אז ככה.
דבר ראשון, הבסיס לשמירת התורה והמצוות זה ההבנה שאנחנו לא תמיד יכולים להבין את טעמי המצוות. לפעמים אפשר לתת לנו חצי טעם משהו שמתקבל על הדעת, כדי לעזור לנו להבין מעט. על קצה המזלג.
יש כמה רעיונות בסיסיים בשמירת השבת.
א. מנוחה אישית. כאשר אדם לא עובד כל הזמן עד שהוא מתחרפן מרוב עבודה.
ב. "למען ינוח שורך וחמורך". כשאתה לא נח בשבת כהלכה, בסופו של דבר, אחרים לא נחים כהלכה. אתה אומר... אז מה ? אני מדליק את האור? אני נוסע לים, אני יוצא ללונה פארק...
בשביל כל זה יש אנשים שצרכים לעבוד גם בשבת. להחזיק את החשמל, מצילים וצוות בחוף הים, מוכרים בחנויות ובקיוסקים, מפעילים וכו'...
כאשר שומרים שבת כהלכתה, כולם, כל היהודים, ואפילו העבדים של היהודים, נחים היטב.
ג. עניין רוחני. זה לא רק יום שבו לא עובדים. זה יום שבו נותנים את הדעת על שלטונו של ה' על העולם. הוגים בתורתו. יש מושג של "חציו לכם וחציו לה'". שחלק מהעניין בשבת זה "לכם". כלומר, להנות מן השבת בשינה, באוכל טוב ודברים. וחציו "לה'". להתפלל, ללמוד, לשיר זמירות שבת וכו'.
ד. ברית בין ה' לעם ישראל.
ה. עדות למעשה בראשית. בכך אנחנו מעידים שאנחנו מאמינים שה' ברא את העולם בשישה ימים וביום השביעי שבת.
דבר שני. כמו שהבנת, אפילו מצד הרעיון של "לנוח", אם אתה מסתכל על זה טיפה יותר לעומק, אתה רואה שגם היום זה תקף. אבל כמו שהסברתי בתגובה הקודמת שלי, את השבת אנחנו מצווים לקיים לכל הדורות. לעולם. אם אנחנו מאמינים שה' ברא את העולם ויודע מראש מה יקרה עד סוף העולם, אנחנו מאמינים שה' ידע שתהיה התפתחות טכנולוגית ולמרות זאת, ואולי דווקא בגלל זאת, הזהיר אותנו כי זה לעולם.
דבר שלישי. אני אומר שיותר קל לקב"ה לברוא את העולם מאשר לנו ללחוץ על הכפתור. זה לא אומר שמה שיותר קשה לנו מה' אסור. זה אומר דבר אחר לגמרי.
זה אומר שזה לא קשור לקל או לקשה. זה קשור רק למה שה' אסר עלינו או התיר לנו.
גם בזמן התורה היה אסור להוציא תפוח מרשות היחיד לרשות הרבים. והרי זה לא עבודה קשה.
גם בזמן התורה היה מותר לך לעשות רונדלות ברגל בתוך העיר עד שתיפול מהרגליים. אבל להתרחק מהעיר יותר מאלפיים אמה, אסור.
למסקנה, לא מה שקשה או קל קובע, כי אם מה שכתוב בתורה. חלק מאבות המלאכה אינם מהווים מלאכות קשות. הכותב.. מי שכותב אפילו שתי אותיות... מי שמכבה אש... כל כך קשה ? לא.
דבר אחרון. להבין מה זה אומר לשמור שבת, זה אומר לשבת וללמוד את ההלכות שבשבת וגם לרכוש המון ידע אחר ביהדות. גם אני לא מבין המון דברים. אבל אני יודע שזה מה שה' ציווה וזה מה שהוא התכוון.
איך אני יודע שהוא התכוון? מהסיבה שכתבתי לעיל. אני בטוח שה' ידע שתהיה התפתחות טכנולוגית או כל מה שלא יקרה... הוא כתב את התורה לעולם. ולעולם התורה מחייבת.
מקור מספר דברים. חיפשתי במיוחד את הפסוק הזה ומצאתי דברים מעניינים.
ואמר הדור האחרון בניכם אשר יקומו מאחריכם והנכרי אשר יבא מארץ רחוקה וראו את מכות הארץ ההוא ואת תחלאיה אשר חלה יהוה בה כב גפרית ומלח שרפה כל ארצה לא תזרע ולא תצמח ולא יעלה בה כל עשב כמהפכת סדם ועמרה אדמה וצביים [וצבוים] אשר הפך יהוה באפו ובחמתו כג ואמרו כל הגוים על מה עשה יהוה ככה לארץ הזאת מה חרי האף הגדול הזה כד ואמרו על אשר עזבו את ברית יהוה אלהי אבתם אשר כרת עמם בהוציאו אתם מארץ מצרים כה וילכו ויעבדו אלהים אחרים וישתחוו להם אלהים אשר לא ידעום ולא חלק להם כו ויחר אף יהוה בארץ ההוא להביא עליה את כל הקללה הכתובה בספר הזה כז ויתשם יהוה מעל אדמתם באף ובחמה ובקצף גדול וישלכם אל ארץ אחרת כיום הזה כח הנסתרת ליהוה אלהינו והנגלת לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת
הנה פה מנבא משה איך יקום דור. הדור שלנו. והארץ תישטף בנכרים שיבואו מארצות רחוקות כמו סין וסודן ורוסיה, ויהיה פה ברדק שלם. ויקום קראי וישאל אותנו למה האלוהים מעניש אותנו עד כדי כך.
ועונה משה ומונה כמה סיבות. עם ישראל עוזב את אלוהיו, עוזב את בריתו עם ה' והולך לחפש לו אלוהים אחרים. כמו ג'סטין ביבר או הפח הגדול.
הנסתרות לה' אלוהינו. רק הוא יודע מה יקרה. והנגלות לנו ולבנינו עד עולם. בכל דור ודור נגלים לנו, ויגלו לבנינו עו דברים שה' ידע וכתב בתורה ופתאום אנחנו מוצאים איזכור לזה...
הנה בריתו של ה'. אחת מהן. ברית השבת. אסור לנו לנטוש אותה. אם אין לנו ברית עם ה', למה שה' יגן עלינו ? (לתשומת לבו של הקראי והשואה היקרה ללבו).