יהדות ותורת ישראל > שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי

שאלה: לבוש חרדי.

(1/6) > >>

MAORO:
מה הטעם בלבוש חרדי ? יש לזה נימוק ?
זאת אומרת , פה בארץ ישראל הלוהטת כובע של פרווה (או כמו שקוראים לו פשוטי העם,גלגל ספייר) זה לא בדיוק הכי יעיל...
וכך גם מעיל שחור (לחלקם יש גם בכל מיני צבעים ודוגמות)וארוך וגרביים ארוכות בקיץ...
הרי אם רוצים ללכת על המקור , עם ישראל לבש שמלות בעבר,ואם זה מטעמי צניעות שלא להיות יותר מידי חשופים ולשמור על כבוד עצמי,אפשר גם ללבוש חליפה כמו שחלק מהחרדים באמת עושים והם באמת נראים יצוגיים ביותר,או חולצה ארוכה עם כפתורים,אבל מעיל?!
אשמח אם מישהו יסביר לי .

אביר הקרנפים:
כל הלבוש שמיוחד היום לציבור החרדי, אם זה לבוש ליטאי או חסידי, היה נחשב ללבוש מכובד באירופה של המאה ה19. "בגדי שיראין".
המטרה הייתה לכבד את השבת בבגדים נאים, ולכבד את הרבנים ולומדי התורה, שלובשים את זה כל השבוע.
היום, מעבר למטרה של לבוש מכובד ולא פרחחי, יש את עניין היצוגיות.
הרי ברור שאחד שמסתובב עם זקן ומעיל וגיזונגאלאך, יהיה לו יותר קשה ללכת ולחטוא מאשר אחד שלבוש כמו חילוני.
לחסידים הכי קשה. כי אי אפשר רק להחליף בגדים. לאחרים שצריכים רק להחליף בגדים, אם יצאו מהבית בבגדים שונים, כולם ישאלו את עצמם למה הם יצאו מהבית לבושים כמו "שייגעץ"...
הרי לך. הלבוש משמר.

MAORO:
זאת אומרת שעד המאה ה-19 הם התאימו את לבושם ללבוש הכלל (במסגרת הכללים כמובן)?
אז למה בגלל תנועת ההשכלה הם החליטו "להיתקע" ?
הרי אם הולכים לפי התורה,בתורה כתוב שבני ישראל לבשו שמלות...
מה הופך את האופנה של המאה ה-19 לכזאת מיוחדת ? לא עדיף להתעדכן נאמר לחליפות?
בימינו זה בהחלט מאוד יצוגי ולפי דעתי שאני לא לובש חליפה , זה גם נראה מאוד מכובד מאשר לבוש רגיל/מעיל שחור ארוך וגרביים עד הברך עם שטריימל על הראש,ואני חושב גם שכלל הציבור חושב כמוני , אז אם מדובר על יצוגיות,זה משהו שנמדד לפי שאר החברה שהיא לא חרדית (בין אם חסידית או ליטאית), לא ?

אביר הקרנפים:
אתה מתמקד בסיבה אחת שציינתי ושוכח את האחרות.
בזמן התורה לבשו שמלות כדרך הלבוש של אותה התקופה, אם כי בסגנון לבוש משלהם. "שלא שינו את לבושם".
בזמן הגמרא לבשו גלימות כמנהג אותה התקופה, אך בדרך משלהם. ונאמר בגמרא: בחוקותיהם לא תלכו, שאם הגויים שורכים את סנדליהם בשרוכים אדומים, היהודים ישרכו בשחורים. ואם הגויים בשחורים, היהודים באדומים.

המקור ללבוש הזה, כפי שהסברתי, היה לבוש מכובד של תקופות מסויימות. ההבדלים מעידים על שינויים מסויימים במעמד או בזרם. גרביים לבנות עד הברך-נשוי. יש הבדל בין שטריימל לספודיק. יש הבדל בין חאלט לקאפוטה.
גם במגזר הליטאי, חליפה ארוכה מעידה על השתייכות לזרם יותר אדוק ופראק והמבורג זה לבוש רבני מובהק.
כשבאו לארץ, זה קיבוץ גלויות שלם. כל אחד בא עם לבוש ומאכלים ומנהגים ממקום גלותו.
וכך יש קרעפלאך, געפילטע פיש, מופלטות, ג'חנון ולחוך, קובה, בורקסים, פלאפל, קוגעל, מפרום, מוסקה וכו'.
אתה רוצה להכריח את כולם לאכול את אותו אוכל כי כולנו חלק מאותו קולקטיב?
אין שום סיבה שאנשים לא ישתמשו ב"מדים" שמעידים על השיוך שלהם לאותו זרם. וכבר השוו את זה לחילות שונים באותו הצבא שלהם מדים שונים וכומתות שונות.
וההסבר הנוסף שציינתי, הלבוש המיוחד משמר. ככל שהלבוש קרוב יותר ללבוש הגויים, אפשר יותר ללכת למקומות ולעשות דברים בלי שאנשים ירימו גבה, בלי שתתפדח, בלי שידעו בכל השכונה שעשית משהו...

MAORO:
א. פתחת לי את התאבון עם כל האוכל,אבל אין קשר,זה דימוי שלא אותו דבר,אוכל שמעיק עלייך אתה פשוט לא אוכל,משמע אם חם מידי בשביל לאכול מרק ירקות... אז לא אוכלים !
ב. מדובר פה על פרקטיות,כי זה לבוש שפשוט לא מתאים לאקלים החם והלח של ישראל.

תפריט

[0] אינדקס הודעות

[#] עמוד הבא

עבור לתצוגת גירסה מלאה