לא רציתי לדבר על ההסתה השמאלנית במערכת , שנראית בהחלט לעין , אלא על נושא אחר .
עידוד למצוינות .
במדינת ישראל של היום , לא מחנכים תלמידים למצוינות , מחנכים אותם לאחידות .
רוצים שכולם ילמדו מתמטיקה ברמה נמוכה ללא מספיק שעות , כנ"ל לגביי אנגלית , היסטוריה ושאר מקצועות החובה .
לפי דעתי , צריכים ליצור רמה אחידה של תלמידים עד כיתה ח' אבל לא מעבר לזה .
אין שום סיבה שתלמד מתמטיקה 3 יח' או 4 יח' אם אתה שונא את זה .
הרי גם ככה אתה לומד מתמטיקה שימושית עד כיתה ח' , אין שום סיבה הגיונית נראית לעין שתכריח תלמידים חלשים ללמוד מתמטיקה .
זה מוביל לשנאה לבית הספר , שנאה ללמידה , ובכלל לירידה ברמת ההשכלה הכללית כי הרצון ללמוד , יורד , ואם כבר לומדים , לא לומדים כדי להחכים , לומדים כדי לקבל תואר ולעשות יותר כסף במהלך החיים .
אז מה הטעם ללמוד מתמטיקה למשל של אחריי כיתה ח' , אם לא תשתמש בזה בשום מקום בחיים שלך (הרי עם 3 יחידות מתמטיקאי כבר לא תצא ... ) ?
ועוד דוגמה למשל , אנגלית , למה לך ללמוד אנגלית 3 יח' ? הרי כבר למדת את בסיס השפה , אתה יודע לדבר אנגלית בסיסית , יודע לכתוב ברמה בסיסית , מה ייתן לך ללמוד דיקדוק ברמה גבוה ? הרי מי שלא אוהב אנגלית , ישתדל להימנע בכל כוחו מלדבר באנגלית , ואף עבודה לא תקבל אותו כשצריך כישורים באנגלית , אם הוא למד 3 יח' , ככה שזה מיותר . אם יקרה לו מצב שהוא יהיה חייב לדעת שפה זרה ,הוא יודע לדבר ברמה בסיסית שהוא למד עד כה , מילים פשוטות שישמשו אותו במצבים פשוטים , אז זה לא ממש משנה אם הוא יתקע באמריקה , ולא ידע אם מה שהוא אומר זה S של שייכות או S של ריבוי ...
וכך בכל המקצועות .
אז לפי דעתי , מה שצריך לעשות היא לשמר את התוכנית הקיימת עד לכיתה ח' או ט' , הגעה לרמה בסיסית של הבנה בקרב כלל התלמידים , כמובן בשילוב עם ערכים נורמליים במקום ביקורת המקרא ושיעורי אזרחות שמלמדים .
לאחר מכן , צריך לקחת את הנקודות החזקות של כל תלמיד (יחסית) וליצור לכל תלמיד מערכת שעות אינדיבידואלית , של חיזוק והרחבה במקצועות שהוא חזק בהם , על שעות של מקצועות שגם ככה מעיקים עליו , מקשים עליו ,ולתת לו להמשיך ללמוד אותם ולתרגל אותם , ברמה בסיסית ביותר .
אז למה בעצם לעשות דבר שכזה ? טוב אז ככה .
בוא אני יתן לכם את עצמי כדוגמה .
אני בבית הספר מאוד אהבתי ללמוד היסטוריה,תמיד הייתי ברמה מאוד מאוד גבוהה במקצוע הזה (בהשוואה לשאר הכיתה) , עשרות פעמים תיקנתי מורים שטעו בשיעורים בשלל של נושאים , מאז ומתמיד קיבלתי מאיות במקצוע הזה בלי להתמצא , וערוץ ההיסטוריה הוא הדבר כמעט היחידי שאני רואה בטלוויזיה ביום יום .
לעומת זאת , אני הבנאדם הכי גרוע בעולם בערך במתמטיקה , זה פשוט לא מסתדר לי בראש , המספרים שוברים לי את העיינים , ותמיד סחבתי עוברים ונכשלים במאמץ רב .
אז מה תכלס קרה ? כדי לקבל תעודת בגרות , נאלצתי לוותר על שעות רבות שיכלתי להשתמש בהם לחיזוק מקצועות שאני אוהב , שילמתי הרבה כסף למורים פרטיים , ובינינו , בשביל מה ? אני עברה בסך הכל שנה , אני לא זוכר כלום , ואני כנראה גם אף פעם לא ישתמש בזה , זה גרם לי לשנוא את הבית ספר ,"להבריז" המון פעמים משיעורים ( יותר הברזות מהופעות לשיעור
),וכשכבר באתי לכיתה , מרוב השעמום תמיד הייתי מדבר ומפריע , וגם ככה בסופו של דבר יצאתי עם 60 עלוב בשלוש יחידות מתמטיקה . בשביל מה זה טוב ?
ולא מדובר פה רק בי , מדובר פה על כמעט כל התלמידים במדינת ישראל . כמעט כל אחד מאיתנו זוכר את השיעור האחד שהוא אהב , אולי אפילו בתור ילד , והשיעמום המתסכל והמועד לפורענות בשאר השיעורים , ופה יש התפצלות , חלק המשיכו לאהוב את המקצוע האהוב ושנאו את כל השאר , וחלק פשוט שנאו את הכל בעקבות השיעמום .
אז מה אני מציע ? להרחיב את המגמות לכל המקצועות הנלמדים , שלכל מקצוע תהיה הרחבה , לצמצם את שאר המקצועות למינימום , ולהעניק דגש על חשבון השעות שקוצצו במערכת , למקצוע הנבחר , או לחילופין למי שרוצה , להמשיך בתוכנית הנוכחית בבית ספר אחר שיכלול את כל הנושאים ברמה עלובה , כמו היום . ככה אולי אשכרה ימשיכו להיות לנו פה מדענים ברמה גבוה כבר אחריי התיכון , אנשי מחשבים ברמה גבוהה אחרי התיכון , סופרים,היסטוריונים,חוקרי השפה העברית,מתמטיקה, ועוד רבים וטובים , במקום שאנשים יסיימו בית ספר עם 4 יח' אנגלית , 4 יח' מתמטיקה,ילכו למכללה וילמדו כלכלה ומנהל עסקים. קצת חינוך למצוינות עוד לא הרג אף אחד . מה דעתכם ?