קודם כל - הדרך היחידה לבחון בו גם אשכנזים וגם ספרדים (כולל תימנים) לראות אם הם שווים בחכמה (וזה נכון אגב לכל השוואה בין אוכלוסיות) היא לחפש תנאים שווים למבחן . אצל היהודים התנאי השווה הזה ,זה עולם התורה, שם יש יהודים מכל העדות .
(ז"א , להשוות ערס משכונה שמסרב ללמוד ,שמרקע מזרחי (לא חסר גם אשכנזים,אבל זה סיפור אחר) מול אשכנזי באונברסיטה ,זה לא חכמה , כמובן,שיש ספרדים, באותו רמה אם לא יותר של אותו אשכנזי ספציפי מהמשוואה הלא נכונה מקודם, בסטטיסטיקות אוכלוסיה של איי קיו,לא מסתכלים על זה ככה, מסתכלים על זה תכלס בשטח,כמה אשכנזים עברו מבחני איי קיו או פסיכומטרי ברמה טובה, וכמה ספרדים, לא מסתכלים דווקא על הספרדים שכן עברו,ודווקא על האשכנזים שכן עברו ומשווים את התוצאה רק בינם (שאז,תכלס, לא היה הבדל !) הסטטיסטיקות לא מסתכלות על הבדלים מנטליים (למשל,ערסיות,כמו הדוגמא לעיל,שזה בעייה חברתית, לא בעייה של אינטליגנציה ) אלא מסתכלות על זה באופן גורף על מצב בשטח נתון , בגלל זה ,ככל שעובר הזמן,גם הפערים מצטמצמים ,ככל שאנשים יצאו יותר מעוני בקהילות המזרחיות,הם יכלו לרכוש לעצמם השכלה טובה יותר, ורואים את התוצאות,ז"א ,גם מדדים סוציו-אקונומיים רלוונטיים,אבל הסטטיסטיקה של מבחנים,לא בוחנת את זה כלל ! היא מסתכלת על זה דרך החור של הרבה פריטים במרחב לפי פרמטר ברור שלא כ"כ כזה ברור !
אותו דבר נכון גם לכושים, אם היית מתייחס רק לכושים חכמים, ומשווה אותם מול לבנים חכמים,לא היה הפרש, הבעייה שרוב הכושים,מסיבות כאלה ואחרות, לא מגיעים להישגים כאלה, הכושים שמגיעים להישגים כאלה, בארה"ב לפחות,הם מיעוט . אפשר להאשים את זה באלף ואחת סיבות,אבל בחור של הגרוש של הסטטיסטיקה ,זה מה שרואים )
וובכן - הדרך היחידה (תנאים שווים) לבחון חכמה בעולם היהודי כרגע, לפי דעתי ,היא עולם התורה .
האם בעולם התורה אשכנזים יותר חכמים מספרדים ותימנים ?
לפני מיטב הבנתי , יש שוויון, יש תלמידי חכמים בכל העדות, שלא יורדים ברמתם פחות מהאשכנזים המקבילים. מידי פעם צומחים תלמידי חכמים ענקיים , למשל אצל האשכנזים של הדורות בערך במאה ומשהו שנים האחרונות ,היה את הרב יוסף רוזין ,החזון אי"ש ,החפץ חיים, הרבי מילובביץ',הרב משה פינשטיין , הרב מאיר כהנא(הי"ד) הראי"ה קוק עליהם השלום ועוד . אבל המצב הזה בהחלט היה קיים גם באופן שווה אצל הספרדים , הבן איש חי ,כף החיים , רבי שלום ורבי ויוסף משאש ,הרב מצליח מאזוז (הי"ד), הרב עזרא עטייה , הרב מרדכי אליהו הרב יצחק ניסים,הרב יצחק כדורי עליהם השלום ועוד, וכמובן הרב עובדיה יוסף שליט"א הרב מאיר מאזוז שליט"א וכו' .
לא רואים כאן שום יתרון ברור מצד האשכנזים. גדולי ההלכה בכל הזמנים, היו, גם מהאשכנזים,גם מהספרדים (וגם מהתימנים,כמו למשל הרש"ש זצוק"ל )
אי אפשר לראות כאן הכרעה ברורה , אם נסתכל על גדולי כל הגדולים , גם שם, פעם בכמה זמן צמח אשכנזי שהשפיע על כל עולם התורה,פעם בכמה זמן צמח ספרדי שהשפיע על כל עולם התורה .
צריך לזכור ,שהמורשת,הבסיס לכל ההלכה המודרנית,גם האשכנזית,גם הספרדית, צמח בקהילות שהיום היו מוגדרות כ"מזרחים" , התלמוד הבבלי ,התלמוד הירושלמי ...אני לא אלך רחוק עד המשנה,נסתפק בזה . מישהו שבאמת חושב שהיהודים העיראקיים שכתבו את התלמוד הבבלי "נחותים" הוא בן אדם מסכן, שראוי לרחמים.