. Indeed, men are few, and he who places his brother in the ground is everywhere. death is not lacking, and the mummy-cloth speaks even before one comes near it.
זכור לי שבהשוואות שעשה וילקובסקי (שהציע את הפפירוס כראייה במקור- ובלי שום קשר לתאוריות שהוא ניסה להכניס את ההצעה בתוכן- ההשוואה עדיין רלוונטית בפני עצמה לאחר שהתיארוך תואם ) שמדבר על החרבות בתי הכלא אבל אני לא מצליח למצוא ציטוט תואם כרגע.בכל אופן השווה לשמות יב:כט-ל
ולא חסר ציטוטים שברור מהם מי האויב : and barbarians from abroad have come to Egypt. Indeed, gold and lapis lazuli, silver and turquoise, carnelian and amethyst, Ibhet-stone and [. . .] are strung on the necks of maidservants.
העבדים,הברברים(לטענתו) שבאו מחוץ למצרים.
קשה להתעלם מן הדמיון
ולאחר מכן,האם יש ראיות לכיבוש ארץ ישראל על ידי אותם עפרו ?
במכתבי אל עמארנה שבערך שייכים לחתך הזמן הזה ,אנחנו אכן רואים את הואסלים הכנענים מתחננים מהמצריים לעזרה צבאית מפני ה"עפירו" שפולשים לכנען העפרו מופיעים במכתבים כ61 פעמים כתוקפים של כנען (הערה :לפעמים העפרו מכונים גם חבירו, חילופי פ' וע' בב' וח' )יעויין בי' אהרוני "ארץ ישראל בתקופת המקרא: גיאוגרפיה היסטורית" ירושלים 87', עמוד 144 לדיון בעפירו במכתבי אל עמארנה ולחיזוק הרעיון שהם בני ישראל של ימי יהושע זצוק"ל ע"ה ותקופת השופטים.
כמה דוגמאות רלוונטיות שיוכיחו שבעיני הכנענים אותם עפרו לא היו תמימים ומטרתם הייתה כיבוש הארץ במכתב 288 עבדח'בה מלך ירושלים מבקש סיוע צבאי נגד העפירו בטענה שהם כובשים את "ערי המלך"(מצרים) במכתב 287 תלונות למלך מצרים על בניה לביה "ומעשה בני לביה: הם נתנו את ארץ המלך לח'בירו." בני לביה הם כנראה בני מלך שכם לבאיו\לביאה המוזכר במכתבים מסוימים,(הערה צדדית: תמיד תהיתי אם אולי יש מכאן ראיה שעבדי האבות (כמו החניכים של אברהם אבינו עליו השלום) נשארו באיזור הכבוש על ידי בני יעקב - שכם - ולא ירדו איתנו למצרים ,וכמובן כעבדים נאמנים - עבדו למעננו בזמן כיבוש הארץ - ואולי זה בא לידי ביטוי בסיפור זה .) כמו כן הממצא הארכיאולוגי מספק עוד ראייה לכיבוש האלים -תקופת הברונזה התיכונה 2 הייתה בשנים 1800-1550 לפני ספירתם ולפי דעה אחרת התאחרה עד 1400 לפני ספירתם ,סוף התקופה מתאפיין בחורבן אלים בכל רחבי ארץ ישראל(לפירוט על אתרי החורבן עיין ב"הרי יהודה בתקופת הברונזה התיכונה" של יצחק מייטליס אונברסיטת תל אביב 1997 עמוד 180 ובתמצית אפשר לעיין כאן
http://www.daat.ac.il/daat/israel/yehuda/my22.pdf)
כמו כן,יש רק עם אחד שהשחית פסלי עבודה זרה באיזור,והוא בהחלט בא לידי ביטוי במקומות כמו שכבות החורבן של חצור ("על אתר" ז' מאמר מאת י. אליצור מביא תיאור של א.בן תור על פסלים מצריים וכנענים כרותי ראש וידיים בשכבות השריפה של תל חצור ). .והופעת גורם חדש בעל מאפיינים ארכיטקטוניים שנראים כקשורים לעם שהיה בעל אופי נוודי לפני כן כגון בית ארבעת המרחבים (וזה משמש היטב כראיה נגד טענות ש"אין עדות לנדודים במדבר )
עם תרבות ודת מיוחדים למדי בנוף המקומי: למשל המזבח בהר עיבל ,שתואם גם את התורה שבכתב וגם את התושב"ע (לעיון פירוט נרחב על זה בספרו של פרופ' אדם זרטל עם נולד – מזבח הר עיבל וראשית ישראל או אפשר גם כאן בתמצית :
http://adamzertal.co.il/keysites.htm כמובן לפתוח את הערך הרלוונטי על אתר הר עיבל) , טבלאות עם המוסר התורני שהופיעו בכתב עברי כבר במאות הראשונות של התבססות ההתנחלות הישראלית (למשל אוסטרקון שהתגלה בחפירות פרופ' יוסי גרפינקל בחורבות קאיפה ופוענח על ידי פרופ' גרשון גליל ,לעיון "העשור הראשון למלכותו של דוד בירושלים ויחסיו עם הפלשתים לאור הממצאים הארכאולוגיים והאפיגראפיים מח'רבת קיאפה היא נטעים" בתוך חידושים בחקר ירושלים הקובץ השישה-עשר עמודים 21–71 ,או בתמצית אפשר לעיין גם כאן :http://wordpress.haifa.ac.il/?p=2071) למשל העדר בולט של עצמות חזירים בתור מאפיין של ההתנחלות הישראלית(עיין למשל במאמרו של ברוך רוזן "כלכלה וקיום בתקופת ההתנחלות" ) ,מול המצאות עצמות חזירים בשיעורים לא מבוטלים בישובים כנעניים בתקופת הברונזה התיכונה (לעיון הלווינג,שדה ,וקישון במאמר . "Faunal remains" בתוך in Shiloh: The Archaeology of a Biblical Site ע' 309-349) או אפילו מול ישובים כנעניים מקבילים (לעיון קדמוניות 113 עמודים 22-37 ,סיכום נתונים מאתרים פלישתיים וכנעניים )
כמו כן,האם אנחנו רואים גדילה באוכלוסיה של מצרים בתקופה שבה בני ישראל(ועפרו,במקורות המצריים) היו אמורים לשהות שם ?
האוכלוסיה של מצרים העתיקה משוערכת לכדי עד 2 מליון בתקופת הממלכה הקדומה , גדלה משמעותית בתקופת הממלכה התיכונה ,והגיעה ללפחות 3 עד4.5 מליון בתקופת הממלכה החדשה(הרלוונטית לסיפור) וגדלה בקצב הולך וגדל עד לכדי שהיו בה כבערך 7 מליון בני אדם בתקופה ההלניסטית (זה בערך המספר שהיה כשהרומאים כבשו את מצרים) ,שהיו ערב רב כל מיני עמים.
יש כמה מקורות להערכות אלו, עיין למשל ב Early Hydraulic Civilization in Egypt: A Study in Cultural Ecology. של קרל בוצר .