עשרת הסעיפים המפורטים להלן רלוונטים לעבירות שבין אדם למקום ושבין אדם לחברו כאחד.
1.חרטה ווידוי - יצטער על עזבוֹ את ה' בחטאו הנוגד את תורתו ואת חוקי הקב"ה, ויתוודה בליבו ויאמר: "אנא ה' חטאתי לפניך עוותי פשעתי פגמתי וסרתי ממצוותיך..."
ויקבל על עצמו לשוב בתשובה ולא לסור מדרכי ה' ותורתו (בעיקר בעבירתו הספציפית) כמו שנאמר "האומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה".
ועוד יאמר: "אנא אל רחום וחנון הושיעני והצליני מיצר הרע ותאוות כי הוא מאש ואני בשר ודם"
ויחדיר במחשבתו כי ה' ברא יצר הרע וברא לו תבלין...תורה ומעשים טובים, ובכך יטיב דרכיו עם ה' יתברך.
2.שלושה מעבירין את רוע הגזרה.
א)תפילה- יצטער עד מאוד בלבבו ויתפלל שה' ישיבו אל קנו וירוממו מתהומות ובעבירה\ות הספציפית בה חטא .
ב)תשובה-ישוב בתשובה שלימה לפני בוראו ויקבל קבלה לעתיד לא לשוב לדרכו הנפשעת, רצוי לטבול במקווה לטהרו, ואז יהיה נקי וזך לפני הקב"ה.
ג)צדקה- יתרום צדקה כפי אשר משגת ידו, יקפיד בתרומות ומעשרות, ויעזור כפי כוחו ויכולתו לעניים ונזקקים ידוע שהצדקה מסוגלת לכפרה,ויכוון לפסוקים "צדקה תציל ממוות"
ו"אין ישראל נגאלים אלא בצדקה".
3.תענית- יתענה בכל פעם אשר הוא חוטא ומזיד בדבר ה', והקב"ה יכפר לו כפי מידת צערו.
4.בושה- יתבייש בכל אשר פגם וזדה לפני הקב"ה בכל לבבו ובכל נפשו,ויחדיר בלבבו: אם יתבייש לחטוא אדם לפני בשר ודם, קל וחומר לפני ה' כמו שנאמר "האם יסתר איש במסתרים ואני לא יראנו".
5.יתרחק מתאווה וגשמיות- ירחיק עצמו מכל תאווה העולם הזה כמו שנאמר "אין אדם מת וחצי תאוותו בידו" וזאת יעשה ע"י עיסוקו וקביעת עיתים לתורה ולא ישהה אף לא לרגע בבטלה,
כמו שנאמר "בטלה מביאה לידי שיעמום,שיעמום מביא לידי חטא".
6.יטיב דרכו ויישר אורוחותיו- ישפר דרכיו בדברים אשר זד בהם מתורת ה',וזאת בעיקרון של כל מקרה לגופו ויתקן את אשר פגם בהטבת דרכיו,
ומידה כנגד מידה הקב"ה ימחל לו.
7.ירא מן החטא-יחקור על כל חטא וחטא את עונשו(מלקות,סקלה הרג ומיתות ב"ד לסוגיים) ואת סיגיו, ויתרחק מן החטא כבורח מן האש.
כאשר יתקיף אותו יצרו ישב ויעסוק בתורה ויכוון לנאמר "תקף אותך יצר זה השליכהו לבית המדרש".
8.יעבוד את ה' בשמחה-כבר אמרו חז"ל:"אינו דומה עושה מיראה לעושה משמחה" תמיד ישתדל להיות בשמחה ואף כשבאים אליו צרות יחשוב בליבו כי הכל מאת
ה' יתברך ו"כל מה דעביד רחמנא לטב", וישמח ביסוריו הממרקין את עוונותיו, והלא אין יסורים בלא חטא. ואל יתן לכעס ולעצבות לשלוט בו שהרי הם תבלינים של היצר הרע להכניעו ולהפילו.
ועוד יכוון לפסוק "לפום צערא אגרא".
9.גמילות חסדים ויישור אורוחותיו- יטיב דרכיו ויישר אורוחותיו כפי שביכולתו בין אדם לחברו (יתמוך במוגבלים,נכים,זקנים.)יפשפש היטב במעשיו ויהיה נקי ואל יתן למוציאי דיבה פתח לקטרג עליו.
נוסף על כך יכבד הוריו (בין בחייהם בין במותם) אל יזלזל באף מצווה קטנה כמו שנאמר "עוון עקבי יסובני" משמע עבירותי הקטנים הם פתח לעבירות יותר חמורות,וכלל זה נכון גם למצוות
אל יקל אדם ראש במצוות קטנות והלא הקב"ה לא פירט לנו שכר מצוות בכדי שלא נפסח על מצוות קלות.
הקב"ה קבע ששכר אריכות ימים הוא גם בצוות גדולות ואף במצוות קלות להלן שילוח הקן וכיבוד הורים ומשום כך אין להקל ראש באף מצווה.
10.יזכה את הרבים וישיבם בתשובה- כפי אשר משגת יד האדם הוא מצווה להוכיח יהודים אשר הינם תינוקות שנשבו וזאת כנאמר "הוכח תוכיח את עמיתך ולא תישא עליו חטא".
ואף זאת בגדר "ודע מה שתשיב לאפיקורוס".
כלל חשוב הוא בהוכחת אדם את חברו חובה לנהוג בסבר פנים יפות ולא ברוגז פנים ובחימה(כעס),ועוד,אם הינך רואה שחברך לץ ולא ישוב בתשובה גם אם תוכיחו, חל איסור להוכיחו כי אז הוא
יהיה מזיד ויתר על כך כנאמר במשלי "אל תוכח לץ פן ישנאך".