יהדות ותורת ישראל > שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי

שאלה לגבי ענישה .

<< < (2/7) > >>

MAORO:
ואם הוא עשה לו פנס בעין ?
ויש הרבה פשעים שאני לא יודע אם יש להם התייחסות ..
חטיפה , שוד מזוין , דריסה,אחזקת נשק ללא רישיון , אחזקת פיגיון,כל מה שקשור בסמים ,כלומר , סחר , שימוש ... 
ובכלל מערכת הקנסות המודרנית , יש לה מקום במדינה יהודית ?
אי ציות לכללי התנועה וכו' ..
או למשל רעש במקום ציבורי ..

Rafoe:

--- ציטוט של: MAORO על יוני 20, 2012, 00:12:57 ---ואם הוא עשה לו פנס בעין ?
ויש הרבה פשעים שאני לא יודע אם יש להם התייחסות ..
חטיפה , שוד מזוין , דריסה,אחזקת נשק ללא רישיון , אחזקת פיגיון,כל מה שקשור בסמים ,כלומר , סחר , שימוש ... 
ובכלל מערכת הקנסות המודרנית , יש לה מקום במדינה יהודית ?
אי ציות לכללי התנועה וכו' ..
או למשל רעש במקום ציבורי ..

--- סוף ציטוט ---
אין התייחסות למעשים ספציפיים.
ישנם קריטריונים שמתחלקים לסיכון חיי אדם, אובדן חיי אדם, הפסד כספי (כתוצאה מגניבה או פגיעה פיזית), וכו'.

אביר הקרנפים:
צריך להבדיל בין עונשים שהם מדיני תורה לבין עונשי מלכות.
אם תהיה מדינת הלכה, אפשר לדון דיני ממונות ונזיקין בלי סנהדרין. אבל אי אפשר לדון דיני נפשות בלי סנהדרין. ולהיות מציאותיים, לא תהיה מדינת הלכה עד שיבוא המשיח.
עונשי מלכות זה הזכות של המלכות לתת קנסות ואפילו להוציא להורג במידה ואדם הפר את חוקי המלכות, פגע בבטחון המדינה וכו'.

רוב דיני נזיקין וטבלת העונשים התנ"כית מופיעים בפרשת משפטים.

גנב שנתפס משלם תשלומי כפל. את הגנבה ועוד פעם את הגנבה. אם גנב בהמה ושחט אותה, או מכר, משלם ארבעה פעמים לבהמה דקה וחמישה פעמים לבהמה גסה. הגונב מגנב פטור מתשלומי כפל. הוא צריך להחזיר את הגנבה כדי שהגנב יוכל להחזיר את הגנבה לבעלים המקוריים. אבל הוא לא משלם כפל לגנב, כי הכפל מגיע לבעלים המקוריים כפיצוי, ועונש לגנב. אז הגנב הראשון ירוויח את הכפל מהגנב השני? לכן הגונב מגנב פטור מתשלומי כפל.
מי שאינו יכול לשלם, נמכר לעבד עד שנת השמיטה ובמחיר הקניה מכסים את תשלומי הגניבה.

מי שהכה את רעהו צריך לשלם לפי מידת הנזק. ויש חמישה סוגי נזק בהכאה. יש נזק, צער, ריפוי, שבת, בושת.
נזק. נזק ישיר שנגרם מהמכה, או לרכוש ובגדים.
צער. בית דין שמים כמה אדם היה מוכן לשלם כדי לא להרגיש את הכאב של המכה. את התשלום הזה נותן המכה למוכה.
ריפוי. הוצאות ריפוי, כמובן.
שבת. אם האדם מפסיד עבודה בגלל פציעה מחמת ההכאה, כל זמן שהוא לא יכול לעבוד, המכה אמור לשלם.
בושת. פיצוי על הבושה של לקבל מכות. שוב. מודדים כמה אדם היה מוכן לשלם כדי להפטר מהבושה הזו, וזה גובה הפיצוי.

העונש על חטיפה לצורך מכירה לעבדות/זנות הוא מוות.

מי שהרג, נידון למוות.
באופן כללי, אין "עונש" מאסר. המאסר איננו עונש אלא אמצעי מניעה. למנוע מהנאשם לברוח או להזיק, או משהו כזה. המקרה היחיד של "עונש מאסר" הוא במקרה של רוצח בשגגה. אבל זה חצי גלות חצי מאסר. הרוצח בשגגה חייב לברוח לעיר מקלט למשך כל תקופת חייו של הכהן הגדול שבאותה התקופה. אם הוא נמצא מחוץ לעיר מקלט, יכול גואל הדם (אחד מקרובי הנרצח) להרוג אותו.

יש עונשי מלקות למי שעובר על מצוות מסויימות. 

דריסה? זה כמו הכאה. אחזקת נשק ללא רישיון? מתי בתקופת התנ"ך היו צריכים להוציא רישיון לנשק? סמים?

MAORO:
אז מה עושים למי שעובר עבירות כאלה ?
סחר בסמים , שימוש , אחזקת נשק ללא רישיון..
ודריסה זה לא כמו הכאה .
אתה יכול בטעות לדרוס מישהו , ולהכות מישהו בטעות זה קצת יותר מסובך .

אביר הקרנפים:
אני מתכוון שטיפול במקרה של דריסה הוא כמו מקרה של הכאה.
נזק, צער, ריפוי, שבת, בושת.
לפי מה שרלוונטי. כמובן, בהתאמה למידת האשמה של הנהג.

הרי ברור שזה לא שרירותי. רצחת? יאללה הורגים. יש מרחב פעולה גדול לבית דין. והיה ובית הדין מוצאים שהיו נסיבות מקילות (על פי דעת תורה, לא על פי שמאלנים עומואים שמרחמים על האכזרים), הם לא גוזרים מוות. שהרי מוות הוא רק למי שהוכח שהרג במזיד.

ועניין הסמים וכל השאר, זה עניין של חוקי מלכות.

תפריט

[0] אינדקס הודעות

[#] עמוד הבא

[*] עמוד הקודם

עבור לתצוגת גירסה מלאה