כתב נושא: הנחלת מורשת השואה - הזונדרקומנדו, חשוב!!  (נקרא 6784 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
ממשיכים במסע שלנו בעיקבות "הנחלת מורשת השואה", בתיקווה שלפחות הפורום שלנו יכה חטא על פשע ויתקן את המצב הגרוע שהביא משרד החינוך בנוגע לבורותם המוחלטת של הנוער בישראל, בכל מה שנוגע לנושא השואה, ולא צריך להיות ספק לאף אחד בליבו - בעיקר משרד החינוך אשם בזאת!!!, דעתי היא שאם הנוער הישראלי לא היה מפתח רצון להשלים את הידע החסר [שמשרד החינוך מונע ממנו] בצורה אוטדידקטיט - הבורות הייתה גדולה יותר, הגם שקשה להבין איך זה אפשרי, אנשים חושבים שאושוויץ זה שם של חבר כנסת!!!

היום אעסוק בקבוצת יחידת האסירים שכונתה "הזונדרקומנדו" באושוויץ.

אחרי שהפך הס.ס את אושוויץ למחנה השמדה. הוא הקצה אסירים ליחידות מיוחדות, הזונדרקומנדו, שנועדה לעבוד המשרפות ובתאי הגזים.
האסירים שנבחרו היו ברובם צעירים חסונים שלא הכירו את המחנה, ונבחרו מיד לעבדו ברדתם מהרכבת.
בפקודת אדולף אייכמן הוצאו להורג מרבית אנשי הזונדרקומנו אחרי כל מבצע השמדה, שכן היו שותפים לסודות הנאצים. ולפי עדותו של מפקד מחנה אושוויץ רודולף הס: רק עובדים מיומנים, כמו מסיקים, מכונאים, ובעלי תפקידים מקרב האסירים הושארו בחיים.
הס.ס העלים עין מאנשי הזונדרקומנדו שלקחו מזון ומשקאות חריפים מחפצי הקורבנות שהושארו ב"מלתחה", לפני שהכניסום לתאי הגאזים.
בתפקידים שונים עבדו אנשי הזונדרקומנו:
היו כאלה שתפקידם היה להוריד את הבגדים [אם נשארו] מגופותיהם של המתים.
היו כאלה שתפקידם היה לגזוז את השיער מגופות המתים.
היו רופאי שיניים שכונו "דנטיסטים" שתפקידם להוציא שיניי זהב, ומתכות יקרות מפיהם של המתים.
היו אנשים שתפקידם לישא את הגופות, מתא הגזים לקרימטוריום.
היו כאלה שתפקידים לטחון את העצמות שנשארו מהגופות.

בהכירם את מדיניות ההרג של הס.ס היו האסירים נתונים ללחץ נפשי שלא יתואר בעבודתם היומיומית. ורציחות מרובות היו נעשים על הס.ס בקרב אנשי הזונדרקומנו.
האסירים ביודעם שאין להם מה להפסיד, תיכננו מרד שמתואר בספרי עדויות רבים:
ב-7 באוקטובר 1944 פרץ בחצר משרפה מס' 4 בבירקנאו מרד של אסירים יהודים, אנשי "הפלוגה המיוחדת" ("זונדרקומנדו"). במהלך המרד זה הצליחו האסירים להוציא מכלל פעולה את בניין הקרמטוריום, להרוג שלושה אנשי ס"ס [זרקו אותם לכיבשנים חיים!] ולפצוע אחרים. חלק מאנשי הפלוגה ניסו להימלט מתחומי המחנה, אך הגרמנים דלקו אחריהם והצליחו לאתרם ולהורגם. כוחות גרמנים נוספים שהגיעו למקום הצליחו לדכא את המרד בתוך שעות ספורות ולהוציא להורג את הרוב המכריע של משתתפיו. היה זה המרד המתוכנן והמחומש היחיד בכל תולדות מחנה אושוויץ, ויהודים בלבד הם אלה שהשתתפו בו. חברי המחתרת הכללית, שפעלה במחנה, והיתה אמורה במקור ליטול חלק במרד, נמנעו מכך לבסוף.

בסוף המלחמה, נותרו רק מתי מעט של ניצולים שעבדו ביחידות הזונדרקומנו, עד כדי כך שפרופ' רודולף ורבה חשב שפיליפ מילר היה היחיד שנותר, אבל למעשה נותרו מספר ניצולים נוספים.

לפני כחודש וחצי כשהייתי ביד ושם, קניתי את הספר המקיף ביותר שנכתב על הזונדרקומנדו, שכתב גדעון גרייף. הספר נקרא: בכינו בלי דמעות:

הספר קשה מאוד לקריאה, אפשר לצפות לכמה לילות חסרי שינה...


תמונה נדירה של שרפת גופות שצולמה בחשאי באושוויץ ב-1944, כאשר שרפו אנשי הזונדרקומנדו את הגופות בחפירות.

בשנת 2001 יצא סרט שנקרא "האזור האפור" בכיכובם של השחקנים: הארווי קייטל, דיוויד ארקט, סטיב בושמי ועוד... שמתאר את "החיים" של הזונדרקומנדו, ואת המרד... פה יש לינק לסרט:
http://www.wnet.co.il/view.link.php?lid=47831

אני מוכרח לציין - מה שכתבתי הוא אפס גמור לעומת גודל הספרות, והמחקר שנכתב אודות נושא הזונדרקומנדו, והדברים הם רק בבחינת: "תן לחכם ויחכם עוד".
בברכה ערן.
« עריכה אחרונה: מרץ 15, 2009, 21:03:30 על ידי eran »