כתב נושא: ללמוד את צביעותם של אומות העולם - מאמר מעטו של הקדוש הרב בנימין כהנא הי''ד  (נקרא 2858 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק אשי

  • מנהל הפורום "הפצת הימין האמיתי"
  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 2247
ללמוד את צביעותם של אומות העולם

מי שקורא ללא דעות קדומות, את פרשת בלק, יוצא בהרגשה שבלעם הוא, לכל הפחות, צדיק. לכל אורך הפרשה מכריז בלעם על כך שרק את מה שה' יאמר לו אותו יעשה – ממש עול מלכות שמים! שלא לדבר על הברכות הנהדרות שהוא מרעיף על ראשינו. ובכלל, לא נמצא איזכור רציני לתדמיתו של בלעם כרשע שונא ישראל.
לעומת זאת, מי שיקרא בפירוש רש"י מתחילת הפרשה, יבחין במגמה מעניינת: כל מקום שיש לטעות שמא בלעם איננו רשע כל כך גדול, דואג רש"י להעמיד את מעשהו של בלעם באור שונה לחלוטין תוך שהוא מייחס לבלעם כוונות זדון שונות ומשונות. כיצד זה מוציא רש"י את הפירוש מפשוטו?
אחיזת עיניים וצביעות
אכן מטרתו של רש"י היא שנבין את פשוטו האמיתי של המקרא. וכך עיין ומצא רש"י דבר מוזר בבלעם זה. הנה באים אליו לנביא אומות העולם, בלעם, שלוחים ומבקשים ממנו לקלל את ישראל. ומהי תשובתו? האם הוא שולל את זאת, כמצופה ממנו? לא. הוא נכנס לניסוחים שונים, חכו עד הבוקר, נשמע מה יאמר ה', וכן הלאה. וכמובן עולה שאלה עצומה: וכי יש איזה ספק ל"צדיק" זה שמא ה' יתן לו רשות? אז רש"י הלך קדימה, השקיף על בלעם ומעשיו מלמעלה, וגילה את התשובה בסוף הפרשה. שם, אחרי כשלונו של בלק, מחליט בלעם באופן התנדבותי לגמרי לייעץ לבלק עצה. ובפרשת מטות בנקמה במדין מוצאים שהתורה מדגישה :"ואת בלעם בן בעור הרגו בחרב" (לא,ח) – כאחד האחראים לחטא מדין. כאן הערפל מתפזר.התורה דואגת לגלות את פרצופו של בלעם שונא ישראל שרק בעל כרחו לא קילל את ישראל, אך שנאתו לישראל מצאה לה במה אחרת בדמות עצת הזימה. מכאן שכל סיפור הצידקות של בלעם אינו אלא אחיזת עיניים. בלעם אינו אלא צבוע.
משקפי רש"י לימינו
באומות העולם בימינו מוצאים אנו הרבה בלעמים כאלו. האדם הפשוט המתבונן במנהיגי אומות העולם למיניהם מוצא בהם הרבה כוונות טובות, לכאורה, הרבה טוהר, אפילו הרבה אהבת ישראל. וכך דומה שפסיקת חז"ל "הלכה בידוע שעשיו שונא ליעקב", לא שייכת. אך הקורא את פרשת בלק, פרשת אומות העולם, תוך שהוא חובש את משקפי פירוש רש"י – רואה את המציאות נכוחה. כשהוא מסתכל על הסוף – על המקום אליו הם רוצים להוביל אותנו – לנסיגה מארץ ישראל, לחלוקת ירושלים, לכניעה. אזי הוא מבין שכל הדבש הזה אינו אלא כיסוי על הרעל. ואזי כמו רש"י הוא מצליח להבין את על מעשיהם ומטרתם!