יהדות ותורת ישראל > שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי
סיאנסים בצבא
האלקשי:
--- ציטוט של: mr.z על מרץ 22, 2007, 17:31:41 ---ועיין גם בזה (ההדגשה שלי)
רמב"ם הלכות עבודת כוכבים פרק יא הלכה טז
ודברים האלו כולן דברי שקר וכזב הן והם שהטעו בהן עובדי כוכבים הקדמונים לגויי הארצות כדי שינהגו אחריהן, ואין ראוי לישראל שהם חכמים מחוכמים להמשך בהבלים אלו ולא להעלות על לב שיש תועלת בהן, שנאמר כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל, ונאמר כי הגוים האלה אשר אתה יורש אותם אל מעוננים ואל קוסמים ישמעו ואתה לא כן וגו', כל המאמין בדברים האלו וכיוצא בהן ומחשב בלבו שהן אמת ודבר חכמה אבל התורה אסרתן אינן אלא מן הסכלים ומחסרי הדעת ובכלל הנשים והקטנים שאין דעתן שלימה, אבל בעלי החכמה ותמימי הדעת ידעו בראיות ברורות שכל אלו הדברים שאסרה תורה אינם דברי חכמה אלא תהו והבל שנמשכו בהן חסרי הדעת ונטשו כל דרכי האמת בגללן, ומפני זה אמרה תורה כשהזהירה על כל אלו ההבלים תמים תהיה עם ה' אלהיך.
--- סוף ציטוט ---
במחילה מכבודו, אבל דברי רמב"ם הללו הם דברים שבמחלוקת, וכל הראשונים
שבאו אחריו חלקו עליו מכיון שאין בסיס לדבריו במקרא או בתלמוד אלא שהם לקוחים
מהשיטה הפילוסופית של אריסטו.
וכך כתב רבינו הגר"א בפירושו לשו"ע (יו"ד קע"ט):
הרמב"ם בפי' המשנה לפ"ד דעבודת כוכבים, אבל כל הבאים אחריו חלקו עליו שהרי הרבה לחשים נאמרו בגמרא והוא נמשך אחר הפלוסופיא ולכן כתב שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות הכל הוא שקר אבל כבר הכו אותן על קדקדו שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמ' ע"פ שמות וכשפים אמרה איהי מלתא ואסרתה לארבא אמרו כו' (שבת פ"א ב' חולין ק"ה ב') ובספ"ד מיתות ובירושלמי שם עובדא דר"א ור"י ובן בתירה וכן ר"ח ור"א דאיברו עיגלא תילתא ור' יהושע דאמר שם ואוקמיה בין שמיא לארעא (בכורות ח' ב') וכן אבישי בן צרויה (סנהדרין צ"ה א') והרבה כיוצא ואמרו (בספ"ד מיתות חולין ז' ב') למה נקרא שמן כשפים כו' והתורה העידה ויהיו תנינים וע' זוהר שם וכן קמיעין בהרבה מקומות ולחשים רבו מלספר. והפלסופיא הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא הכל בדרך הלציי ולעקור אותם מפשטן וח"ו איני מאמין בהם ולא מהם ולא מהמונם אלא כל הדברים הם כפשטן אלא שיש בהם פנימיות לא פנימיות של בעלי הפלוסופיא שהם חצוניות אלא של בעלי האמת.
mr.z:
לunderground
א. ידוע גם ידוע, ולא כל הרבנים (דון יצחק אברבנאל, הרלב"ג היו בעד הספר, וגם רבינו יונה שהתנגד חזר בו מההתנגדות לספר) ואשמח לקבל מקור בנוגע לעניין השריפה.
ב. הספר המדובר הוא "מורה נבוכים" שבגללו אנשים רבים נהיו כופרים, אבל לא היה חילוק על הי"ד החזקה וספר המצוות (וגם רבינו נחמן שאסר ללמוד מורה נבוכים לא אסר ללמוד י"ד חזקה). הערה: גם על הי"ד החזקה וספר המצוות יש מחלוקת אבל לא מחלוקות עקרוניות אלא מחלוקת על הדינים.
ג. לא כל מה שאמר הרמב"ם-מי אתה שתחליט מה נכון ומה לא נכון.
ד. יש בסיס?, עד עכשיו חוץ מעדות שאין שום הוכחה שהמדבר דובר אמת (והוא לא סתם דמגוג). הבא מקור הלכתי ונדון בו.
להאלקשי
דברי הגר"א ידועים, אולם לא טענתי שמעולם לא היה, על זה יש באמת חילוק בין הפוסקים. אבל אין ספק שבימנו דברים אלו אבדו מן העולם (ואם תחקור תגלה שכל הסיפורים הללו הם הבל, או כל מיני "מכשפים" תגלה שדברים אלו הם שקר וכזב, ויש חוקר אמריקאי אחד שהוכיח שכל מיני מרפאים ובעלי כוחות למינהם הם משקרים, אתה יכול לחפש עליו בגוגל ושמו הוא ג'יימס רנדי ויש עוד רבים וטובים שמוכחים שאנשים הללו הם סתם שרלטנים).
האלקשי:
--- ציטוט של: mr.z על מרץ 22, 2007, 20:52:03 ---דברי הגר"א ידועים, אולם לא טענתי שמעולם לא היה, על זה יש באמת חילוק בין הפוסקים. אבל אין ספק שבימנו דברים אלו אבדו מן העולם (ואם תחקור תגלה שכל הסיפורים הללו הם הבל, או כל מיני "מכשפים" תגלה שדברים אלו הם שקר וכזב, ויש חוקר אמריקאי אחד שהוכיח שכל מיני מרפאים ובעלי כוחות למינהם הם משקרים, אתה יכול לחפש עליו בגוגל ושמו הוא ג'יימס רנדי ויש עוד רבים וטובים שמוכחים שאנשים הללו הם סתם שרלטנים).
--- סוף ציטוט ---
ואמנם יש משהו במה שאתה אומר שכן אבד כוחה של הע"ז בכללותה כמו שנאמר בסנהדרין ס"ד ע"א
וצריך לזכור איזה יצר רע עצום היה לעבוד עבודה זרה ולהמשך אחריה כדכתיב בסנהדרין ק"ב ע"ב:
אמר ליה (מנשה לרב אשי בחלום) אי הות התם הות נקיטנא בשיפולי גלימא ורהטת אבתראי
וכי אפשר לומר שהיה נהיר שהכל הבל כפי דעת הרמב"ם, אם כך מעיד מנשה? תמוה מאוד מאוד.
לכן אם תאמר שרוב הדברים היום שמציגים בתור דברים על טבעיים הם הבל הבלים, אני מסכים.
אבל לאמר שאין ספק שהדברים אבדו מן העולם לא הייתי ממהר, הרי גם ראב"ם כשאמר שהדברים
אבדו מן העולם לכאורה סותר את דברי אביו הגדול שאומר שלא היו ולא נבראו מעולם -
וגם הרבה לאחר הצהרתו של הראב"ם היו סיפורים מגדולי ישראל על ענייני כישוף וכדומה.
הרבה קולמוסין נשברו על הדבר הזה, אבל העיקר הוא להתמקד בעניין עצמו - האיסור העומד בעינו
גם אם 99% שאין בזה ממש.
mr.z:
האלקושי,
בוא נסכם את זה כך:
על מה שהיה בעבר לא נדון עכשיו, זה שייך לעבר ואנחנו אנשי מעשה. ובזמננו הדבר הזה לא קיים וכל מעשי הכשפים, סיאנסים וכו' הם הבל הבלים.
אלירן:
--- ציטוט של: mr.z על מרץ 22, 2007, 21:55:04 ---האלקושי,
בוא נסכם את זה כך:
על מה שהיה בעבר לא נדון עכשיו, זה שייך לעבר ואנחנו אנשי מעשה. ובזמננו הדבר הזה לא קיים וכל מעשי הכשפים, סיאנסים וכו' הם הבל הבלים.
--- סוף ציטוט ---
לפי התורה והקבלה כן אפשר לעשות כישופים אבל מי שעושה את זה מקבל 7 מיטות גיהנום..על תיתווקח איתי על זה אפילו..
תפריט
[0] אינדקס הודעות
[#] עמוד הבא
[*] עמוד הקודם
עבור לתצוגת גירסה מלאה