כתב נושא: שאלה  (נקרא 2851 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק מציאותי

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1401
שאלה
« ב- : ינואר 18, 2013, 13:07:50 »
http://ktivabeyziha.wordpress.com/2012/08/17/%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%A2%D7%9D-%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%91-%D7%91%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%90%D7%94/

"אבל מה שבעיקר הפריע לי היה מה שאני ראיתי כסילוף – על כל פסוק מהתנ"ך תמצא בתלמוד כמה פירושים לכאן ולכאן. ושאלתי את עצמי: אם אכן התורה הינה 'תורת אמת' אבסולוטית שנמסרה מאב לבן ומרב לתלמיד. מהיכן נוצרו כל חילוקי הדעות הללו על כל פרט שולי?!"

אשמח לתשובה.

מנותק אביר הקרנפים

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 8016
  • מוסר, כבוד, יהדות.
בעניין: שאלה
« להגיב #1 ב- : ינואר 18, 2013, 13:52:29 »
העניין הוא אחד המורכבים שבהוויה היהודית.
אני לא רב ולא קרוב לזה, אבל אשתדל לענות על זה, כפי שכבר עניתי כמה פעמים בעבר.

כל תלמיד מתחיל יודע שהתורה נלמדת בארבע שיטות: פשט, רמז, דרש, סוד. נוטריקן - פרד"ס. מעבר לכך לימדונו חכמינו כי שבעים פנים לתורה.
בסוף מסכת אבות יש פרק נוסף שמוקדש לדרכה של תורה, דרך הלימוד שבה וחייו של הלומד. שם מונים חז"ל עשרות דרכים שבהן נדרשת התורה. התנ"ך נכתב בצורה מקודדת ורב שכבתית, בצורה כזו שיהיה אפשר להוציא מאותו משפט כמה וכמה אפשרויות, בהתאם לצורה שבה התורה נדרשת.

בסוף מסכת אבות אומרת המשנה: הפוך בה והפוך בה דכולה בה.
אומרת לנו המשנה, למד היטב את כל השיטות שבהן נדרשת התורה, הפוך את השיטות ולמד כל פסוק מכל כיוון על מנת שתדע את כל הדברים. כי למרות שהדברים נראים לכאורה סותרים, הרי שאלה שלומדים בצורה מעמיקה, נכונה ועשירה, מוציאים מכל דרוש ופירוש מבט על נקודה שונה בעולם, בחיים, בפילוסופיה. חילוקי הדעות המקיפים כל פרט שולי, בעצם מגלים בפנינו כיצד 70 פני התורה חושפים אפילו את הפרט השולי ביותר מכל זווית ומנתחים אותו באופן יסודי.

מתחילה היו ראשונים כמלאכים. הם ישבו ועסקו ולמדו והרחיבו והעמיקו. הרבנים העבירו לתלמידיהם את שלל דרכי הדרוש ופירושיהם בצורה מלאה ואף הדריכו אותם מה הדרך שבה צריך לפסוק במצב כזה ומה הדרך שבה צריך לפסוק במצב אחר.
ואז חטאו בני ישראל ונשלחו לגלות, והחלו הצרות והתורה החלה להשתכח. היה יותר ויותר קשה להנחיל את כל עומק התורה בצורה מסודרת. אם לא היו מעלים על הכתב את התורה שבעל פה, גם את השיטות והדברים שאנחנו יודעים היום, לא היינו יודעים. יצא שתלמידים שונים למדו מרבותיהם חלקים שונים ודרכי דרוש שונות. יכול להיות מצב ששני תלמידים שונים למדו מאותו רב שיטות אחרות.
מוזכרים בגמרא מקרים של אותו רב שבצעירותו נהג לפי שיטה אחת ובזקנותו לפי שיטה אחרת. 
וכאן נחלקים התלמידים. האם לנהוג לפי שיטת הדרוש הזו או לפי שיטת הדרוש האחרת? איזו שיטה מתאימה יותר למצב הנוכחי?

אמת, כבוד וכוח. שלושה דברים שאנשים מחפשים ומבקשים מזולתם כל ימי חייהם ולא יודעים שצריכים למצוא את זה בתוך עצמם.

צבא יהושע עוד יחזור!

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
בעניין: שאלה
« להגיב #2 ב- : ינואר 19, 2013, 18:41:24 »
כל השיחה הזאת נראית מפוברקת ונועדה מראש לבלבל יהודים מסורתיים בכלל (כי אם חרדי מטיל ספק אז למה שמסורתי לא?)

הבחור טוען ש"מה שבעיקר הפריע לי היה מה שאני ראיתי כסילוף – על כל פסוק מהתנ"ך תמצא בתלמוד כמה פירושים לכאן ולכאן".

אני לא בקיא במיוחד אבל מהמעט שלמדתי אני לא ראיתי סילופים בגמרא.

ישנם מחלוקות, וכולנו יודעים שיש "בית שמאי" ו"בית הלל" אבל אין סילופים. זו שטות גמורה.

בית שמאי הוא המחמיר ובית הלל הוא המקל.

ישנם מקלים ומחמירים אבל אם מישהו מסלף ופוסק הלכה שהיא בניגוד לתורה הוא אינו יכול להיחשב כרב וכמנהיג.

זאת הסיבה שיש כאן יהודים שתוקפים "רבנים" מסויימים, ולכן אני מסכים איתם לחלוטין.

ראוי היה שאותו בחור היה מביא דוגמאות לכל אותם "סילופים" שהוא דיבר עליהם, כי אחרת הוא לא יותר מקשקשן מזוייף.
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!