הסבירו את בחירתכם
למי שלא יודע, הגמרא במסכת סוטה אומרת:
"משרבו זחוחי הלב - רבו מחלוקת בישראל. משרבו תלמידי שמאי והילל שלא שימשו כל צורכן - רבו מחלוקת בישראל, ונעשית תורה כשתי תורות".
מחלוקת ופירוד בעניינים הלכתיים החלו רק לאחר שענני הגלות כיסו את עם ישראל, מכיון שלפני כן הסנהדרין ישבה בלשכת הגזית שבהר הבית, והיתה
מלבנת את המחלוקות ופוסקת את ההלכה הסופית, וכך היה מימי בית דינו של משה רבינו ועד הגלות.
אבל, שינויי נוסחים בתפילה, למעשה אינם מחלוקת הלכתית של ממש - אלא שמזמן קבלת התורה, קיימנו את מצוות התפילה בלא נוסח אחיד, אלא כל אחד
התפלל לפי ניסוחו האישי ובבתי כנסיות היו מנהגים שונים במקום בו לא היתה הלכה מפורשת.
כל זה השתנה כשהכנסת הגדולה תקנה את תפילת שמונה עשרה, לאחר סיום הגלות הראשונה. מעתה היה נוסח מדוקדק שלפי גזרת החכמים, רק מי שהתפלל
באותו הנוסח יצא ידי חובת תפילת העמידה. אבל, האחרונים כותבים שהכנסת הגדולה תיקנה את הברכותוהאזכרות שבברכות, אך הנוסח הכללי של הברכות
וההנהגות האחרות בתפילה עדיין נשארו ברשות הקהילה, השבט והעדה. בנוסף, החיד"א כותב שהנוסחים שבתפילות הם כנגד 12 שבטי ישראל וכל תפילה
עולה בשער המיוחד לה.
לסיכום: הגריעויות שבפירוד ומחלוקת עליה דיברו חז"ל לא מכוונים על הבדלי מנהגים, וכך גם בעניין נוסחי התפילה.