יהדות ותורת ישראל > שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי

תחילת היהדות ותיבת נוח

<< < (2/2)

לוחם יהודה:

--- ציטוט של: אביר הקרנפים על יוני 06, 2012, 01:42:48 ---אם אדם הראשון היה מחזיק מעמד ביום שישי ולא אוכל מעץ הדעת עד שבת, היה זוכה לחיי העולם הבא, הוא וכל צאצאיו.
בגלל מעשה חווה והנחש שהטיל בה זוהמה, ומעשה אדם הראשון שאכל מעץ הדעת, נתאררו הם וכל זרעם. ונצרכה פעולה גדולה יותר להוציא את הניצוצות מן הקליפות.

לגבי התיבה, נדמה לי שכתוב איפשהו בגמרא שהיו שם הרבה ניסים, שהיה מקום לכולם ולכל האוכל וכו' וכו' וכו'.

במסכת אבות פרק ה' אומרת המשנה שעשרה דורות היו בין אדם לנח, ללמד כמה ארך אפיים לפניו, שכולם היו מכעיסים ובאים עד שמלאה הארץ חמס והעניש.
ועשרה דורות מנח ועד אברהם להודיע כמה חביב לפניו, שכולם היו עובדי עבודה זרה עד שבא אברהם ונטל שכר כולן.
את התורה ה' לא נותן ככה על הבוקר.
בוקר טוב. אני האלוהים. הגיע אליך משלוח - תורה. נא לחתום בבקשה...

מתחילה היה צריך לקום אברהם שיכיר את בוראו מעצמו וישפיע על העולם בצורה כזו שכולם ידעו מי הוא. "נשיא אלוהים אתה בתוכנו". ונקרא אברהם העברי ואחד הטעמים הוא שכולם היו בעבר אחד ועבדו עבודה זרה, והוא היה בעבר השני ועבד את ה'.
ועבר תהליך של זיכוך רוחני וגזעי. שהוא נישא למשפחת אביו. ובנו כבר היה צדיק בן צדיק, ונישא למשפחת אביו, ועדיין נולד לו עשיו. ורק אצל יעקב נאמר שמטתו שלימה. ולא רק מפני שראובן היה ראשית אונו, אלא מאחר וכל בניו היו צדיקים ולא היה אף "עשיו" ביניהם.

ולכן כשהתחיל אברהם את התהליך, כרת איתו ה' את ברית בין הבתרים. אבל השעה לקבל את התורה לא הייתה כשרה עדיין. זה תהליך. והיה עם ישראל צריך לעבור את שיעבוד מצרים, כעין "כור הברזל", כמו שכתוב בספר מלכים.
שכמו שבחישול הברזל מכניסים את הברזל לכבשן ומחממים אותו והברזל מתחמם ומשיל מעליו את הסיגים ומתנקה, ואז מעצבים אותו בצורה הרצויה ומקררים אותו והוא הופך לחזק ונקי יותר, כך עם ישראל התרכך בשיעבוד מצרים, ואמנם שקע במ"ט שערי טומאה, אבל נראה שבדרך שכשיצא משם השיל מעליו את הסיגים, עד שהגיע להר סיני במ"ט שערי קדושה, ואז יכל לקבל את התורה ולכרות עם ה' ברית שלא תופר לעולם ועד...

פי.... חפרתי  8)

--- סוף ציטוט ---

חולה על התגובות שלך.
ומה לגבי ה"יום יום" של אבותינו?

אביר הקרנפים:
תודה... תודה...

לגבי היום יום, זה נדרש מהתורה בהמוני מקומות. אפשר לראות את זה במשנה ובגמרא ובמדרשים. התורה נכתבה בצורה שבה כל מילה ואות נותנים כמה וכמה משמעויות. לכן אי אפשר לכתוב המוני סיפורי סבתא. אבל מבין השורות ובין הפסוקים ומדברי קבלה למדו ודרשו המון על היום יום של אבותינו.

לוחם יהודה:

--- ציטוט של: אביר הקרנפים על יוני 07, 2012, 02:22:43 ---תודה... תודה...

לגבי היום יום, זה נדרש מהתורה בהמוני מקומות. אפשר לראות את זה במשנה ובגמרא ובמדרשים. התורה נכתבה בצורה שבה כל מילה ואות נותנים כמה וכמה משמעויות. לכן אי אפשר לכתוב המוני סיפורי סבתא. אבל מבין השורות ובין הפסוקים ומדברי קבלה למדו ודרשו המון על היום יום של אבותינו.

--- סוף ציטוט ---

איפה אפשר למצוא סיפורים לדוגמא?

אביר הקרנפים:
יש מדרש רבא ומדרש תנחומא ועוד מדרשים. יש ספרים שאפשר למצוא בחנויות של דויסים. כאלה שמסבירים בשפה יומיומית את המדרשים שמעורבים בהרבה ארמית.
כשהייתי ילד הייתה סדרת ספרים: אוצר אגדות התורה. והיה את אוצר אגדות נביאים וכתובים.

צריך לחפש בסיפריה או בחנות ספרים של דוסים. תראה איזה יופי...

edu:
בראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת בראשית פרשה כד

אמר ר' יודה ראוי היה אדם הראשון שתינתן תורה על ידו מה טעם זה ספר תולדות אדם, אמר הקב"ה יציר כפיי ואיני נותן לו, חזר ואמר שש מצוות ציויתיו ולא עמד בהם ואיך אתן לו תרי"ג [מצות רמ"ח מצות עשה ושס"ה מצות לא תעשה, ויאמר לאדם לאדם איני נותן, ולמי אני נותן לבניו זה ספר תולדות אדם, אמר ר' יעקב דכפר חנן ראוי] היה אדם הראשון שיעמדו ממנו [י"ב שבטים מה טעם זה ספר אדם מנין זה, אמר הקב"ה יציר כפיי ואיני] נותן לו, חזר ואמר שני בנים נתתי לו ועמד אחד והרג את חבירו והיאך אני נותן לו י"ב, ויאמר לאדם לאדם איני נותן, ולמי אני נותן לבניו זה ספר תולדות אדם (מנין זה ו' שבעה ה' חמשה הא י"ב).

תפריט

[0] אינדקס הודעות

[*] עמוד הקודם

עבור לתצוגת גירסה מלאה