יהדות ותורת ישראל > שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי

שאלות-ט באב

(1/2) > >>

wjw:
האם מותר בתשעה באב להשתמש במזגן,מחשב(לא משחקים רק קריאת חדשות..)?
אני אשכנזי ואני יודע שאשכנזים שומרים מערב ר"ח אב לא לאכול בשר עד ט באב השאלה אם אחרי צאת הצום
מותר לאכול בשר? ומה בנוגע להסתפר\להתגלח אחרי הצום?
שבת שלום!
צום מועיל!
:)

אחים באמת:
מותר להשתמש בהכל ולעשות מלאכה
רק לא להנות כמה שניתן

שימוש במים אסור בכלל, חוץ מאחרי שירותים או נטילת ידיים לתפילה - וגם זה עד החיבור של האצבעות עם כף היד
הרעיון הוא למעט בעינוג הגוף ככל שניתן
ולהלן הרמב"ם בענין:
הלכות תעניות פרק ה,
ו  משייכנס אב, ממעטין בשמחה.  ושבת שחל תשעה באב להיות בתוכה, אסור לספר ולכבס וללבוש כלי מגוהץ, אפילו כלי פשתן, עד שיעבור התענית; ואפילו לכבס ולהניח לאחר התענית, אסור.  וכבר נהגו ישראל, שלא לאכול בשר בשבת זו, ולא ייכנסו למרחץ, עד שיעבור התענית; ויש מקומות שנהגו לבטל השחיטה מראש החודש, עד התענית.

ז  תשעה באב--לילו כיומו לכל דבר, ואין אוכלין אלא מבעוד יום; ובין השמשות שלו, אסור כיום הכיפורים.  ולא יאכל בשר ולא ישתה יין, בסעודה המפסיק בה; אבל שותה הוא יין מגיתו שיש לו שלושה ימים או פחות, ואוכל בשר מליח שיש לו שלושה ימים או יתר.  ולא יאכל שני תבשילין.

ח  במה דברים אמורים, שאכל ערב תשעה באב אחר חצות; אבל אם סעד קודם חצות--אף על פי שהוא מפסיק בה, אוכל כל מה שירצה.  וערב תשעה באב שחל להיות בשבת--אוכל ושותה כל צורכו, ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת שלמה; וכן תשעה באב עצמו שחל להיות בשבת, אינו מחסר כלום.

ט  זו היא מידת כל העם, שאינן יכולין לסבול יותר מדיי.  אבל חסידים הראשונים, כך הייתה מידתן--ערב תשעה באב מביאין לו לאדם לבדו פת חרבה במלח, ושורה במים ויושב בין תנור לכיריים ואוכלה; ושותה עליה קיתון של מים בדאגה ובשיממון ובכייה, כמי שמתו מוטל לפניו.  וכזה ראוי לחכמים לעשות, או קרוב מזה; ומימינו לא אכלנו ערב תשעה באב תבשיל, אפילו תבשיל של עדשים, אלא אם כן היה בשבת.

י  עוברות ומניקות, מתענות ומשלימות בתשעה באב. ואסור ברחיצה בין בחמין בין בצונן, ואפילו להושיט אצבעו במים; ואסור בסיכה של תענוג, ובנעילת הסנדל, ובתשמיש המיטה--כיום הכיפורים.  ומקום שנהגו לעשות בו מלאכה, עושין; ומקום שנהגו שלא לעשות בו מלאכה, אינן עושין.  ובכל מקום, תלמידי חכמים בטילין בו; ואמרו חכמים שכל העושה בו מלאכה, אינו רואה סימן ברכה.

יא  תלמידי חכמים, אין נותנין זה לזה שלום בתשעה באב, אלא יושבים דווים נאנחים, כאבילים; ואם נתן להם עם הארץ שלום, מחזירים לו בשפה רפה וכובד ראש.  ואסור לקרות בתשעה באב בתורה או בנביאים או בכתובים, ובמשנה ובהלכות ובתלמוד ובהגדות; ואינו קורא אלא באיוב, ובקינות, ובדברים הרעים שבירמיה.  ותינוקות של בית רבן, בטילין בו.  ומקצת חכמים, נוהגין שלא להניח בו תפילין בראש.

האלקשי:
נהגו לא לאכול בשר, לשתות יין ולהסתפר
עד חצות היום של עשרה באב.

wjw:
קודם כל תודה על התשובות שלכם.
האם בגלל ששבת היא אחרי צום ט' באב האם מותר להתגלח\להסתפר וזה כאילו נחשב לכבוד שבת קודש?
שבוע טוב

האלקשי:

--- ציטוט של: wjw על יולי 26, 2009, 00:07:17 ---קודם כל תודה על התשובות שלכם.
האם בגלל ששבת היא אחרי צום ט' באב האם מותר להתגלח\להסתפר וזה כאילו נחשב לכבוד שבת קודש?
שבוע טוב

--- סוף ציטוט ---

כן, השנה מותר כבר מהבוקר מכיון
שעשירי באב נופל בערב שבת.

תפריט

[0] אינדקס הודעות

[#] עמוד הבא

עבור לתצוגת גירסה מלאה