ב"ה
הנה לכם תשובותיו של הרב דב ליאור והרב אליעזר מלמד-(לא הייתי ממליץ פה לחברי הפורום להתבטא נגד הרב!)
שאלה:
האם הגיוס לצה"ל הוא מצווה? האם זו מצווה מן התורה?
תשובה:
אין לשער את גודל מעלת השירות בצבא ישראל, ששתי מצוות, שכל אחת מהן שקולה כנגד כל שאר המצוות, כלולות בה.
הראשונה: הצלת ישראל מיד אויביהם, וכידוע אפילו על הצלת נפש אחת מישראל מחללים שבת, ופיקוח נפש דוחה את כל המצוות, וכל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא. על אחת כמה וכמה שמי שמשרת בצבא ומשתתף בהצלת כלל ישראל, שהוא מציל עולם מלא.
השנייה, שמירת ארץ ישראל שתהייה ביד ישראל, וכפי שנאמר (במדבר לג, נג): "והורשתם את הארץ וישבתם בה". והורשתם פירושו כיבוש הארץ, שתהיה בידינו ולא ביד אומה אחרת, והישוב הוא להפריח את שיממותיה. ואמרו חז"ל (ספרי ראה נ"ג) שמצוות ישוב הארץ שקולה כנגד כל המצוות.
ונכתבו על כך מאמרים רבים מספור. ואפשר לעיין בכל הספרים שיצאו על הלכות צבא, וכם במאמרים של הרב זוין זצ"ל ובספרו של הרב גורן זצ"ל "משיב מלחמה".
שאלה:
בהמשך לתשובת הרב על חשיבות השירות בצה"ל. האם מצווה זו כל כך חשובה שמותר להקריב בשבילה מצוות אחרות כגון לוותר על שמירת עיניים וצניעות?
תשובה:
אין צורך לוותר על מצוות אחרות כדי לשרת בצבא. במקרים הנדירים שאכן ישנה בעייה הלכתית, צריך החייל לסרב להשתתף בפעילות הבעייתית. עם זאת אסור להקל ראש במצוות השירות בצבא שהיא מצווה עצומה של הצלת נפשות ישראל וישוב הארץ. ובכל מצב חובה למצוא את הדרך לעסוק במצווה הגדולה הזו.
שאלה:
בעניין מצוות הגיוס לצה"ל, שמעתי דעה הסוברת שמכיוון שכיום הצבא אינו נוהג לפי מוסר הלחימה היהודי, ועקב כך הוא מסכן את חייליו בצורה שאסורה על פי ההלכה, לכן כל מי שמתגייס מכניס את עצמו לאיסור "ונשמרתם".
למרות שיש מצווה גדולה להתגייס הרי ידוע לנו שאין מצווה הבאה בעבירה. לכאורה היינו אומרים שכמו בכל פקודה נגד התורה אנו מחוייבים לסרב במקרה שהיא תופיע, הבעיה שפה כמעט ובלתי אפשרי לדעת באמת מתי זה מצב כזה שאסור להסתכן בשבילו ומתי לו (על פי כל השיקולים הבטחוניים), ולכן יש פה צל כבד על כל השירות בכללו.
רציתי לדעת מה דעת הרב בנושא.
תשובה:
הרי צריך לשמור על המדינה, אם לא יהיה צבא כל המדינה תהיה בסכנה. עיקרו של הצבא זה לשמור על המדינה ולהגן על התושבים. אפילו שיש ספק, אינני חושב שזאת עילה שלא לשרת במציאות שלנו. לא שאני מצדיק את הפעולות שאינם על פי הדרכת התורה, אבל אין להגיד בגלל זה שאין לשרת. אלא אם כן זאת עבירה מפורשת, כמו לומר ליהודי שיגלה יהודי מביתו ויחריב את הבית, זה בריש גלי נגד התורה, סתם כך מחריבים יישוב יהודי. אך אם הולכים לאיזו שהיא משימה ואתה חושב שאפשר אחרת, אינני חושב שזה מוצדק שלא להתגייס בגלל זה.
וודאי שהממשל עשה טעויות, הם גרמו את המצב הקיים. אבל אם חיילים לא ילכו לסכן את עצמם, הם מסכנים את כל הנגב.
חברים זה לא אני אמרתי כך גדולי רבני הציבור שלנו חושבים!.גם הם לא מספיקים בשבילכם?!