שאלה לא נכונה, השאלה הנשאלת צריכה להיות איפה היה ה"אדם" בשואה?
שאלה זו מופנית לכל אותם הומניסטים בשקל.
מעבר לכך במישור הדתי השאלה הנשאלת לא איפה היה ה', אלא למה ה' עשה כך? כל תשובה שתנתן לשאלה זו בייחוד על ידי רב שלא הוא ולא אף אחד מבני משפחתו דורות אחורה, קדימה לאמצע ולצד, לא עברו את הדברים בעצמם, היא תשובה לא רצינית, פלקטית, תשובה שיכולים לתת לעם הארץ, לאדם בר דעת, זו לא תשובה מספקת כלל.
ישנם רבנים בייחוד כאלו שכן עברו את השואה מהאדמו"ר הרב יקותיאל-יהודה הלברשטאם מצאנז-קלויזנבורג ועד הרב יהודה עמיטל ראש ישיבת ההסדר בגוש עציון, שאמרו שניהם שאחרי שחופרים לעומק הם נשארים בסימן שאלה!!!
ואם רבנים גדולים כל אחד מהזווית שלו, נשארים בשאלה, רבנים מעדות המזרח, בין אם זה הרב עובדיה יוסף או הרב בן פורת לצורך הדוגמא, ראוי להם שייעלם פיהם דום בבחינת "וידום אהרן" ולא יבזו עצמם וקודשי ישראל לנגד כל עם ישראל בתשובות כאילו מוחלטות בעוד שהם ממש אינם כאלה, חלק מהאמונה ידידי, אמונה בוגרת ולא כזו ילדותית או פלקאטית או כזו שהיא רק זעקת סיסמאות, אמונה כזו יודעת באלמנטים מסויימים להשאר בקשיא!! עד שיבוא התשבי.
ועם כל זה להמשיך להאמין על אף הכל, לאחר שכבר התעמקת וחקרת, ואם אחרי כל זה אתה נשאר בשאלה, זה מצויין, כי מאידך אמונתך התעלת לאחר כל התהליך של הבירור הזה, עשרות קומות כלפי מעל.
יהודי שמתהלך לו בטוח כל ימיו, צריך לשאול אם הוא בקו שפיות.