כתב נושא: ביבי בוגד: ישראל הסירה עשרות מחסומים ביו"ש  (נקרא 860 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
שינוי דרמטי במדיניות המחסומים של ישראל בגדה חל לאחרונה, דווקא במהלך כהונת ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשבועות האחרונים הסיר צה"ל כמה ממחסומי הקבע הגדולים ביהודה ושומרון, בעיקר בכניסות לערים השונות, ובכך איפשר לפלסטינים תנועה חופשית כמעט לחלוטין בין חלקי הגדה. החלטת מערכת הביטחון בישראל באה בעקבות פעילות של כוחות הביטחון הפלסטיניים נגד תשתיות הטרור של החמאס והג'יהאד האיסלאמי ברחבי הגדה, וכן בעקבות לחץ אמריקני כבד לאפשר חופש תנועה לפלסטינים במקומות שבהם אין סיכון ביטחוני.

למעשה, לפי צה"ל, ברחבי הגדה (לא כולל המחסומים בין הגדה לישראל) ישנם כיום 16 מחסומים מאוישים בלבד, 6 מהם באזור הבקעה ולא בכולם נעשים חיפושים. ביולי 2008 פעלו בגדה 43 מחסומים מאוישים. בדצמבר 2008 - 27; ובאפריל, לפני חודשיים, 23 מחסומים. בנוסף, התירה מערכת הביטחון לכמה מאות אנשי עסקים פלסטיניים, בעלי תעודת איש עסקים (Buisness man card) להיכנס לישראל בחופשיות. עם זאת על פי נתוני האו"ם (אוצ"ה) ישנם כיום בכל רחבי הגדה כ-630 מחסומים, חסמים ומכשולים.

לפני שבוע הוסר מחסום ה-DCO (מחסומים בתפעול המנהל האזרחי) בכניסה הדרומית ליריחו, דבר המאפשר לתושבי העיר תנועה חופשית לכל רחבי הגדה. הסרת המחסום מאפשרת גם כניסה של אזרחי ישראל לעיר. לפני כעשרה ימים הוסר מחסום ה-DCO בכניסה המזרחית לקלקיליה, ובטול כרם נפתח לאחרונה מחסום עינב שממזרח לעיר. במקום ישנם חיילים אך הם אינם בודקים מכוניות פלסטיניות אלא מכוניות עם לוחיות רישוי ישראליות, כדי למנוע כניסה של אזרחים ישראלים.

גם במחסום שבי שומרון, ביציאה מכיוון ג'נין לשכם, אין בידוק למכוניות פלסטיניות.

למעשה, תושבי הערים הללו יכולים לנוע לכל עיר בצפון הגדה, ללא עיכוב או חיפוש.

המחסומים סביב העיר שכם, שבזמנו הוטל עליה סגר מוחלט, הוסרו כולם. כבר לפני כמה חודשים פורקו המחסומים בבית איבא (ממערב לעיר) ובית פוריק (ממזרח לה), ולפני כשבועיים הוסר מחסום עסירה א-שמאלייה שמצפון לעיר, וגם מחסום חווארה, מדרום, נפתח לתנועת מכוניות, שיכולות לצאת ולהיכנס מהעיר בחופשיות לאחרונה. החיילים במחסום אמורים למנוע כניסת מכוניות ישראליות בימי חול, אך מותרת כניסת ערבים-ישראלים עם מכוניות בימי שישי ושבת. כמו כן, החיילים עושים מדי פעם בידוק אקראי למכוניות פלסטיניות.

בנסיעה לרמאללה, יעוכבו תושבים במחסום זעתרה (תפוח) שמדרום לחווארה לבדיקה אקראית, אולם גם במחסום זה, על פי עדי ראייה פלסטיניים, לא נרשמים עיכובים. למעשה זהו המחסום היחיד שבו נעשית בדיקה למכוניות פלסטיניות בכל אזור צפון הגדה בדרך קבע. בסך הכל, נסיעה ממוצעת בין ג'נין לרמאללה נמשכת כשעה וחצי, בעוד שעד לפני כמה חודשים יכולה היתה להימשך כמה שעות טובות.

בשבוע שעבר הוסר מחסום ביר זית שמצפון לרמאללה. בין רמאללה
   
   
   
לדרום הגדה, חברון ובית לחם, פועל עדיין מחסום ג'בע, שבין צומת אדם לא-רם. פלסטינים דיווחו ל"הארץ" כי נעשות שם בדיקות אקראיות למכוניות, אולם על פי גורמי ביטחון ישראליים, לא אמורה להתבצע שם בדיקה למכוניות פלסטיניות אלא רק ישראליות, כדי למנוע כניסת אזרחים ישראלים לשטחי הרשות ו"הדבר יטופל". כמו כן מחסום ואדי נאר ("הקונטיינר"), הנמצא צפון-מזרחית לבית לחם, אף הוא מאויש ונערכות בו בדיקות אקראיות. למעשה תושב חברון - שבדרום הגדה - המבקש לנסוע לג'נין בצפונה, יעוכב בשני מחסומים שבהם יש בדיקות אקראיות בלבד והעיכוב בהם אינו ארוך.

את ההחלטה בשטח על הסרת המחסומים קיבלו אלוף פיקוד המרכז גדי שמני, מפקד אוגדת יו"ש, תא"ל נועם תיבון יחד עם מפקד המנהל האזרחי, תא"ל יואב (פולי) מרדכי. היום ייפגשו מרדכי, תיבון ומקביליהם הפלסטינים במוקטעה בבית לחם. פירוק המחסומים החל אמנם בעידן אהוד אולמרט, אך אז התקדם בקצב אטי הרבה יותר. לאחרונה דרשו הבנק העולמי, הקהילה הבינלאומית וארה"ב מישראל לפעול להקלה על חיי הפלסטינים בגדה. הבנק העולמי הדגיש בכל אחד מדו"חותיו האחרונים, כי רק שינוי מהותי במדיניות הסגר והכתרים על הערים הפלסטיניות, יוכל לאפשר צמיחה של הכלכלה הפלסטינית.

פתיחת המחסומים נעשתה באישור ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ"ל, ובהסכמת השב"כ. נתניהו אמר בהזדמנויות רבות כי ביכולתו לפעול להקל על חיי היום-יום של הפלסטינים בגדה בצורה משמעותית ולשפר את מצב הכלכלה באזור. הצעדים קשורים גם בלחץ האמריקני על ראש הממשלה בחודשיים האחרונים. נתניהו וברק סבורים כי בסופו של דבר לא תהיה להם ברירה אלא לפנות מאחזים בהתאם לדרישת האמריקנים, אולם בעוד שפינוי מאחזים יעמת אותם עם הימין, הרי שהסרת מחסומים (בתקווה שלא תביא לפיגועים) אינה כרוכה במחיר פוליטי משמעותי. בנוסף, מערכת היחסים הטובה בין נתניהו לברק איפשרה לראש הממשלה לגייס את שר הביטחון למהלך. קודמו של נתניהו, אהוד אולמרט, התקשה לקבל את הסכמת ברק להסרת המחסומים, וללא תמיכת שר הביטחון, היה מהלך כזה בלתי אפשרי.

ההקלות האחרונות מעניקות לישראל את האפשרות לטעון כי היא עומדת בהבטחותיה לאפשר חופש תנועה בגדה, חדלה ממדיניות הכתרים והסגרים ומסייעת בבניית הכלכלה הפלסטינית. גורם ביטחוני ישראלי מסר ל"הארץ" בתגובה כי "המצב הביטחוני המשתפר בגדה איפשר את הסרת המחסומים. מצב זה השתפר לא רק בזכות ישראל. כאשר יש חוק וסדר, אין חמושים ברחובות וננקטות פעולות למניעת פיגועים, הרי שלא צריך מחסומים. אמרנו את זה בכל מפגש עם המקבילים הפלסטיניים שלנו". גורם אחר הוסיף כי "זה פעם ראשונה שתהליך נולד מלמטה ללמעלה ולכן הוא הרבה יותר חזק מאי פעם". עוזרו של הגנרל קית' דייטון, המתאם הביטחוני האמריקאי, מסר על ההקלות בתנועה כי "ניכר מאמץ ישראלי" בתחום.

קלקיליה

מחסום ה-DCO ממזרח לקלקיליה ידע ימים של פקקים ארוכים של מכוניות שביקשו לצאת מקלקיליה לערי הגדה האחרות, אולם אתמול היה המחסום שומם לחלוטין. תנועת המכוניות התנהלה ללא הפרעה ורק שני חיילי מילואים משועממים השקיפו על הנעשה מרחוק, ממגדל שמירה של הבסיס הסמוך. פייסל עדוואן, חקלאי בן 61 מהכפר עזון, התקרב עם הטרקטור. הוא הביא מים מעיריית קלקיליה לבדווים המתגוררים ליד כפרו. "אני יוצא ונכנס באופן חופשי", הוא מספר, "אין שום בעיה מאז שנפתח המחסום, ונסעתי גם לשכם ללא עיכוב". מחמוד מחמוד, נהג מונית בן 33 מקלקיליה, אומר אף הוא כי "המצב טוב בהרבה ממה שהיה. הדרך לכל הגדה פתוחה. רק בזעתרה עדיין בודקים".

רביע שוויכי, בן 31, גם הוא נהג מונית מקלקיליה, מספר כי הוא "יוצא ובא כל הזמן. זה שבוע שני שהמעבר פתוח. למה? כי היו כמה בעיות בפנים (חוליית חמאס שפעלה בקלקיליה וחוסלה על ידי הרשות הפלסטינית, א.י וע.ה), גמרו אתן וזהו. אלה ההקלות של הישראלים. זה משהו גדול מבחינתנו. אתם לא יכולים להבין. היו מעכבים אותנו במשך שעות במחסומים. היום כלום. פשוט עוברים, בלי להתעכב. גם ליריחו הדרך פתוחה. אינשאללה יהיה שלום ויבואו עוד הקלות, זה מסייע לתושבים, זה עוזר לרשות הפלסטינית וזה יביא לשיפור במצב הכלכלי. המכוניות הישראליות נכנסות עכשיו לקלקיליה והרבה ערביי ?הפנים' (ישראל) עושים קניות. זה מצוין עבורנו".

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1095210.html
« עריכה אחרונה: יוני 24, 2009, 08:46:43 על ידי האלקשי »