יהדות ותורת ישראל > שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי
שאלה : מה עשו לא בסדר בני יעקב כשנאנסה אחותם ?
אביר הקרנפים:
יש עניין של נקמה. כמו שהבאתי לך אתמול בשרשור של הצבא ציטוטים מתוך הפרשה בה ה' אומר למשה לשלוח צבא ולנקום את נקמת בני ישראל מאת המדיינים.
והעניין של "כל האומות יקומו עלינו" הוא שאלה במקרים מסויימים.
יש סוגיה מפורסמת שנקראת "עיר שצרו עליה נכרים". הגויים אומרים ליהודים תנו לנו אחד משלכם ואם לאו נהרוג את כולכם. אז סתם ככה, יהרגו כולם ולא ימסרו אחד מהם לגויים.
אבל פה שהמעשה כבר נעשה, אין טעם שיהרגו כולם רק כדי לצאת גברים. (אני מציג את עמדתו של יעקב).
שמעון ולוי עונים לו את הטענה שלך. "הכזונה יעשה את אחותנו?". ולא רואים לפי לשון הפסוק שהיה ליעקב מה לענות להם על זה.
אבל ראה. בהמשך הפסוק מספר שהם עברו משכם לבית אל. ולמה אף אחד לא רדף אחריהם? כתוב: ותהי חיתת אלוהים. לא כתוב שהייתה זו חיתת נקמתם של שמעון ולוי...
ובכל מקרה הגישה של יעקב הייתה בגלל שהם היו משפחה אחת מעוטת מספר בין כל יושבי הארץ. וכתוב מפורשות בתורה שבזמן שהיהודים יושבים בארצם הם צריכים לגרש את כל הגויים ואסור לתת להם לשבת ביניהם.
MAORO:
--- ציטוט של: אביר הקרנפים על מאי 21, 2012, 19:00:42 ---יש עניין של נקמה. כמו שהבאתי לך אתמול בשרשור של הצבא ציטוטים מתוך הפרשה בה ה' אומר למשה לשלוח צבא ולנקום את נקמת בני ישראל מאת המדיינים.
והעניין של "כל האומות יקומו עלינו" הוא שאלה במקרים מסויימים.
יש סוגיה מפורסמת שנקראת "עיר שצרו עליה נכרים". הגויים אומרים ליהודים תנו לנו אחד משלכם ואם לאו נהרוג את כולכם. אז סתם ככה, יהרגו כולם ולא ימסרו אחד מהם לגויים.
אבל פה שהמעשה כבר נעשה, אין טעם שיהרגו כולם רק כדי לצאת גברים. (אני מציג את עמדתו של יעקב).
שמעון ולוי עונים לו את הטענה שלך. "הכזונה יעשה את אחותנו?". ולא רואים לפי לשון הפסוק שהיה ליעקב מה לענות להם על זה.
אבל ראה. בהמשך הפסוק מספר שהם עברו משכם לבית אל. ולמה אף אחד לא רדף אחריהם? כתוב: ותהי חיתת אלוהים. לא כתוב שהייתה זו חיתת נקמתם של שמעון ולוי...
ובכל מקרה הגישה של יעקב הייתה בגלל שהם היו משפחה אחת מעוטת מספר בין כל יושבי הארץ. וכתוב מפורשות בתורה שבזמן שהיהודים יושבים בארצם הם צריכים לגרש את כל הגויים ואסור לתת להם לשבת ביניהם.
--- סוף ציטוט ---
משפחה אחת מעוטת מספר ?
מוזר שיעקב שכח שסבא שלו ניצח צבאות שלמים עם חול ...
והטעם למעשה הוא שכוונה היא לא לצאת גברים , אלא לא לוותר על כבודם . וזה כבר חתיכת ערך .
אמנם התורה לא אומרת שיעקב ענה להם , אבל לאחר מכן , אם אני לא טועה לפניי מותו , הוא לא שכח את מה שהם עשו ואמר להם : "כי באפם הרגו איש,ארור אפם כי עז ... "
מה הסיבה שיעקב מתבטא בחריפות כזאת , גם אחריי שהכל נגמר ?
אביר הקרנפים:
אולי כי עשו את זה "באפם" ולא מתוך שיקול הדעת. שהענישו עיר שלמה ולא רק את עושה המעשה.
וכל הקטע של הכבוד, זה הקטע של "להיות הגבר".
ברור שאני מסכים איתך שאסור לתת לאנשים להשפיל אותך ואת המשפחה שלך ועוד לאנוס את אחותך.
ואברהם לא נלחם לבד בצבאות הללו. הוא לקח איתו יותר משלוש מאות איש. וחול או לא חול, יעקב כל הזמן חושש שזכויותיו מתמעטות בגלל ניסים שנעשו לו. וכך הוא אומר: קטנתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית את עבדך.
לא סומכים על הנס!
MAORO:
א. יש הצדקה להרג שלהם , וזאת עפ"י הרמבם :
יח כיצד: אחד העובד עבודה זרה, או שבירך את השם, או ששפך דם, או שבעל אחת משש עריות שלהם, או שגזל אפילו פחות משווה פרוטה, או שאכל כל שהוא מאבר מן החי או בשר מן החי, או שראה אחד שעבר על אחת מאלו ולא דנו והרגו--הרי זה ייהרג בסיף.
יט ומפני זה נתחייבו כל בעלי שכם הריגה--שהרי שכם גזל, והם ראו, וידעו, ולא דנוהו. ובן נוח נהרג בעד אחד, ובדיין אחד, בלא התראה, ועל פי קרובים; אבל לא בעדות אישה, ולא תדון אישה להם.
ב. עפ"י הסעיף הקודם ,ניתן להבין שלא מדובר בשתי ערסים שמתעצבנים , אלא במקיימי מצווה , ומצווה הכרחית .
ג. לפי כל הדעות , כבודה של בת ישראל אינו הפקר .
אם כך , השאלה עניין נותרת , מדוע כעס עליהם יעקב ?
אביר הקרנפים:
מהסיבה שלעיל. יעקב פחד שתבוא עליהם כליה בגלל זה.
תפריט
[0] אינדקס הודעות
[#] עמוד הבא
[*] עמוד הקודם
עבור לתצוגת גירסה מלאה