כתב נושא: פרשת וארא וההפטרה.  (נקרא 1701 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
פרשת וארא וההפטרה.
« ב- : ינואר 23, 2009, 14:51:17 »
בס"ד
http://www.flix.co.il/tapuz/showVideo.asp?m=3047511
שיחה קצרה של הרב זמיר כהן על פרשת השבוע המסר חד קצר וקולע!
דברי תורה כתובים לפרשה:
מדוע ראוי שדווקא משה יכה את מצרים?
כולנו מכירים את המדרש לפיו אהרון היכה את מי היאור ואת עפר מצרים - בכדי שמשה לא ינהג בכפיות טובה כלפיהם. אך אם ראוי להיזהר מכפיות טובה אפילו כלפי גורמים דוממים - מדוע נבחר דווקא משה שגדל בבית פרעה, להיות מי שיכה את מלכות מצרים?!
כ"ג טבת ה´תשס"ח - איתן פינקלשטיין 
 
 
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן נְטֵה אֶת יָדְךָ בְּמַטֶּךָ עַל הַנְּהָרֹת עַל הַיְאֹרִים וְעַל הָאֲגַמִּים" (שמות ח', א) - אמר ר' תנחום: אמר לו הקב"ה למשה: 'המים ששמרוך בשעה שהושלכת ליאור-  לא ילקו על ידיך... עפר שהגין עליך כשהרגת את המצרי - אינו דין שילקה על ידך', לפיכך לקו ג' מכות אלו על ידי אהרן. שמות רבה י, ד-ז.

 

דרשתנו מדגישה את מידת הכרת הטוב אפילו כלפי גורמים דוממים. על אף שלמי היאור ולעפר מצרים אין תחושות ורגשות, הדרשה מלמדת שמצידו של האדם ראוי לו שלא לפגוע בגורמי הטבע שסייעו לו בעבר, על מנת לחנך עצמו למידת הכרת הטוב. עם זאת, דרשתנו מדגישה כי אין בהכרת הטוב של משה כלפי מי היאור ועפר מצרים, בכדי למנוע את עצם המכה - אלא שראוי שאדם אחר יבצעה בפועל.

אך נראה שדרשתנו רומזת לנקודה משמעותית יותר, הנוגעת לעצם בחירתו של משה למי שינהיג את הכאת מצרים. לכאורה, הטענה של 'כפיות הטובה' כלפי מי היאור ועפר מצרים, מתאימה  יותר באשר לייחס הראוי שבין משה לבין ארמון מצרים שבו גדל משה מילדותו. על אף שאין ספק שהיה ראוי שמצרים תיענש - מדוע בחר ה' כמי שיַכֵּה בפועל דווקא את משה, שחייב טובה לארמון מצרים בכלל, ולבת פרעה שהצילה אותו וגידלה אותו בפרט?

 

ייתכן שזו היתה אחת הסיבות להתנגדותו של משה לבחירתו כמנהיגם של ישראל במעמד הסנה. לפי פרוש זה, לא רק מידת הענווה של משה גרמה לסירובים החוזרים של משה לשליחות - אלא גם מחשבתו של משה שראוי שהאדם שיכה את מצרים, יהיה אדם שאינו מרגיש מחויבות של הכרת הטוב כלפי הארמון המצרי.

נראה שזוהי אחת המשמעויות לתמיהתו של משה "מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל פַּרְעֹה" (ג', יא), בקשתו "שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח" (ד', יג), ואולי גם חששו "וְהֵן לֹא יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי כִּי יֹאמְרוּ לֹא נִרְאָה אֵלֶיךָ ה' " (ד', א). מדוע יאמינו ישראל שה' בחר דווקא באדם שגדל בבית פרעה לשמש כמטה שבאמצעותו תוכה מצרים?


גם את בחירת הסימנים שקיבל משה על מנת לשכנע את העם, ניתן להסביר לפי כיוון זה. דווקא המטה שבאופן זמני נראה כנחש-תנין המסמל את מצרים (ראה יחזקאל כ"ט, ג), כדברי בנות יתרו "אִישׁ מִצְרִי הִצִּילָנוּ מִיַּד הָרֹעִים", הוא שיחזור להיות המטה שבאמצעותו תוּכֵּה מצרים. ידו של משה, שהפכה למצורעת ומנודת מעם ישראל, בעת שגדל בבית אויבי העם - היא שתחזור לבסוף להיות היד הבריאה שתטביע את מצרים: "נְטֵה אֶת יָדְךָ עַל הַיָּם וְיָשֻׁבוּ הַמַּיִם עַל מִצְרַיִם עַל רִכְבּוֹ וְעַל פָּרָשָׁיו" (י"ד, כו).

האות האחרון שניתן בידי משה, נראה לכאורה סותר את דרשתנו: "וְלָקַחְתָּ מִמֵּימֵי הַיְאֹר וְשָׁפַכְתָּ הַיַּבָּשָׁה וְהָיוּ הַמַּיִם אֲשֶׁר תִּקַּח מִן הַיְאֹר וְהָיוּ לְדָם בַּיַּבָּשֶׁת" (ד', ט). כאן, בניגוד למכת הדם, משה עצמו הוא שנתבע לפגוע במימי היאור - כנראה בכדי להדגיש בפני העם את ניתוקו התרבותי מפולחן היאור שעליו חונך בבית פרעה.


נראה שניתן ללמוד מפרשתנו מסר מורכב: עצם סירובו של משה, וכן הסכמתו של הקב"ה שמשה לא יהיה זה שיפגע בעצמו בשלושת המכות הראשונות במצרים - מלמדים שמידת הכרת הטוב של האדם מחייבת אותו להשתדל שלא להיות האדם הפוגע במיטיבו, גם אם ראוי שמיטיבו ייענש. אך מאידך - עצם בחירתו של משה, וכן ציוויו של הקב"ה על משה במכות הבאות להיות האדם שיביא בעצמו על מצרים את שאר המכות, נועדו ללמדנו שבמקרים קיצוניים שבהם מיטיבו של האדם חוטא במידה מופרזת, דווקא הפרת חובת 'הכרת הטוב' יש בה בכדי להדגיש את העוול שבוצע.



אילו בחר ה' את המנהיגים שיכו ויפגעו במצרים, רק מתוך אותם העבדים שהוכו ונפגעו על ידי המצרים - היה הרעיון המוסרי של יציאת מצרים עלול להתעמעם, שכן רק טבעי שאנשים שעונו על ידי מלכות מצרים ינסו לנקום במעניהם. כאשר משה שגדל בבית פרעה פועל כנגד מלכות מצרים, ניכר שנושא המחלוקת בין משה לפרעה איננו נקמני-אישי, אלא טענה עקרונית-מהותית שראוי לשחרר את ישראל ואף להעניש את מצרים, למרות חוסר הנוחות האישית שלכאורה אמור היה להיות למשה כאשר פעל בכיוון זה.

דווקא בזכות קורות חייו האישיים של משה, היה ברור לכל שיציאת מצרים חרגה מעצם ההצלחה המעשית של התקוממות עבדים מעונים - ועברה לתחום המדגיש באופן עקרוני-מוסרי את חשיבות חירותו של האדם.   
הפהפטרת וארא
שאלת הבנת ההשגחה האלוקית עולה לנוכח האירועים שמנבא יחזקאל בהפטרה. אבל יחזקאל מכין גם תשובות.
כ"ה טבת ה´תשס"ט - דוד נתיב 
 
 
 
בס"ד

שבע מתוך עשר המכות שהוכו מצרים מופיעות בפרשתנו. העימות מול המעצמה המצרית מתגלה במלוא עוזו. היעד: "וידעו כי אני ה'", כדי לממש את הבקשה: "שלח את עמי ויעבדוני".

ההפטרה, הלקוחה מתוך יחזקאל כ"ח, עוסקת בהכאת מצרים [של סוף ימי בית ראשון], כדי להביא לישועת ישראל מתוך הבנה של "וידעו כי אני ה'".

 

ההפטרה בהקשרה התנ"כי

נבואת יחזקאל על מפלת מצרים ביד בבל, היא חלק מקובץ נבואות על העמים. קובץ זה מצוי במרכזו של הספר [פרקים כ"ה-ל"ב], במעבר מפרקי הפורענות [א'-כ"ד] לפרקי הנחמה [ל"ג-מ"ח]. חשיבותם של נבואות אלה ומיקומם יובנו טוב יותר על רקע תקופתם.


יחזקאל גלה לבבל בגלות יהויכין, 11 שנה לפני החורבן. משם הוא ליווה את חורבן יהודה ובית דוד, ירושלים והמקדש. הוא הכין את גלות החרש והמסגר לקראת השבר הגדול, כדי שיוכלו לשמש בסיס משקם לגולים שיגיעו לבבל אחר החורבן. אך טבעי הוא שתעלה, במלוא עוזה, שאלת הבנת ההשגחה הא-הית נוכח החורבן המר. השאלה קבלה מימד חריף עוד יותר בגלל שחצנותה של המעצמה, הרואה עצמה אלוהות, מנהיגת עולם.

קובץ נבואות זה, בא לתת מענה לשאלות אמוניות אלה.

 

מצב בפרשה: מי מנהיג את העולם?

האיש הקטן במלכות יהודה, שראה את חורבן משפחתו, עמו וארצו, והגיע עם הגולים לבבל - תהה: איך קרה לעם ה' ומקדש ה' שבר כזה, מיד ממלכה עריצה?


בקובץ נבואות זה סקר יחזקאל את מצבם של עמים שונים, קטנים כגדולים, במבט של מי שמשגיח על העולם כולו, ומקיים דין ומשפט לישראל ולעמים כולם. פרקי הפורענות לישראל הם תוצאת התנהלותו המעוותת במשך שנים רבות. העמים שהיכו את ישראל משמשים כלי ביד ההשגחה הא-הית כדי לענוש אותם. עמים אלה יענשו על התנהלותם האכזרית כלפי עם ישראל, ואומות עולם אחרות ישמשו גורמים מסייעים בתהליך שיבת ישראל לארצו, כמתואר בפרקי הנחמה. הבנה נכונה של האירועים הקשים והמורכבים, כולל הבנת תפקידן של המעצמות בעולם, חשובה ביותר במצבים סוערים אלה, בהם נמצא העם. המעצמות הם כלי ביד ה' המנהל את העולם כולו.


יחזקאל מדגים את דבריו בעלייתה ונפילתה של המעצמה המצרית. הוא נמצא תחת שלטון בבל ולא יכול להשמיע דברים כגון אלה על המעצמה שבה הוא שוהה. העיקרון שהוא משרטט נכון לכל מעצמה בכל דור.


העם, שהאזין לדבריו, הבין היטב את העיקרון ויכול היה לשאוב תקווה ונחמה: יש מנהיג לבירה.

זו גם משמעות שילובם של פסוקי נחמה לישראל בדברי הפורענות על מצרים, כפי המופיע בהפטרה.

 
בהפטרה.
 
« עריכה אחרונה: ינואר 23, 2009, 14:52:22 על ידי arabhater »
היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!