יהדות ותורת ישראל > שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי
כפיה דתית ביהדות
Rafoe:
--- ציטוט של: יוחאי על יולי 17, 2011, 10:37:51 ---בס"ד
השאלה היא מה גדר מצוות הוכח תוכיח את עמיתיך? במסכת מגילה מסופר שצריך לצום מערב צשעה באב קצת לפני השקיעה והיו כאלה שלא עשו כך אלא צמו רק מהשקיעה ממש ולא הוכיחו אותם, למה? "עדיף שיהו שוגגים ואל יהו מזידין", וכן כתובכ במסכת יבמות סה' ע"ב: אמר ר' אילעא משום ר' אלעזר ב"ר שמעון, כשם שמצווה על אדם לומר דבר הנשמע, כך מצווה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע"
לכן לא תמיד נכון להוכיח... אם אני יודע בוודאות שהוא לא ישמע לתוכחתי אז ההוכחה רק תגרום ליותר מריבות ויותר שנאה... אם התוכחה שלך רק תרחיק אותו אז לא עשית כלום בזה....
--- סוף ציטוט ---
יש משהו בדבריך, אבל חייבים לזכור שבדור הנוכחי (כאשר המצב בכי רע) ישנם יהודים שחוטאים ואפילו לא יודעים שהם חוטאים.
יכול להיות גם מקרה הפוך ממה שתיארת - שהחוטא בשוגג אפילו יודה לך על שהערת לו על מעשה רע שהוא עשה (שווה לקחת את הסיכון).
יוחאי:
בס"ד
בודאי, אם יש ל אפילו ספק שאולי הוא ישמע ואולי לא אז צריך להוכיח אותו.
אני דיברתי על מצב שברור לך שהבן-אדם לא יקשיב לך וזה בד"כ רק יגרום לו יותר להתרחק.
גם במצב שיש ספק שאולי הוא ישמע לך צריך להוכיח בדרכי נועם ובעז"ה כולנו נחזור בתשובה שלמה אמן!
אביר הקרנפים:
לכן כאשר באים להוכיח מישהו צריך לעשות את זה במחשבה תחילה ולנסות להבין מראש איזה סוג תוכחה לתת ואיזו תוצאה התוכחה תיתן, לפני שרצים להוכיח.
אף פעם לא בזעם ובקנאות. אף פעם!
Rafoe:
--- ציטוט של: אביר הקרנפים על יולי 22, 2011, 06:39:33 ---לכן כאשר באים להוכיח מישהו צריך לעשות את זה במחשבה תחילה ולנסות להבין מראש איזה סוג תוכחה לתת ואיזו תוצאה התוכחה תיתן, לפני שרצים להוכיח.
אף פעם לא בזעם ובקנאות. אף פעם!
--- סוף ציטוט ---
מסכים שלא צריך לעשות את זה בזעם ובקנאות.
בסופו של דבר זהו שיקול אישי של כל אחד בחיי היום יום שלו (לא קשה כ"כ לזהות אדם אבוד שאינו יודע כלום, לעומת כופר שיודע בדיוק מה הוא עושה).
תפריט
[0] אינדקס הודעות
[*] עמוד הקודם
עבור לתצוגת גירסה מלאה