כתב נושא: העתק נושא לדיון מפייסבוק "חברה בטראומה"- הביעו דעתכם על הנאמר:  (נקרא 2833 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק נץ וגאה בזה

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6815
  • Hierosolyma Victor
לקוח מ- http://www.facebook.com/home.php?#!/topic.php?uid=110146739006257&topic=27

אפשר הרבה פעמים ללמוד על חברה דרך המיתוסים המכוננים את חייה. ההתבוננות של החברה כמו גם של היחיד על עברו והדגשים השונים שהוא נותן שם, מעידים על האדם או על החברה. איך שאנחנו זוכרים, מה שאנחנו זוכרים, מלמד משהו על עצמנו כיחידים וכחברה.

הדבר הזה נכון פי כמה ביחס לזכירת אירועים שמכונים מכוננים, אירועים שמשפיעים על אופן התנהגותו של היחיד או החברה. לדוגמא המהפכה הצרפתית שינתה את פנייה של צרפת. זיכרון ומיתוס המהפכה הצרפתית מלמד משהו על הדנ"א הצרפתי ועל הטיפול של הצרפתים בנקודה זו בעברם.

הזיכרון הופך לפעיל בעיקר במקרים של טראומה, שאז הזיכרון הופך להיות חלק מהותי מהחיים. זיכרון השואה עבר מספר גלגולים. בארץ היו תקופות שלא ספרו אותו כל כך, שהמיתוס המרכזי היה אחר (שאם נדגים זאת באמצעות אתרי עלייה לרגל, זו חברה שבמרכזה היו מצדה, תל חי וכדומה). לאחר מכן המיתוס השתנה טיפה בשל השתנות החברה. משפט אייכמן פתח פצעים בחברה הישראלית והעלה מחדש למקום נוכח בדנ"א של הזיכרון הישראלי את זיכרון השואה (גם קודם לכן היה לזיכרון השואה חלק בדנ"א הזה, אך בצורה שונה).

אני יכול להמשיך את הסקירה הז,ו אבל אני רוצה לגעת בנקודה קטנה שמטרידה אותי בשנים האחרונות ולהדגים אותה באמצעות שני מקרים.

מקרה אחד - כרטיס הביקור הממלכתי של מדינת ישראל - כיום כל אורח רם מעלה שמגיע לישראל ולא משנה לכמה זמן, ישר לוקחים אותו ליד ושם. הסיור והביקור במקום הפך לחלק מתעודת הזהות הישראלית, כאילו אומרים למבקר רוצה להבין את ישראל, לך ליד ושם. הרבה דיו נשפך כבר בנושא של האם מדינת ישראל נולדה מהשואה או ממקום אחר (כמו השאלה האם עם ישראל הוא תוצאה של יציאת מצרים או של קבלת התורה). זה אולי השאלה המרכזית של מה הוא כרטיס הביקור הישראלי וסיבת קיומה של מדינת ישראל. האם בגלל האנטישמיות אנו כאן (שפשוט לא רצו אותנו באירופה, אז הקמנו פה מקלט), או בגלל שזה ביתנו?

מקרה שני - הגרעין האיראני - הטרמינולוגיה שאנו שומעים בחברה הישראלית בהתייחסות לגרעין האיראני, מזכירה חברה בטראומה. חברה שהמוטיב המרכזי בחייה הוא מוטיב 'הלא עוד'. ישנו איזה פחד מתמיד מפני השמדה (מעיין 'והיא שעמדה' שכזה), שלעתים הופך לפחד משתק.

(דוגמא מעניינת בהקשר הזה של הזיכרון הטראומתי של השואה, יש במערכון של החמישייה הקאמרית על האולימפיאדה והשופט הגרמני - )

השאלה שאני רוצה להעלאות לדיון זה מה עושים,לאן ניתן לקחת את זיכרון השואה בצורה כזו שהוא לא יהיה מקום של טראומה מצד אחד ומצד שני שלא תתעלם מהטרגדיה הנוראה הזו. כיצד מחנכים את הדור הרביעי שגדל כיום על זיכרון השואה? על איזה זיכרון מגדלים אותו?

אני חושב שהשאלות האלה לא רלוונטיות רק ליום השואה, אולי הן אפילו יותר מתאימות ליום העצמאות...

נ.ב. הכותב של זה הוא לא אני אלא חבר טוב שלי מהישיבה שלמדתי בה, וכן באוניברסיטה היום.
אלוף מיל. בני פלד ז"ל
"צאו החוצה וצלצלו בפעמון שנתן לי מפקד חיל הים. כשישאלו אתכם למה אתם מצלצלים, ענו שכאן מת יהודי משוגע, שחשב שהיהודים מסוגלים להקים מדינה-וטעה" מילותיו האחרונות לילדיו.

מנותק T-800

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2831
אני בכלל לא בטוח עד כמה צרפת בעצמה נאמנה לערכי המהפכה הצרפתית. אנשים בצרפת נזרקים לכלא על "רוויזיוניזם"...
"אנחנו לא רוצים עקרונות, אנחנו רוצים עובדות!" (קלימנט וורושילוב)

מנותק נץ וגאה בזה

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6815
  • Hierosolyma Victor
להלן תגובתי, גם היא פורסמה בפייסבוק שם:
בהקשר של כרטיס הביקור של מדינת ישראל רק אומר שזו בושה, במקום להביא אורח רם מעלה למקומות שמהווים את גאוותינו, לבית ספר יהודי בו לימוד התורה שוב נשמע ברמה, למפעל הייטק, למטע של חקלאות מתקדמת, לבסיס צבאי, אפילו למחלקת יולדות בבית חולים בישראל, במקום זה לוקחים אותו לראות את תהום השפל של העם היהודי? במקום להכניס לתודעה שהעם היהודי קם מאפר התנער ובנה עצמו מחדש בארצו, ממשיכים להראות לעולם שאנחנו איזה נעבעכ חי-מהלך עם איזה משאלת מוות בדמות עבר טראומתי ועתיד שכולו שאריות אורניום
(וכאן אני בעצם מקשר בין שני השאלות והמקרים לתשובה אחת מובנית)
חברה בטראומה היא חברה לא עצמאית, חברה שלא מסוגלת לחשוב חופשי ולהתנהל באופן חופשי, וממילא גם משליך על העצמאות
ההתרפקות על הדוד סם, על חוסר יכולתינו הנפשי (לא הפיזי, זה הבלוף הגדול) להתנתק ממוסרות הגדולים מאיתנו ולהגיד עכשיו העם מתנהל בעצמו (וכאדם דתי אומר, מסתמך על אלוהיו בלבד עם מאמץ עליון מלמטה) ולכן גם האמירה החוזרת ונשנית על איראן שזה בעיה עולמית ולא שלנו (בדיוק כמו החשש היהודי בשעתו לדרוש מבעלות הברית להציל יהודים ולהפציץ את תאי הגזים והקרימטוריומים וכן פסי הרכבת שהובילו למחנות, בטיעון המנצח שאסור שזה יראה כאילו זה מלחמה של העם היהודי, "שמשון דער נעבעכדיקר" כפי שאמר בשעתו ובצדק רוה"מ ישראל לוי אשכול) התודעה הזו של ה"נעבעכיזם" השתלטה עלינו מכל כיוון, הן ביחס לאיראן שמדובר באיום קיומי עלינו אבל שהפתרון לכך הוא בזירה הבינ"ל האימפוטנטית כהרגלה בקודש, משל הסכם מינכן 1938 מעולם לא היה, וכן ברמת תודעת השואה שמכניסה אותנו לסד רעיוני של התרפקות על הדוד סם, והחיים בטראומה כמאפיין של דרך חיים שבא לידי ביטוי לדוג' ביחס להתנהלות המערכת הצבאית שלנו ולאיך שהיא מופעלת על ידי "הדרג המדיני", עצם העובדה שאתה שוב מביא את אורחי הכבוד של המדינה ליד-ושם משל אתה רוצה לבקש מהם לתמוך בנו בעולם כולו, כדי שלא שהעם היהודי לא יהיה לבד בעולם (זה הגיע אפילו לאבסורד הגדול ביותר ולמעין בדיחה מקאברית בפעם בו לקחו את אנואר אלסאדאת נשיא מצרים ליד ושם, משל שכחו לגמרי שהאיש היה מרגל נאצי נגד הבריטים במצרים, משל שכחו שמדובר ברודן שמיעוטים כגון הקופטים סובלים תחת שלטון הרוב המסלמי במצרים, משל שכחו שלכנסת הוא הופיע אח"כ עם עניבה עם 4 צלבי קרס עליה) האם על ראש מדינה שמגיע לפה או כל אורח רם מעלה אחר, צריך להבין שעל מדינתו בין השאר להיות הבייבי סיטר של עם של נעבעכים, עם שממשיך בתודעתו להיות קשור בעבותות של ברזל לארגון האו"ם שהפך למעין במת השתלחויות רב זרועית בישראל בעוד היא תורמת ברוב טובה 7 מיליון דולר בשנה מעל ומעבר לכל מדינה בארגון אופ"ק
למשל, עם בעל גאווה היה אומר לאו"ם שלום ולא להתראות, לא מדובשך ולא מעוקצך, עם של נעבעכים ממשיך לקבל שם יריקות ולטעון שמדובר בגשם
ובהגעתי לסיפא לעתיד לבא רק אומר שאנו מגדלים דור רביעי לנעבעכיזם, הגאווה היהודית כנראה, תמשיך לפעם באדם הקטן ברחוב, במעשים הקטנים, בקיום היומיומי, ברמה המאקרו, מדינת הנעבעכים תמשיך להתנהל באותו אופק, עד אשר יקרא הילד "המלך הוא ערום" שאלת השאלות היא עתה, מתי זה יקרה....
אלוף מיל. בני פלד ז"ל
"צאו החוצה וצלצלו בפעמון שנתן לי מפקד חיל הים. כשישאלו אתכם למה אתם מצלצלים, ענו שכאן מת יהודי משוגע, שחשב שהיהודים מסוגלים להקים מדינה-וטעה" מילותיו האחרונות לילדיו.

מנותק T-800

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2831
כל הכבוד, מר נץ וגאה בזה  O0 :dance: :fireworks: :clap: :celebrate:

אהבתי איך שאתה עושה לעצמך יחסי ציבור. והעיקר אני, כשאני עושה לעצמי יחסי ציבור, ישר כולם מוקיעים אותי כ"פרובוקטור"...
"אנחנו לא רוצים עקרונות, אנחנו רוצים עובדות!" (קלימנט וורושילוב)

מנותק נץ וגאה בזה

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6815
  • Hierosolyma Victor
כל הכבוד, מר נץ וגאה בזה  O0 :dance: :fireworks: :clap: :celebrate:

אהבתי איך שאתה עושה לעצמך יחסי ציבור. והעיקר אני, כשאני עושה לעצמי יחסי ציבור, ישר כולם מוקיעים אותי כ"פרובוקטור"...
מה שמותר ליופיטר אסור לשור-מה שמותר למנהל אסור להונלוהוהו.
אלוף מיל. בני פלד ז"ל
"צאו החוצה וצלצלו בפעמון שנתן לי מפקד חיל הים. כשישאלו אתכם למה אתם מצלצלים, ענו שכאן מת יהודי משוגע, שחשב שהיהודים מסוגלים להקים מדינה-וטעה" מילותיו האחרונות לילדיו.

מנותק T-800

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2831
מה שמותר ליופיטר אסור לשור-מה שמותר למנהל אסור להונלוהוהו.

אז מה אתה מנסה להגיד, שבגלל שאני לא חבר בכיר בפורום אסור לי להתבטא?
"אנחנו לא רוצים עקרונות, אנחנו רוצים עובדות!" (קלימנט וורושילוב)

מנותק נץ וגאה בזה

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6815
  • Hierosolyma Victor
אז מה אתה מנסה להגיד, שבגלל שאני לא חבר בכיר בפורום אסור לי להתבטא?
נכון, רק אתה, וזה תלוי איזה התבטאות, יש מותרות ויש אסורות, מאוד פשוט.
אלוף מיל. בני פלד ז"ל
"צאו החוצה וצלצלו בפעמון שנתן לי מפקד חיל הים. כשישאלו אתכם למה אתם מצלצלים, ענו שכאן מת יהודי משוגע, שחשב שהיהודים מסוגלים להקים מדינה-וטעה" מילותיו האחרונות לילדיו.

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
אני לא חושב שהחברה בישראל היא חברה שמרגישה את עצמה תחת איום השמדה תמידי.
נהפוך הוא, החברה היא שאננה מאוד.

הבעיה היא אחרת. ישראלים (החל מהדרג הממלכתי וכלה באזרח הקטן) רואים בשואה הצדקה ישירה לקיום המדינה,
וזה באמת לא אמור להפתיע את מי שמכיר את יסודות הציונות. במובן מסוים אחמדיניג'ד צודק באומרו שבהעדר צידוק
אחר, ישראל משתמשת בשואה כדי להצדיק את קיומה הן כלפי עצמה והן כלפי אומות העולם.

רציתי לומר שמדובר במיסטיפיקציה, אבל זו מלה חלשה מדי. ממאורע היסטורי שממנו יש ללמוד לקחים וליישמם בשטח,
השואה הפכה לפולחן, לדת של ממש. ואם נמשיך כך, הסיסמה "לעולם לא עוד" תהפוך לבדיחה מרירה במיוחד.

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
אני לא חושב שהחברה בישראל היא חברה שמרגישה את עצמה תחת איום השמדה תמידי.
נהפוך הוא, החברה היא שאננה מאוד.

הבעיה היא אחרת. ישראלים (החל מהדרג הממלכתי וכלה באזרח הקטן) רואים בשואה הצדקה ישירה לקיום המדינה,
וזה באמת לא אמור להפתיע את מי שמכיר את יסודות הציונות. במובן מסוים אחמדיניג'ד צודק באומרו שבהעדר צידוק
אחר, ישראל משתמשת בשואה כדי להצדיק את קיומה הן כלפי עצמה והן כלפי אומות העולם.

רציתי לומר שמדובר במיסטיפיקציה, אבל זו מלה חלשה מדי. ממאורע היסטורי שממנו יש ללמוד לקחים וליישמם בשטח,
השואה הפכה לפולחן, לדת של ממש. ואם נמשיך כך, הסיסמה "לעולם לא עוד" תהפוך לבדיחה מרירה במיוחד.

מסכים איתך. אני כל כך כועס שאני רואה שמביאים לפה מנהיגים מכל העולם, ושיא הביקור שלהם הוא הביקור ביד ושם.
זה כאילו אנחנו אומרים להם : < תרחמו עלינו אנחנו מסכנים והתעללו בנו, ולכן יש לנו זכות לחיות במדינה עצמאית  >