כתב נושא: הנחלת מורשת השואה - דו"ח גרשטיין  (נקרא 5807 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
הנחלת מורשת השואה - דו"ח גרשטיין
« ב- : מרץ 15, 2009, 01:42:25 »
לצערי הרב ראיתי מוקדם יותר, באחת ההודעות שהובאו בפורום סרטון שמראה את חוסר הידע המוחלט של בחורי ובנות ישראל בכל מה שנוגע לשואה, אפילו את מחנה אושוויץ אינם מכירים: ועל זאת ידוו כל הדווים...

היום אני רוצה לעסוק באחת העדויות המקוריות, והחזקות ביותר בנושא השמדת היהודים במחנה בלז'ץ שנכתבה ע"י סרן ס.ס קורט גרשטיין. שמה של העדות מפורסמת גם בשם "דו"ח גרשטיין".

קורט גרשטיין היה קצין במכון ההיגיינה של הוואפן-אס אס, שם ייצר עמדות חיטוי ניידות וקבועות עבור הכוחות הלוחמים וגם עבור מחנות ההשמדה. כך זכה לאמון מפקדיו ובינואר 1942 היה לראש מחלקת הציוד הרפואי. בשל עבודתו היה מעורב גם באספקת הגז ציקלון B למחנות.

קורט השתמש בעמדת המפתח שלו על מנת לאסוף ידע על השמדת היהודים, כדי לגלות לעולם על אודות ההרג. למסקנה זאת של בגידה בארצו הוא הגיע ביעקבות רצח גיסתו במהלך מבצע האותוניסיה, שאז גרשטיין הזדעזע כל-כך ממותה שהחליט לחשוף את מנגנון ההשמדה כולו.

הוא ליקט מסמכים חשובים בנושא. הוא כתב דו"ח ולקח אותו אל נציג האפיפיור בברלין. ואח"כ התקשר לדיפלומט שוודי, שלקח את הדו"ח שלו לשטוקהולם.
מכל מקום השוודים שתקו, מחשש שגילוי של מכתב יפגע בנטרליות שלהם, ושמרו את הדו"ח בסוד. וההשמדה של היהודים נמשכה ללא התערבות מצד העולם החופשי.

לקראת סוף המלחמה הוא נפל בשבי בעלות הברית בתא מעצרו.

דו"ח גרשטיין מתאר בפרוטרוט את תהליך ההשמדה של היהודים המחנה ההשמדה בלז'ץ, מירידתם מהרכבת, דרך שדידיתם, רציחתם בתאי הגזים, וטיפול הגופות לאחר הוצאתם מתא הגזים - ולעדותו יש חשיבות עליונה!!

לצערי לא הצלחתי למצוא עותק שלם של הדו"ח בעיברית אבל מי שבאמת מחפש להרחיב אופקים יכול למצוא אות בסוף ספרו של פרופ' רודולף ורבה "ברחתי מאושוויץ", שם הוא מובא בתור נספח.
אולם מצאתי חלק מן הדו"ח באתר של מט"ח:
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=14818&id=41

וחלק מצאתי באנגלית, באתר יד ושם:
http://www1.yadvashem.org/about_holocaust/documents/part2/doc163.html

וכן, בשנת 2002 עובד מחזהו של הוכהות לסרט "אמן" בבימויו של קוסטה גברס. הסרט כלל אינו נצמד במוצהר לעובדות ההיסטוריות, אבל יש שם פרטים רבים נכונים. הסרט חזק וסוחף, ומתייחס בין היתר לשתיקתה הרועמת של הכנסיה בדבר רצח היהודים, פה לינק לסרט:
http://www.wnet.co.il/view.link.php?lid=47810

מומולץ בחום!!!


תמונתו של סרן ס.ס קורט גרשטיין

מקווה שלמדתם משהו חדש... בברכה ערן...
« עריכה אחרונה: מרץ 15, 2009, 01:47:57 על ידי eran »

מנותק אחים באמת

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 2494
  • פתחו לי פתח כחודו של מחט...
    • האתר שלי
הנחלת מורשת השואה - דו"ח גרשטיין
« להגיב #1 ב- : מרץ 15, 2009, 02:45:30 »
תודה ערן
רק כאשר זה נוגע אישית בו הוא מחליט לספר
בכל זאת יש כאן זכות עצומה שלו
למרות שהשבדים לא הטיבו איתנו וכל הסיפור התגלה כשעצרו אותו
צריך כמה קצינים כאלו ב'כנסת'...