יהדות ותורת ישראל > שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי

עוד שאלות בנושא יהדות.

(1/9) > >>

El Blanco:
בס"ד
1. מהו הפירוש ל"לא תיקום ולא תיטור" המדויק?
2. האם מותר לבחורה להרהר בגבר? או לפחות בבעלה (בזמן שהיא לא נמצאת לידו ועל כך איננה יכולה לקיים עימו יחסי מין באוות הזמן)?
3. שמירת נגיעה - זה נכון שמותר לי בתור גבר לגעת רק באמי/אחותי/סבתי/בתי/נכדתי ואשתי בלבד?
4. האם מותר ליהודי שאיננו רב להתווכח תיאולוגית/דתית?
5. האם יש התייחסות הלכתית להעלבה (פגיעה ברגשות) אישית?

אלמ:

--- ציטוט של: רון בן מיכאל על אוגוסט 10, 2009, 13:03:29 ---בס"ד
1. מהו הפירוש ל"לא תיקום ולא תיטור" המדויק?
2. האם מותר לבחורה להרהר בגבר? או לפחות בבעלה (בזמן שהיא לא נמצאת לידו ועל כך איננה יכולה לקיים עימו יחסי מין באוות הזמן)?
3. שמירת נגיעה - זה נכון שמותר לי בתור גבר לגעת רק באמי/אחותי/סבתי/בתי/נכדתי ואשתי בלבד?
4. האם מותר ליהודי שאיננו רב להתווכח תיאולוגית/דתית?
5. האם יש התייחסות הלכתית להעלבה (פגיעה ברגשות) אישית?

--- סוף ציטוט ---
1.לא תיקום- כשחברך פגע בך פיזית, מילולית אתה חש רצון עז להשיב לא כגמולו, ב"י מצווים להתגבר על היצר הטבעי שמניע אותם לעבור על חוקי התורה
ולרסן עצמם מלהשיב על העוול הפיזי מילולי שנעשה להם.  אל יראה זאת בעיניך כחולשה אלא אם כגדולה שהרי מי שעומד בציווי הנ"ל הוא גיבור חזק ואמיץ.
היותר קשה הוא, לא תיטור- כאשר שאלת את חברך בבקשך ממנו דבר,חפץ כלשהו,עצה או כל דבר אחר, חברך סירב והיה ביכולתו לעזור לך (וגם אם לא היה).
לימים חברך היה צריך את עזרתך, אתה בגדולתך מוכן לעזור לו ומקיים את המצווה של לא תיקום,ובכסילותך אומר לחברך "אני איני כמוך לימים כשביקשתי ממך עזרה
סירבת לעזור לי אך בבקשך ממני עזרה אני מוכן לעזור לך" כאן עברת על איסור של לא תיטור.
קשה מאוד לעמוד בציווים הנ"ל אך כשמרגילים עצמנו ומרסנים את יצרנו אנו יכולים להתגבר גם על זה כמו שנאמר "איזהו גיבור,הכובש את יצרו".
2.ישראל קדושים הם,אסור לנו לפנטז הרהורי עבירה ולהחדירם אל תוך ליבנו,והרי זוהי שיטתו של היצר הרע לתפוס אותנו בדברים הקלים שיש לנו עוד התר בהם
ואח"כ לסחוף אותנו אל תוך הגאות.
(להבדיל,בזמן קיום יחסי אישות אדרבה האישה וגם הגבר מצווים לחשוב אחד על השני ולא לעלות בראשם תיאורי זימה ואנשים אחרים והלא אם עשו כן הילד ימצא בבחינת ממזר
כדי להימנע מלעבור על לאו זה חשוב שאשתו תיהיה חביבה עליו ושהגבר יסלק כל מחשבה זימתית על אישה אחרת מראשו וכן ההפך.)
3. כן,בהם יש לך עוד התר.
4.כבר עניתי.
5. בוודאי. כל ההלכה מתיחסת להעלבה אישית או כללית על כך נאמר "ואהבת לרעך כמוך" אסור לנו להעליב ההלכה נוגדת נחרצות את עלבון אדם את חברו.
ועוד נאמר שאם העלבת אדם בעולם הזה והוא "האדים פנים" אין עבירה חמורה מזאת,ההלכה מייחסת חשיבות רבה למצוות שבין אדם לחברו וכבוד הדדי בין אדם לחברו
ותוכחתו תמיד מחוייבת להיות בסבר פנים יפות שמא יפגא או יעלב.

 

El Blanco:
בס"ד

--- ציטוט של: אלמ על אוגוסט 10, 2009, 14:07:27 ---1.לא תיקום- כשחברך פגע בך פיזית, מילולית אתה חש רצון עז להשיב לא כגמולו, ב"י מצווים להתגבר על היצר הטבעי שמניע אותם לעבור על חוקי התורה
ולרסן עצמם מלהשיב על העוול הפיזי מילולי שנעשה להם.  אל יראה זאת בעיניך כחולשה אלא אם כגדולה שהרי מי שעומד בציווי הנ"ל הוא גיבור חזק ואמיץ.
היותר קשה הוא, לא תיטור- כאשר שאלת את חברך בבקשך ממנו דבר,חפץ כלשהו,עצה או כל דבר אחר, חברך סירב והיה ביכולתו לעזור לך (וגם אם לא היה).
לימים חברך היה צריך את עזרתך, אתה בגדולתך מוכן לעזור לו ומקיים את המצווה של לא תיקום,ובכסילותך אומר לחברך "אני איני כמוך לימים כשביקשתי ממך עזרה
סירבת לעזור לי אך בבקשך ממני עזרה אני מוכן לעזור לך" כאן עברת על איסור של לא תיטור.
קשה מאוד לעמוד בציווים הנ"ל אך כשמרגילים עצמנו ומרסנים את יצרנו אנו יכולים להתגבר גם על זה כמו שנאמר "איזהו גיבור,הכובש את יצרו".
2.ישראל קדושים הם,אסור לנו לפנטז הרהורי עבירה ולהחדירם אל תוך ליבנו,והרי זוהי שיטתו של היצר הרע לתפוס אותנו בדברים הקלים שיש לנו עוד התר בהם
ואח"כ לסחוף אותנו אל תוך הגאות.
(להבדיל,בזמן קיום יחסי אישות אדרבה האישה וגם הגבר מצווים לחשוב אחד על השני ולא לעלות בראשם תיאורי זימה ואנשים אחרים והלא אם עשו כן הילד ימצא בבחינת ממזר
כדי להימנע מלעבור על לאו זה חשוב שאשתו תיהיה חביבה עליו ושהגבר יסלק כל מחשבה זימתית על אישה אחרת מראשו וכן ההפך.)
3. כן,בהם יש לך עוד התר.
4.כבר עניתי.
5. בוודאי. כל ההלכה מתיחסת להעלבה אישית או כללית על כך נאמר "ואהבת לרעך כמוך" אסור לנו להעליב ההלכה נוגדת נחרצות את עלבון אדם את חברו.
ועוד נאמר שאם העלבת אדם בעולם הזה והוא "האדים פנים" אין עבירה חמורה מזאת,ההלכה מייחסת חשיבות רבה למצוות שבין אדם לחברו וכבוד הדדי בין אדם לחברו
ותוכחתו תמיד מחוייבת להיות בסבר פנים יפות שמא יפגא או יעלב.

 

--- סוף ציטוט ---
5. ומה עם רשע? האם מותר להעליב רשע? ואם העלבתי יהודי, איך אתקן???

El Blanco:
בס"ד
6. מישו יכול להסביר לי על השידוך משמים?

אלמ:

--- ציטוט של: רון בן מיכאל על אוגוסט 10, 2009, 14:26:05 ---בס"ד5. ומה עם רשע? האם מותר להעליב רשע? ואם העלבתי יהודי, איך אתקן???

--- סוף ציטוט ---
אתה יכול להוכיח את הרשע עד שישוב מדרכו הרעה, אך לא להעליב אותו האם זה יתרום באיזה דרך?! :o 
והוא בכלל "הוכח תוכיח את עמיתך ולא תישא עליו חטא"  אך אם הרשע הנ"ל הוא לץ אז הוא בכלל "...אל תוכח לץ פן ישנאך"
הינך יכול לתקן בשני אופנים ההיבט הראשון אם ואתה מכיר את האדם הספציפי שהעלבת  הינך יכול לבקש ממנו את מחילתו בעניין וזהו שנאמר "עד שירצה את חברו".
התיקון היותר מושלם הוא לשוב מדרכך הרעה (עלבונות לענייננו),ולא לחזור על כך שוב.

תפריט

[0] אינדקס הודעות

[#] עמוד הבא

עבור לתצוגת גירסה מלאה