ציטוט
א.) התודעה (חשוב להבדיל בינה לבין ידיעה, שכן ידיעה מחוייבת להיות מותאמת למציאות, או: אמת) הינה
אינפורמציה שיכולה להיבנות מהבנה של מילים ושאר דרכי התקשרות בין-אנושיים וכו'.
תשובה
שני אנשים הולכים ליד הנהר, האחד אומר לחברו, "תסתכל על הדג הזה במים איך הוא נהנה לשחות לו". חברו אומר לו, "אתה אינך דג, אז איך אתה יודע שהוא נהנה?" הראשון עונה לו, "אתה זה לא אני, אז איך אתה יודע שאני לא יודע שהוא נהנה?
ידיעה אינה חייבת להיות תואמת למציאות. חוץ מזה כל השאר זה בדיוק מה שאמרתי.
ציטוט
ב.) תסביר פרי עטם, אם הכוונה לספרים, תגיד את זה למי שלימד אותך למצמץ ולהביט! (סתם דוגמא).
ג.) תפיסה סובייקטיביסטית, ניחא.
תשובה
לא הבנתי.
ציטוט
ד.) האדם איננו נמצא תחת השראה אינלקטואלית-תודעתית של בני אדם אחרים כל הזמן.
ה.) האדם יכול לפרש כדברים ככל שירצה אבל זה לא יהפוך את האינטרפרטציה שלו לאמת כהכרח.
ו.) התודעה איננה תלויה באינטרפרטציה תודעתית של אנשים אחרים בהכרח.
ז.) הבסיס לידע, הוא הקיום, ולא התודעה (או במילים פשוטות, מה שאנשים אחרים חושבים/אומרים).
ח.) אנחנו מקבלים "הצעות" לחשיבה במהלך ילדותנו (מהורינו) ובמהלך החיים גם מאנשים אחרים, אבל ה"הצעות" אינן אמת בהכרח. כל אחד יכול לחפש את הגישה שלו, אבל לא את האמת "שלו", כי יש רק אמת אחת והיא איננה סובייקטיבית אלא אובייקטיבית.
תשובה
לרגע לא טענתי שאמת היא סובייקטיבית, אמרתי שכל אחד בוחר לאמץ לעצמו את האמת.
נכון שהאדם אינו נמצא תחת השראה של בני אדם אחרים כל הזמן ונכון שהתודעה אינה תלויה בהכרח באינטרפרטציה תודעתית של אחרים. אבל לא תוכל להתחמק מהעובדה שבמציאות 99.9% מחרדים ודתיים הם בנים ובנות למשפחות חרדיות ודתיות, אותה נוסחא עובדת גם בצד החילוני. וזו הוכחה לך שבפועל ההשראה הסביבתית היא השלטת ורוב בני האדם אינם מנהלים בחייהם מסע פנימה אל תוך עצמם אלא מתפשרים באמת שהסביבה העניקה להם בילדותם.
אני אסתכן קצת ואומר שאם אתה כל חייך, מאז ילדותך, עד היום מלא באותה תפיסת חיים ועונה את אותן תשובות, תתחיל לחשוד שאתה רחוק מאוד מהאמת ולא הפכת מספיק אבנים לראות מה מתחתן, במסע הזה.
הבסיס לידע הוא קיום זו קביעה מוזרה, הקיום נראה קצת יותר מורכב. אני ציינתי שאת האמת לחייך אתה לבסוף בוחר באמצעות הרגש, הנשמה, זו חזקה יותר מכל מקור חיצוני ושהיא אינה מובלת אל האמת, האדם ידע זאת בסוף.
לגביי סעיף ה, האם ההערה שלך תופסת גם לפירושים של הרמב"ם ושל כת הפרושים הקדומה שפירשו את התורה דרך עינייהם? או שהם בטוח מצאו את האמת?
על כל אדם לשפוט ולהחליט בעצמו, על פי מה שקרא והבין, ולא על פי מה שאחרים אמרו לו.
- אלברט אינשטיין
ציטוט
אם תשובתי איננה מובנת/קשורה, זה כי לא הבנתי כלל את הפואנטה שבטענות שלך ולאן אתה חותר (אם אתה רוצה דיון אפיסטימולוגי או פילוסופי, אין לי בעיה, אבל מה הקשר לכאן?!).
ציטוט
הרמב"ם מסתמך על מקורות אחרים, ארכיאולוגיה מוכיחה את פסיקתו בעוד את הרפש אשר מתי שר"י הוציא מפיו המנובל אי אפשר להוכיח כמו שאי אפשר להוכיח שהשמש קטנה מכדור הארץ. אם אליו התכוונת בכלל.
דבריי כוונו אל עצם העובדה שאני, מוסלמי ונוצרי לשעבר, שבדק, חקר, העמיק, והעביר את דעתו, חקר לעומק, את האיסלם והנצרות יחדיו, והגיע למסקנה ששתיהן דתות שקר, שכבר את בסיסן התיאולוגי ניתן להפריך בקלות.
ציטוט
ופה אנחנו נכנסים לדיון על האובייקטיביות שבהיסטוריוניות. הבעיה בטענות שלך באופן כללי היא שיש לך תפיסה סובייקטיבית (באופן בסיסי ביותר, דבריו של אדם רק בגלל היותו מי שהוא בלי קשר לאשר עשה בחייו, ואת כל אשר עשה, אכן דבריו של אדם הן בערבול מוגבל, אבל להשוות בין הרמב"ם למתי, וביני למתי, זה דבר מגוחך).
יש מחלוקת היסטוריונית-ארכיאולוגית בנוגע לקיומם של "השליחים" ושל רבים מדמויות המפתח של הנצרות (ביניהם יש"ו, שהוכחה לקיומו אפשר למצוא בעצם העובדה שמזכירים את סיפורו האמיתי בגמרא).
בטענה שלך הנ"ל אתה מנסה לפקפק באמיתותה של המסורת ההיסטורית, של הארכיאולוגיה. אתה בעצם טוען, שמעצם היותנו חיים בדור אחר לגמרי, איננו יכולים לדעת (בודאות או לא בודאות, זו לא השאלה) מה קרה בזמנים עברו. זה הבל. יש דבר שנקרא מסורת. מה שמתי אמר היה מיוחס ליש"ו הוא כביכול אלוקים לפי הנצרות, שאת הטענה הזו כן אפשר להפריך בקלות. מעצם זה שהפרכנו את הנצרות, לוגית ל"בשורה" "מפי" מתי שר"י כבר אין כל בסיס עובדתי. בעוד שלרמב"ם, ולי, יש אחיזה עובדתית. היסטוריה ידועה לנו במסורת שמועברת בשלל צורות. יש דרכים לחקור ולהגיע לאמת ולמציאות, אבל לשלול כל דבר כזה בטענה שלא חיינו באותו הזמן היא הבל אינטלקטואלי ועלבון לאינטליגנציה האנושית, פקפוק יסודי ומוחלט בהיסטוריה, שלילת אמיתותם של ממצאים ארכיאולוגיים, עדויות ספרותיות, וכו' (נכון שלא כולן אובייקטיביות, אבל כבר משם ניתן לחקור מהו המקור, ולנסות לבדוק אם הוא אובייקטיבי או לא - אני מבטיח לך שיש מספיק מקורות אובייקטיביים).
תשובה
הכנסת מילים לפי! לא שללתי לרגע את קיומם ואת העובדה שחיו פה יהודים בארץ ישראל הרבה לפי שהיו נוצרים וערבים, אני איני מוריד מכוחה של הארכיאולוגיה. בפירוש אני מאמין בעצמי שהיהודים היו הראשונים על הקרקע הזו לפני אלפי שנים. אני גם יודע שניתן ללמוד על אורח חייהם של הקדומים אמצעות ארכיאולוגיה, אך לא ניתן להוכיח שמה שאנשים האמינו אז הוא האמת, ואתה לא יכול להוכיח שהכתובים שנמצאו הם אינם בגדר המצאה של בני האדם.
יש ספר מוזר כזה שקוראים לו "מרכבות האלים" והוא מראה מימצאים ארכיאולוגים שמצביעים על קיומם של חייזרים בתקופה הזו, ציורי קיר של חלליות ואסטרונאוטים יורדים מהשמיים, ציורי קרקע גדולים ועוד ממצאים שבנוסף לגיחוך שהם מעלים הם מעלים גם תהיה. הוא אפילו מצטט מספר יחזקאל קטע של שיחזקאל עצמו מתאר חללית יורדת מהשמיים. אם אתה מאמין בארכיאולוגיה מדוע אינך מאמין בזה?
טענתי כבר בהודעה הראשונה שלי אליך שאין קשר בין הנצרות לישו! אני לא מנסה להוכיח את הנצרות, אני אפילו טוען שהנצרות היא הבלוף הכי גדול שידעה האנושות, וזה עלבון לישו שהנצרות היא סמל בשבילו. מתי טען שאלוקים הוא ישו, לפי ישו הוא לא לגמרי טועה, כי ישו טוען שכל אחד הוא אלוקים, ואלוקים נמצא בכל אחד, אם הוא ירצה בכך, ואת הטענה הזו בטוח לא ניתן להפריך!
אבל אם תרצה אני מוכן לנסות להוכיח לך אותה!
ציטוט
מי אמר רק?
א.) אבל לכתוב במגילות יש אסמכתא תורנית, ארכיאולוגית, היסטורית, וכו'. ל"בשורה" של מתי אין אף לא אחת מהן.
ב.) "הבשורה" נכתבה בלי כל קשר ליש"ו עצמו, 200-300 שנה (כמו שכתבת במדויק) ואולי אף 400 שנה לאחר מותו. הספר הכולל של ה"בשורה" (הצואה החדשה) הינו פרי עטם של בני אדם, שניתן להפריך אותו בקלות (כמו הדוגמא המוכרת שכמדומני נכתבה ב"בשורה" על פי לוקאס, שמערת המכפלה נמצאת בשכם, לעומת "בשורה" אחרת שטוען שהיא נמצאת בחברון --- וואי, מי ידע שהיא נמצאת שם?). יש אינספור הפרכות לנצרות ולדבריו (הציטוט הדוחה שהבאת מדבריו, הוא לא טיעון שקשור לפאקטורים אלא טיעון שמסתמך על הנחת בסיס לוגית שככה ראוי/צריך אליבא דאלוקים, אבל אז ישר קופצות העובדות שיש"ו איננו אלוקים ואיננו "בנו" של "אלוקים", שככה לא ראוי באמת וכו').
תשובה
הסכמנו כבר, הערה ה שלך מקודם, לאף אחד אין אסמכתא לאמת שהוא מציג, ארכיאולוגיה אינה מוכיחה אמת רוחנית, אף אחד לא אמר שהאבות אבותינו לא חיו בסרט. ואמרתי שלרוב, אין משמעות מתי משהו נכתב. כתובים סיניים עתיקים נמצאו ולפי בדיקות ארכיאולוגיות הם מתקופה שלערך 1200 לפנה"ס, האם זוהי האמת כי היא קודמת לה. האמת היא לא חפירה באדמה אל עברך, היא מסע פנימה לתוכך, אפילו בקבלה זה ידוע.
ציטוט
א.) לא הקדום ביותר ולא כלום.
ב.) תיארוך איזיטופ פחמן 14 איננו מדוייק כלל מלכתחילא.
תשובה
זה מדהים! כשהמדע (כמו ארכיאולוגיה) תואם את אמונתך אז הוא מדיוק וכשלא אז הוא לא.
הבדיקות האלו מבוצעות באמצעות מכשירים מדעיים שמאחורי המכניקה שלהן מסתתרת הנדסה המבוססת על מתמטיקה. מתמטיקה ומשמעותה היא נושא בפני עצמו שאני לא יודע אם הן בעלות משמעות רוחנית כלשהי, אבל המתמטיקה הזו היא גם זו שעומדת מאחורי הפעלת האוטו שלך כל יום כשאתה מתניע ומאחורי המקרר הבייתי שלך והיא זו שמאפשרת לכדור מרובה הקלצניקוב שבציור שלך לפגוע בדיוק באדם אליו אתה מכוון אותו.
ציטוט
ג.) לפני הספירה השגויה.
תשובה
ניחא
ציטוט
ד.) מה זה משנה מתי הן נכתבו?
תשובה
סוף סוף אמרת את זה!
ציטוט
הרי הן הועברו במסורת והובאו על הכתב כשהיה חשש שישכחו בעם מחמת איומים פיזיים ורוחניים. ה.) זה מצחיק שאתם בכל זאת מאמינים בנ"ך (אם כי נותנים לו אינטרפרטציה שגויה מיסודה וסותרת את עצמה) - אם לכך כוונתך. אם כוונתך לתושב"ע, זה עדין לא משנה את העובדה ש-1.6 מיליון איש לא ישקרו על היותה של התושב"ע אלוקית.
תשובה
לא ישקרו! אבל הגיוני מאוד שיטעו באמונתם. ההסטוריה האנושית הראתה על טעותם של מיליונים רבים יותר בתפיסות עולם אחרות. חוץ מזה אם אתה אומר שהאיסלאם והנצרות הן דתות מופרכות אז הנה לך מליארדים על מליארדים של בני אדם החיים תחת תפיסת עולם שגויה.
ציטוט
ו.) טיעון קראי, דיון ישן, להלן:
http://hayamin.org/forum/index.php/topic,8102.0.htmlhttp://hayamin.org/forum/index.php/topic,8215.0.htmlhttp://hayamin.org/forum/index.php/topic,8373.msg60251.html#msg60251ז.) לא הבנתי את הכוונה בהודעה שלך כלל.
ציטוט
ראה סעיף ז' (אילו דברים בדיוק?), ובקשר לזרמים השונים של היהדות, זה כבר קשור ל-"70 פנים לתורה", "צדיק באמונתו יחיה", "תורה מונחת בקרן זווית, כל הרוצה יבוא ויטלנה" וכו', דעות שאינן סותרות), בסופו של דבר, האמת תתגלה גם ככה, וכל העניין באינטרפרטציה השונה (אם זוכרני נכון, אני עייף עכשיו כך שיכול להיות שאתבלבל עם מקרה אחר) זה העובדה שאנחנו נמצאים בדור ללא נביאים וללא הדעה האובייקטיבית בהכרח (הדעה האלוקית, שניתנת מהקב"ה עצמו), ולכן מעצם היותנו בני אדם לא נחשוב אותו דבר, אבל ללכת לפי אינטרפרטציה שונה (כל עוד היא לגיטימית! כלומר ע"פ האורתודוקסיה) איננו חטא כלל ומותרת (עשה לך רב, לבחור פוסק וכו').
תשובה
אני חושב שפה יש מקום להעמיק את הדיון. לפי מה שאני יודע, לפי ספרו של בן מתתיהו וחוקרים המסתמכים על מימצאים ארכיאולוגים, היהדות האורתודוקסית מקורה מן היהודים הפרושים, שחיו בתקופה ההיא במקביל לכתות אחרות כמו הקראים והצדוקים ועוד..הפרושים דווקא היו אלו ששיערו שהתורה שבעל פה מכילה הלכה שאינה כתובה, הם קבעו עובדות מוגמרות עבור כולם וראו בעצמם הצודקים היחידים. הם גרסו ש: "אין כוח בידי נביא לחדש דבר אם איננו עומד בקריטריונים לקביעת הלכה", "היהדות הרבנית נשענת על דברי חכמים שדבריהם חזקים יותר מדברי התורה", הם ממש ראו בעצמם שליחי אלוקים. מכיוון שהיו כל כך הרבה כתות שונות ליהדות, הפרושים העניקו למוריהם את הכינוי "רבי" "מורה העם", זה סממן רציני מאוד לתחרות כל כך גדולה על לב העם ששרתה פה בתקופה הזו, בה כל אחד ניסה להראות שהוא צודק והפירוש שלו לתורה הוא הנכון ובהתאם כל אחת מהכתות דאגה לקחת את הפרושים שלה למקומות שהיו נוחים בתקופה ההיא.
הפרושים הם אלו ששרדו בסוף בתמיכת הרומאים הגויים הארורים שהושיבו אותם ביבנה, אני לא יודע בוודאות אבל מריח כמו קומבינה עם השטן. הכתות האחרות נעלמו רובן (בטח נטבחו).
אתה יכול לצטט לי " 70 פנים לתורה" "צדיק באמונתו יחיה" וכו..אבל, השינויים באינטרפטציות הם לגיטימים כל עוד הם נותרים בתוך עולמם של אלו "המשחקים את המשחק" אם פרשנות אחת אומרת שצריך לומר בתפילה ככה ואחת אומרת שצריך לומר ככה, ניחא, "איש איש באמונתו יחיה" אך כאשר פרשנויות שונות מובילות לקרע, שסע בתוך העם או בין בני אדם בכלל, הן אינן לגיטימיות יותר. ובפועל זה מה שקורה במציאות.
בעוד שמעון בן עזאי, דמות נערצת בזמנו ("ואהבת לרעך כמוך"), טען שנשים חייבות ללמוד תורה והרמב"ם טוען שלא.
אני לא יודע אם זה רק בגלל הרמב"ם אבל אני לא צריך לעלות בפניך מהו מעמד האישה לפי ההלכה, ומה הרב עובדיה חושב על נשים שהן אגב יצירת המופת של הקב"ה.
העובדה שבזרם היהדות החרדית הקיצונית וזרם החסידות אינדיבידואלים אינם מתגייסים לצבא אך בכל זאת דורשים את מדינת ישראל ובניה להילחם את מלחמתה ובנוסך אף לנהוג על פי אמונתם ועל פי ההלכה, מצביעה על מעט יותר מפירוש שונה של התורה ומובילה לקרע עם ולאבדון.
אם האינטרפרטציה השונה הזו הובילה את יגאל עמיר לרצוח את יצחק רבין, למרות שבלוחות הברית חרוט "לא תרצח", אבל הפרשנים פתחו את הפתח, אז אנחנו בבעיה.
בין בני האדם:
דרך ארץ קדמה לתורה, ובארץ חיים גם אויבנו, אם פירוש שונה של התורה, מבודד אותנו מהקונזנסוס העולמי על פני כדור הארץ אותו אנו חולקים עם בני אדם אחרים, וגורר אותנו למלחמה עם שכנינו, אז זה לא לגיטימי.
ציטוט
א.) אפשר להריח את הניסיון שלך להגן על "אמיתותה" של הנצרות. לא חביבי, עצם זה שהצואה החדשה נכתבה שנים אחרי מותו של יש"ו זה רק טיעון מספר 1 להפרכתה של דת הדמים האדומית.
ב.) בצואה החדשה אין כל משמעות עבורי למעט העובדה שהדבר הזה משפיע על שונאיי מכיוון מערב, כל זה רפש אינטלקטואלי ממילא, מבחינתי הצואה החדשה זה כמו הקור'אן, הכל הבל מוסרי/פאקטורלי/תיאולוגי/וואטאבר, אבל עצם העובדה שאנשים מושפעים מכך אומר שאסור לי להתעלם מקיומה.
תשובה
אמרתי כבר את דעתי על הנצרות.
ציטוט
ג.) כל דבר, שהיננו כפירה באמת התורנית ו/או דבר הסותר את התורה (כמעט חופף), אין לו כל משמעות.
ד.) אתה שוב הולך סחור סחור ולא טוען טיעונים של ממש.
ה.) יש רק אמת אחת מעצם היותה אמת (או: תואמת למציאות האובייקטיבית). עצם קיומן של אמיתות נוספות סותר את מהותה של האמת הראשונית כפאקטור אובייקטיבי שתואם למציאות (או מהותה כאמת). כך שבעצם הדבר הנכון היחיד בדבריך, היא שדעות יכולות להיות שונות (שים לב שהדעות בזרמי היהדות לא סותרות!) אבל אמת יש רק אחת (האמת התורנית).
תשובה
אתה למעשה טוען שאתה יודע מהי האמת.
לסיכום
אני חש בהתכתבות עימך, שאתה עוסק בשלפנות, המהירות המדהימה שבה אתה עונה על שאלות (תוך שעה, אני חושב על מה שאני עונה לך במשך כמה ימים) מעידה על קלות הדעת שבכתיבתך ועל איכות התשובות שלך. אתה מכניס מילים לדברי. כל אלו גורמים לי לחשוד שאתה עונה לי מתוך ידע ולא מתוך תשאול עצמי שלך עם עצמך, והידע שלך כפי שציינתי בהתחלה מגיע מהתודעה, שב- 99.9% מהמקרים מגיעה מהסביבה הקרובה אליך, מבחוץ, אותה סביבה שהעניקה לך את האמת, אז סטטיסטית...
למרות שאתה קצת מזלזל, אני כן מעריך את השיח
אתה נותן כבוד לציטוט היפה של וולטר: "אינני מסכים למילה מדברייך אך אהיה מוכן להיהרג על זכותך לומר אותם." תיהיה מוכן?