כתב נושא: הארי פוטר ויסודות האמונה  (נקרא 1044 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
הארי פוטר ויסודות האמונה
« ב- : ספטמבר 07, 2009, 21:35:20 »
בס"ד
http://hidabroot.org/ARDetail.asp?BlogID=8418
הארי פוטר ויסודות האמונה 
השארות הנפש, שכר ועונש, גלות וגאולה – רעיונות הנלמדים מעלילותיו של הארי פוטר. 
11/09/07  הרב חיים פרלמוטר 
 
מתוקף תפקידנו כהורים, אנו רוצים להנחיל לילדינו ערכים חשובים ומשמעותיים. אבל, במרבית המקרים, הם לא ממש מעונינים. הם חיים בעולם משלהם, עם מילות הסלנג של ה''כזה'' וה''כאילו'', ''אין מצב'' ו''יש מצב'', ובדרך כלל מסתכלים עלינו כמיושנים ועל הערכים שלנו, כמשעממים.

תופעת הארי פוטר לא פסחה על שום בית או בית ספר, כשמושגי סדרת הספרים הבדיונית, הפכו ל''שפה משותפת'' לרוב ילדי העולם. בימים אלו, החלה מכירת הספר השישי בסדרה. מדובר במספר חסר תקדים של עותקים, כבר בהדפסה הראשונה. אכן, אלו שניבאו את קיצה של תרבות הקריאה למול הפיתויים של הדי.וי.די.
 
והמחשב, מופתעים ונדהמים מהתופעה. מורים ומחנכים מודים לסדרה, על שהיא מושיבה ילדים לקרא ספרים שארכם מאות עמודים! דומה, שהדמויות בספר וביה''ס הוגוורט לקוסמים, כל כך שובי לב, עד שהילדים רוצים להיות ''בחברתם'' של גיבורי הסדרה עוד ועוד. ניתן ורצוי ''לנצל'' התעניינות רבתי זו, ובקיאותם הרבה של הילדים במתרחש בספרים אלו, בכדי להמחיש מספר מושגים מהותיים במסורת שלנו. הילדים ישמחו לדון בנושאים אלו, אם נפתח במקבילות מתוך מה שמעסיק אותם עכשיו - הארי פוטר וחבריו.
 
הרי מספר מושגי יסוד, שקל לשוחח עליהם עם ילדים, בעזרת ההקשר של סיפורי ההרפתקאות של הארי פוטר: השארות הנפש אם אנו רוצים לדבר עם ילדינו על נצחיותה של הנשמה ועל כך שהיא לא נעלמת כשהיא עוזבת את הגוף, הרי שאנו יכולים להיעזר בהארי פוטר. הנטייה של רוב האנשים היא לחשוב, ש''מה שאני רואה, זה מה שיש''.
 
 יחד עם זאת, האין זה יותר מסביר, שבמקביל לעולם שלנו הרצוף ביצרים, רדיפה אחר ממון, כבוד וכדו', קיים עולם אחר, זך וטוב יותר - עולם הערכים והנצח? אכן, גם למבוגרים קשה לפעמים לעכל זאת, והם נוטים לחיות באשליות, שהעולם הזה, על כל השקר שבו, זה כל מה שיש. הבה נתבונן בהארי פוטר, שמתחיל את הסיפור תמיד בתוך העולם ''הנורמלי'', אלא שבעולם זה הוא יתום חסר ישע, הנתון לאכזריותם של קרוביו חסרי הלב.
 
 מאידך, בעולם ה''אחר'', עולם המכשפים, יש לו ייחוס משפחתי, כבנם של לוחמים בעד הטוב ונגד הרע (הוא עצמו הותקף ע''י ''מלאך המוות'' וניצל!). יש לו גם כסף רב שירש מהוריו. כתוצאה מכך, אומץ ליבו ונאמנותו של הארי, זוכים להערכה והוקרה ע''י מנהל ביה''ס וע''י חבריו, ובעצם, הוא כבר ''סלבריטי'', עוד לפני שהוא מגיע לשם. אפשר לכן לדמיין ביתר קלות, שעולמנו זה הוא רק חלק מן התמונה. לצידו, ישנו עולם אמיתי יותר, בו מודדים את האדם לפי איכותו האישית. עולם שבו האמת היא השלטת, ובו באמת ''הפשע אינו משתלם''.
 
שכר ועונש: הספר מרבה להשתמש במושגים מעולם הערכים. הארי מנצח את כוחות הרע, הרבה בזכות כוח הרצון האדיר שלו. הוא מייצג את האומץ, הנאמנות והאהבה. רון ידידו, מסמל את החברות והקלילות, בה בשעה שהרמיוני, מייצגת את ה''יקיות'' והידע השאוב מספרים. עולמו של הארי פוטר הוא עולם, שבו כל כשרון טבעי וכל השקעה בפיתוחו, באים לידי ביטוי לטובת הילדים. בעולם הזה לעומת זאת, אין זה כך והרבה כשרונות מתבזבזים. הרבה עמל המושקע בפיתוח כישוריו של האדם יורד לטמיון ולא תמיד באשמתו.
 
 משום כך, אנו נוטים שלא להפנים, כיצד יתכן שה' רואה ו''רושם'' כל מעשה טוב או רע שאנו עושים וש''שום דבר לא נשכח''! יחד עם זאת, אנו יכולים להראות לילדים, שג'יי קיי רולינג, יוצרת הסדרה, יצרה למעשה עולם, שבו ישנו ערך לכל כשרון ועונש לכל חסרון. היא עשתה זאת בדמיונה, על אחת כמה וכמה שהקב''ה יוצר העולם, יכול לעשות זאת במציאות והרבה יותר טוב ממנה! מאבק ה''טוב'' ב''רע'' הספר מושתת כולו, על מאבק של ה''טוב'' (המכשפים ה''טובים''), ב''רע'' (המכשפים ''הרעים'').
 
מאבק זה הוא מרכזי בחייהם של ילדינו, אך לעתים אין הם רוצים להודות בכך. כוחות ''הרע'', המנסים שוב ושוב לצרף את הארי לשורותיהם, הם אותם ניסיונות, שבפניהם ניצבים כל בני האדם פעמים רבות בחייהם. יצר הרע, השטן ומלאך המוות, משתדלים לגייס את האדם לשורותיהם באמצעות פיתויים, לחץ חברתי ואפילו איומים. כל אלו באים לידי ביטוי בספר, בצורות שונות ובמקרים שונים. ניתן להצביע עליהם ולהסיק מהם מסקנות, על דרכי התמודדות ראויים.
 
''אתה משקר'' אומר הארי פוטר לנציגו של יצר הרע, וכן: ''אני אחליט בעצמי מי יהיו חבריי'', הוא אומר לנציג הלחץ החברתי למען הרשע. בכך הוא דוחה את הלחץ החברתי ומכיר בשקר הטמון ביצר הרע, המאיים על האדם ומפתה אותו, להצטרף לעוברי עבירה. בשולי הדברים חשוב להדגיש: עצם קיומם של מכשפים ''טובים'' הוא פרי דמיונה של המחברת, כאשר היסטורית, מכשפים היו תמיד ''רעים''. שמעתי סבא אחד מעיר לנכדו:
 
 ''מעניין שאין הם (המכשפים ''הטובים'' בסיפורי הארי פוטר), משתמשים ביכולת הכישוף שלהם, על מנת להביא לחם לרעבים או רפואה לחולים''. במציאות, הכישוף נוצל תמיד להזיק לזולת מרחוק, מבלי שיהיה מודע לזהות המזיק האמיתי ומבלי שיוכל להתגונן מול האיום - עיין ערך בלעם ''הקוסם''.

 
   
 
 תפילה: קשה לפעמים לכולנו, להזדהות עם דרישות ההלכה, לבצע מצווה דווקא בצורה מסוימת ולא בצורה אחרת. מדוע יש צורך להתפלל ולומר דווקא מלים אלו ולא אחרות? בעל ''נפש החיים'', מרחיב את הדיבור בעניין, ומסביר את ההשפעה האדירה שיש לתפילותינו ולמעשינו על העולמות העליונים, ומכאן חשיבותם של הדיוק במילים ובמעשים. כיצד נמחיש את הדברים? בספרי הארי פוטר אנו רואים, שכאשר ישנו שינוי קל בביטוי מילות הקסם, אזי במקום התוצאה הרצויה, מתקבלת תוצאה אחרת לגמרי.
 
לדוגמא, אם מערבים שיקוי ומכניסים בו מעט מדי מחומר מסוים, אזי התוצאה איננה מה שציפו לה ועלול להיגרם נזק רב. כמובן שאין ממש בכל הקסמים, ואין מקום לעודד את הילדים לעסוק בדברים כאלו! יחד עם זאת ניתן להשתמש בכך, כדי להמחיש להם, עד כמה שינוי של אות, שינוי של שיעור כמות ושינוי של אופן ביצוע המצווה, יכולים בהחלט לפספס את כוונת המצווה.
 
 כיצד המילים שלנו יכולות להשפיע? אכן, מחקרים בארה''ב הראו, שחולים שהתפללו עליהם (ללא ידיעתם) שרדו זמן רב יותר, מאלו שלא התפללו עליהם. כמו כן מצאו, שאנשים שהתפללו לפחות פעם בשבוע, חיו זמן רב יותר ובאיכות חיים טובה יותר, מאשר קבוצה של אנשים שלא התפללו כלל. כיצד המילים משפיעות? מדוע דווקא אמירה של מילים מסוימות ולא אחרות?
 
בעולמם של הארי וחבריו, דברים אלו יובנו מיד שכן, כל עריכת הקסם תלויה באמירת המילים הנכונות - ואפילו בהיגוי הנכון! כמובן שאינני סבור, כי רצוי לדבר עם הילדים על כל הנושאים הללו בפעם אחת! היישומים המוצעים כאן הם רק דוגמאות, עבור נושא לשיחה עם הילדים. דומה, שהמסרים הגלויים של הסדרה, הם אמנם אותם מסרים אוניברסאליים, של ביטוי אישי, ידידות, אומץ וכדו'. אך בין השורות נתן למצוא, דרכים דומות לדרכים הנ''ל, המובילות את הילד להבנה והזדהות טובה יותר, עם ערכי המסורת שלנו. באדיבות אתר ''אש התורה''. 
 
" קשה לפעמים לכולנו, להזדהות עם דרישות ההלכה, לבצע מצווה דווקא בצורה מסוימת ולא בצורה אחרת. מדוע יש צורך להתפלל ולומר דווקא מלים אלו ולא אחרות? בעל ``נפש החיים``, מרחיב את הדיבור בעניין, ומסביר את ההשפעה האדירה שיש לתפילותינו ולמעשינו על העולמות העליונים, ומכאן חשיבותם של הדיוק במילים ובמעשים. "
 
היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!