כתב נושא: שאלות המדירות ממני את שינתי  (נקרא 6812 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק 2shpatz

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 460
  • קוה אל ה', חזק ואמץ ליבך וקוה אל ה'
שאלות המדירות ממני את שינתי
« ב- : אוקטובר 03, 2008, 00:12:12 »
הרי מספר שאלות שאולי תוכלו להאיר את עיניי ולעזור בפתרונן:
א. איפה כתוב בתורה שהקב"ה ציווה אותנו לנטול ידים?

ציוויים שאני יודע שקיימים הם להיות קדושים וטהורים מול ה'

אז האם זה נכון לומר: "בא"ה אמ"ה אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על נטילת ידיים"?
לא נכון יותר לברך "...אשר קידשנו במצוותיו וציוונו להיות קדושים וטהורים לפניו"?

ב. באותו עניין למה בברכות אנחנו משנים את הגוף אליו אנחנו פונים:
"ברוך אתה (פונים בגוף שני) ה' אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו(גוף שלישי) במצוותיו..."
או " ברוך אתה (פונים בגוף שני) ה'... שהכל נהיה בדברו (גוף שלישי)"

ג. אולי פחות חשובה אבל גם נחמדה... נגיד אתם גרים בצפון הארץ או בדרומה (אילת למשל)
ובבית הכנסת שלכם הדלתות לא ממוקמות מאחורה אלא בצד המבנה ומגיע הרגע של "לכה דודי"
שבו פונים לצד הנגדי של המבנה (בשביל לקבל את השבת) אתם מבינים למה אני חותר?
אחרי הכל לא פונים לדלת של המבנה (שמשם נכנסת השבת כביכול) וגם לא פונים למזרח
(שמשם מגיע יום חדש) לדעתי במקרה כזה עדיף לפנות לכיוון הדלת מה שרוב האנשים לא יעשו...

ד. אולי זאת תהיה השאלה הכי קשה שלא נוכל לישב:
במשנה ישנם מחלוקות (למשל בין ר' יהודה לחכמים) הם מתישבות כמובן ע"י החלטת הרוב
אך הרוב לא תמיד צודק מי אמר שר' יהודה לא צדק וחכמים טעו אחרי הכל תמיד ההלכה היא כשל החכמים
אז ר' יהודה אף פעם לא צדק?
ואם במקרה הוא כן צודק ובכל זאת ההלכה היא לפי חכמים (מה שיכול לקרות הרבה)
כל ההלכות האלו מושרשות לגמרא ואם קרתה טעות במשנה היא תמשיך (ואולי איפלו תגדל)
בגמרא ככה שאי אפשר להסתמך עליה...
פניתי לרב עם השאלה הזאת והוא אמר לי שאני צודק, ושכל זה יתכן
אבל אין לחלוק על מה שהיה קודם (תנאים) ועלינו לקבל זאת.
לדעתי זה מאוד מגביל אותנו ומי אמר שמי שהיה אז יותר חכם או צודק ממי שחי היום?
אולי היום אנחנו דווקא יודעים יותר, מנסיון וטעויות של הקודמים לנו...


המון שאלות... אני מעדיף קודם לדבר על ה3 הראשונות ולשמור את האחרונה לסוף.
תודה לכל מי שעוזר...
« עריכה אחרונה: אוקטובר 04, 2008, 21:43:16 על ידי גור-אריה »
ערבי טוב זה ערבי עם עט!!!
"ברוך אתה ה' המעריב ערבים" (;

מנותק אחים באמת

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 2494
  • פתחו לי פתח כחודו של מחט...
    • האתר שלי
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #1 ב- : אוקטובר 03, 2008, 00:23:16 »
א. משנה תורה, הלכות ברכות פרק ו

א  כל האוכל הפת שמברכין עליה המוציא--צריך נטילת ידיים תחילה וסוף, אף על פי שהיא פת חולין; ואף על פי שאין ידיו מלוכלכות, ואינו יודע להם טומאה, לא יאכל, עד שייטול שתי ידיו.  וכן כל דבר שטיבולו במשקין--צריך נטילת ידיים, תחילה.

ב  כל הנוטל ידיו--בין לאכילה, בין לקרית שמע, בין לתפילה--מברך בתחילה, אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על נטילת ידיים:  שזו מצות חכמים היא שנצטווינו בתורה לשמוע מהן, שנאמר "על פי התורה אשר יורוך" (דברים יז,יא).  ומים אחרונים--אין מברכין עליהן, שאינן אלא מפני הסכנה; ולפיכך חייב אדם להיזהר בהן יתר.

ב.
זה הנוסח שקבעו חכמים, לא קריטי.

ג.
תימנים לא מסתובבים ככה בקבלת שבת, אחי.

ד.
אין היום אדם ברמה של התנאים בדורם, ואסור לשנות מחלוקות כאלו.

חוץ מזה יש אחלה אתר לשאלות ותשובות: מורשת - http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut.asp

מנותק 2shpatz

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 460
  • קוה אל ה', חזק ואמץ ליבך וקוה אל ה'
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #2 ב- : אוקטובר 03, 2008, 01:19:51 »
בקשר לשאלה הראשונה
שוב אין ציווי מהתורה לנטילת ידיים...
מותר לרבנים לדבר ככה בשם ה' ולומר לנו שהוא ציווה אותנו לנטול ידיים למרות שהוא לא ציווה זאת
עדיף לברך בצורה אחרת... (ציינתי כבר קודם)

ואולי היה הכי טוב פשוט לנטול ידים בלי לברך ככה נדע שזה דבר שהרבנים הורו לעשות ולא הקב"ה

בקשר לאתר שהפנת אותי אליו זה אחד מהאתרים שאם הם יראו שאלות מהסוג שהבאתי כאן
הם פשוט יגידו לי ככה הרבנים קבעו וזהו... (בערך כמו שאתה ענית לי)
ואולי אפילו יראו את השאלות שלי כסוג של עלבון
אני מחפש מקום יותר פתוח ולא קבוע.
ואפילו אולי אני כבר כל כך קבוע במחשבה שלי שאני לא יכול לקבל תשובות מהסוג הזה.
ערבי טוב זה ערבי עם עט!!!
"ברוך אתה ה' המעריב ערבים" (;

מנותק אחים באמת

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 2494
  • פתחו לי פתח כחודו של מחט...
    • האתר שלי
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #3 ב- : אוקטובר 03, 2008, 09:56:40 »
בקשר לשאלה הראשונה
שוב אין ציווי מהתורה לנטילת ידיים...
מותר לרבנים לדבר ככה בשם ה' ולומר לנו שהוא ציווה אותנו לנטול ידיים למרות שהוא לא ציווה זאת
עדיף לברך בצורה אחרת... (ציינתי כבר קודם)

ואולי היה הכי טוב פשוט לנטול ידים בלי לברך ככה נדע שזה דבר שהרבנים הורו לעשות ולא הקב"ה

בקשר לאתר שהפנת אותי אליו זה אחד מהאתרים שאם הם יראו שאלות מהסוג שהבאתי כאן
הם פשוט יגידו לי ככה הרבנים קבעו וזהו... (בערך כמו שאתה ענית לי)
ואולי אפילו יראו את השאלות שלי כסוג של עלבון
אני מחפש מקום יותר פתוח ולא קבוע.
ואפילו אולי אני כבר כל כך קבוע במחשבה שלי שאני לא יכול לקבל תשובות מהסוג הזה.

ראה ספר שופטים
הלכות ממרים פרק א

א  בית דין הגדול שבירושלים--הם עיקר תורה שבעל פה, והם עמוד ההוראה, ומהם חוק ומשפט יוצא לכל ישראל, ועליהם הבטיחה תורה:  שנאמר "על פי התורה אשר יורוך, ועל המשפט אשר יאמרו לך--תעשה" (דברים יז,יא), זו מצות עשה.  וכל המאמין במשה רבנו ובתורתו--חייב לסמוך מעשה הדת אליהם, ולהישען עליהן.

ב  כל מי שאינו עושה בהוראתן--עובר בלא תעשה, שנאמר "לא תסור, מכל הדבר אשר יגידו לך" (ראה דברים יז,יא).  ואין לוקין על לאו זה, מפני שניתן לאזהרת מיתת בית דין:  שכל חכם שמורה על דבריהם--מיתתו בחנק, שנאמר "והאיש אשר יעשה בזדון, לבלתי שמוע . . ." (דברים יז,יב).

ג  אחד דברים שלמדו אותן מפי שמועה, והם תורה שבעל פה, ואחד דברים שלמדו אותן מפי דעתן באחת מן המידות שהתורה נדרשת בהן ונראה בעיניהם שהדין בדבר זה כך הוא, ואחד דברים שעשו אותן סייג לתורה ולפי מה שהשעה צריכה, והם הגזירות והתקנות והמנהגות--בכל אחד ואחד משלושה דברים אלו, מצות עשה לשמוע להן, והעובר על כל אחת מהן, עובר בלא תעשה.

ד  הרי הוא אומר "על פי התורה אשר יורוך" (דברים יז,יא), אלו הגזירות והתקנות והמנהגות שיורו בהם לרבים כדי לחזק הדת ולתקן העולם (כמו מצוות נטילת ידיים למשל!!); "ועל המשפט אשר יאמרו לך--תעשה" (שם), אלו דברים שלמדו אותן מן הדין באחת מן המידות שהתורה נדרשת בהם; "מכל הדבר אשר יגידו לך" (ראה שם), זו הקבלה שקיבלו איש מפי איש.

ה  [ג] דברי הקבלה, אין בהן מחלוקת לעולם; וכל דבר שתמצא בו מחלוקת, בידוע שאינו קבלה ממשה רבנו.  ודברים שלומדין מן הדין--אם הסכימו עליהן בית דין הגדול כולם, הרי הסכימו; ואם נחלקו בהן--הולכין אחר הרוב, ומוציאין הדין אחד לרבים.

ו  וכן הגזירות והתקנות והמנהגות--אם ראו מקצתן שראוי לגזור גזירה זו או לתקן תקנה זו או שיניחו העם על מנהג זה, וראו מקצתן שאין ראוי לגזור גזירה זו ולא לתקן תקנה זו ולא להניח מנהג זה--נושאין ונותנין אלו כנגד אלו, והולכין אחר רובן, ומוציאין הדבר אחד לרבים.

ז  [ד] כשהיה בית דין הגדול קיים, לא הייתה שם מחלוקת בישראל; אלא כל דין שנולד בו ספק לאחד מישראל, שואל לבית דין שבעירו.  אם ידעו, אמרו לו; ואם לאו, הרי השואל עם אותו בית דין או עם שלוחו עולין לירושלים, ושואלין לבית דין שבהר הבית.  אם ידעו, אמרו להם; ואם לאו, הכול באין לבית דין שעל פתח העזרה.  אם ידעו, אמרו להם; ואם לאו, הכול באים ללשכת הגזית לבית דין הגדול, ושואלין.

ח  אם היה הדבר שנולד בו הספק לכול ידוע אצל בית דין הגדול, בין מפי הקבלה בין מן המידה שדנו בה--אומרין להם מיד; ואם לא היה הדבר ברור אצל בית דין הגדול--דנין בו בשעתן ונושאין ונותנין בדבר עד שיסכימו כולן, או יעמדו למניין וילכו אחר הרוב, ויאמרו לכל השואלין כך הלכה, וילכו להם.

ט  משבטל בית דין הגדול, רבתה מחלוקת בישראל:  זה מטמא ונותן טעם לדבריו, וזה מטהר ונותן טעם לדבריו; זה אוסר, וזה מתיר.  [ה] שני חכמים או שני בתי דינין שנחלקו שלא בזמן הסנהדרין, אם עד שלא הגיע הדבר להן--בין בזמן אחד, בין בזה אחר זה--אחד מטמא ואחד מטהר, אחד אוסר ואחד מתיר:  אם אין אתה יודע להיכן הדין נוטה--בשל תורה, הלוך אחר המחמיר; ובשל דברי סופרים, הלוך אחר המקל.

הקישור הראשי למשנה תורה: http://www.mechon-mamre.org/i/0.htm

מנותק משה לוי

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1652
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #4 ב- : אוקטובר 03, 2008, 10:07:53 »
א. משנה תורה, הלכות ברכות פרק ו

א  כל האוכל הפת שמברכין עליה המוציא--צריך נטילת ידיים תחילה וסוף, אף על פי שהיא פת חולין; ואף על פי שאין ידיו מלוכלכות, ואינו יודע להם טומאה, לא יאכל, עד שייטול שתי ידיו.  וכן כל דבר שטיבולו במשקין--צריך נטילת ידיים, תחילה.

ב  כל הנוטל ידיו--בין לאכילה, בין לקרית שמע, בין לתפילה--מברך בתחילה, אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על נטילת ידיים:  שזו מצות חכמים היא שנצטווינו בתורה לשמוע מהן, שנאמר "על פי התורה אשר יורוך" (דברים יז,יא).  ומים אחרונים--אין מברכין עליהן, שאינן אלא מפני הסכנה; ולפיכך חייב אדם להיזהר בהן יתר.

ב.
זה הנוסח שקבעו חכמים, לא קריטי.

ג.
תימנים לא מסתובבים ככה בקבלת שבת, אחי.

ד.
אין היום אדם ברמה של התנאים בדורם, ואסור לשנות מחלוקות כאלו.

חוץ מזה יש אחלה אתר לשאלות ותשובות: מורשת - http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut.asp

אתה מתפלל בבית כנסת של תימנים?
[gif[/img]

מנותק אחים באמת

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 2494
  • פתחו לי פתח כחודו של מחט...
    • האתר שלי
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #5 ב- : אוקטובר 03, 2008, 10:17:24 »
חיובי משה, הלא אנכי כזה...

מנותק גור-אריה

  • "אריה ישאג מי לא ירא"
  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3034
  • לָמוּת אוֹ לִכְבּוֹש אֶת הָהָר
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #6 ב- : אוקטובר 03, 2008, 11:09:31 »
לגבי ה"לכה דודי ברצוני להוסיף:

יש לך טעות יסודית בעצם השאלה,כלל לא מסתובבים לכיוון הדלת! מסתובבים לכיוון מערב וזה לא משנה היכן אתה נמצא אם מדרום לירושלים,מצפון,ממזרח,או ממערב. פונים לכיוון מערב ובצפון למשל שמתפללים לכיוון דרום אזי ב"לכה דודי" פונים ימנה,וכן על זה הדרך.

תָּגָר- עַל כָּל מַעֲצוֹר וּמֵצָר אִם תַּעַל אוֹ תֵרֶד
בְּלַהַב הַמֶּרֶד שָׂא אֵש לְהַצִּית - אֵין דָּבָר !
כִּי שֶקֶט הוּא רֶפֶש הַפְקֵר דָּם וָנֶפֶש
לְמַעַן הַהוֹד הַנִּסְתָּר.

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #7 ב- : אוקטובר 03, 2008, 12:22:43 »

א. איפה כתוב בתורה שהקב"ה ציווה אותנו לנטול ידים?

ציוויים שאני יודע שקיימים הם להיות קדושים וטהורים מול ה'


על מנת להסביר לך את השתלשלות המושג של טהרת ידיים,
אתה צריך להבין לפחות את הבסיס בהלכות טומאה וטהרה.

על רגל אחת: הקב"ה צוה לאכול תרומה וקדשים הטהרה,
דהיינו שיש לטבול ולהטהר לפני האכילה. בית דינו של שלמה
תיקן שיש ליטול ידיים, בין כשאוכלים תרומה וקדשים ובין כשאוכלים
חולין, בין אם האדם טהור ובין אם הוא טמא כדי להרחיק מצב בו
אדם יטמא ויגע בקדשים ויטמאם.

לכן מברכים ברכה ספציפית: על נטילת ידיים - כי זהו גוף המצוה,
ליטול ידיים. על "להיות קדושים וטהורים" לא נתקנה ברכה כלל
מכיון שזו מצוה שאין בה מעשה - ועל מצוה שאין בה מעשה אין מברכין.

נב. נטילת ידיים זו אחת משבע מצוות דרבנן, דהיינו מצוות ממש ולא
גזרות - ומברכים עליה כעל כל מצוה אחרת. (ואחים באמת כבר הביא לך
את המקור בתורה שמאפשר לחכמים לתקן מצוות מדעתם).

ציטוט
אז האם זה נכון לומר: "בא"ה אמ"ה אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על נטילת ידיים"?
לא נכון יותר לברך "...אשר קידשנו במצוותיו וציוונו להיות קדושים וטהורים לפניו"

לגבי מטבע הברכה, על פי פשטות הדברים יש מחלוקת קדומה האם
יש לברך את הקב"ה בגוף ראשון או בגוף שלישי. המחלוקת מועתקת
בתלמוד הירושלמי במסכת ברכות ובסופו של דבר נפסקו שתי דעות
להלכה - והראיה היא שמי שלא אמר "אתה" בברכה - יצא.

קצת יותר לעומק, אביא את שו"ת הרשב"א שמדבר על כך:

  • ש: למה נתקן נוסח הברכה, מחצה נמצא, ומחצה נסתר.

  • ת: דע, דיש לבעלי החכמה, סוד נשגב, ואין לנו כאן עסק בנסתרות. ואמנם, יש טעם נגלה, גדול התועלת, במה שתקנו נוסח הברכות כן,
    ר"ל בנגלה ובנסתר /כלומר: בגוף שני, ובגוף שלישי/. לפי שכבר ידעת, דשני יסודות יש שעליהם נבנה הכל. האחד: לדעת שהוא ית' מחויב המציאות,
    ושאין ספק בזה כלל, כמו שנתבאר ונתפרסם המופת עליו, ביאור רב. והב': שאין אמתתו ית' מושגב, כי אם לעצמו ית' לבד, והוא במציאותו נגלה לכל,
    ובאמתת מהותו נסתר ונעלם מהכל. וכדי לקבוע שתי הפנות האלה בנפשותינו, קבעו הנוסח בנגלה ונסתר. ברוך אתה, כמדבר עם מי שהוא נמצא מפורסם,
    עם שהוא מדבר עמו פנים אל פנים. וכדי שלא תשבש המחשבה שהוא ית' נמצא כמציאות שאר הנמצאים (ושחס), בין מציאותו למציאותם, קבעו: אשר קדשנו;
    לקבוע בנפשותינו שאע"פ שהוא מפורסם, מהות מציאותו נעלם ונסתר שאי אפשר לדבר בו, רק בנסתר ברוך הוא.


ציטוט
ד. אולי זאת תהיה השאלה הכי קשה שלא נוכל לישב:
במשנה ישנם מחלוקות (למשל בין ר' יהודה לחכמים) הם מתישבות כמובן ע"י החלטת הרוב
אך הרוב לא תמיד צודק מי אמר שר' יהודה לא צדק וחכמים טעו אחרי הכל תמיד ההלכה היא כשל החכמים
אז ר' יהודה אף פעם לא צדק?
ואם במקרה הוא כן צודק ובכל זאת ההלכה היא לפי חכמים (מה שיכול לקרות הרבה)
כל ההלכות האלו מושרשות לגמרא ואם קרתה טעות במשנה היא תמשיך (ואולי איפלו תגדל)
בגמרא ככה שאי אפשר להסתמך עליה...
פניתי לרב עם השאלה הזאת והוא אמר לי שאני צודק, ושכל זה יתכן
אבל אין לחלוק על מה שהיה קודם (תנאים) ועלינו לקבל זאת.
לדעתי זה מאוד מגביל אותנו ומי אמר שמי שהיה אז יותר חכם או צודק ממי שחי היום?
אולי היום אנחנו דווקא יודעים יותר, מנסיון וטעויות של הקודמים לנו...

היסוד הבסיסי ביהדות הוא שההלכה נקבעת
לפי ההחלטה שמתקבלת בישיבת בית הדין.

את היסוד הזה ממחיש המעשה המובא במשנה
במסכת ראש השנה בעניין קידוש החודש- ר' יהושוע
חלק על קידוש החודש של הנשיא רבן גמליאל.

וממשיכה המשנה:

...שלח לו רבן גמליאל גוזרני עליך שתבא אצלי במקלך ובמעותיך ביום הכפורים שחל להיות בחשבונך הלך ומצאו רבי עקיבא מיצר אמר לו יש לי ללמוד שכל מה
שעשה רבן גמליאל עשוי שנאמר אלה מועדי ה' מקראי קודש אשר תקראו אתם בין בזמנן בין שלא בזמנן אין לי מועדות אלא אלו בא לו אצל רבי דוסא בן הרכינס
 אמר לו אם באין אנו לדון אחר בית דינו של רבן גמליאל צריכין אנו לדון אחר כל בית דין ובית דין שעמד מימות משה ועד עכשיו שנאמר  ויעל משה ואהרן נדב
ואביהוא ושבעים מזקני ישראל ולמה לא נתפרשו שמותן של זקנים אלא ללמד שכל שלשה ושלשה שעמדו בית דין על ישראל הרי הוא כבית דינו של משה נטל
מקלו ומעותיו בידו והלך ליבנה אצל רבן גמליאל ביום שחל יום הכפורים להיות בחשבונו עמד רבן גמליאל ונשקו על ראשו אמר לו בוא בשלום רבי ותלמידי רבי
בחכמה ותלמידי שקבלת דברי...

וכן במעשה תנורו של עכנאי (ב"מ נ"ט:) שיצאה בת קול משמים
והעידה שהלכה כרבי אליעזר - ובכל זאת בית הדין לא קיבלו את דבריו
מכיון שהתורה כבר אמרה "אחרי רבים להטות".

לפיכך נמצא שהדין נמסר לחכמים הסמוכים, והגם שישנה
וודאות גמורה שהם, כבני אדם, יטעו מבחינה עובדתית בשלב כלשהו -
עדיין הלכה תפסק כפי שנפסקה על ידי בית הדין ואין לנו רשות לסתור
את החלטות בית הדין מדעתינו, אלא אם נעמיד בית דין גדול ממנו
בחכמה ובמניין.
« עריכה אחרונה: אוקטובר 03, 2008, 12:43:07 על ידי האלקשי »

מנותק 2shpatz

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 460
  • קוה אל ה', חזק ואמץ ליבך וקוה אל ה'
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #8 ב- : אוקטובר 03, 2008, 13:12:53 »
לגבי ה"לכה דודי ברצוני להוסיף:

יש לך טעות יסודית בעצם השאלה,כלל לא מסתובבים לכיוון הדלת! מסתובבים לכיוון מערב וזה לא משנה היכן אתה נמצא אם מדרום לירושלים,מצפון,ממזרח,או ממערב. פונים לכיוון מערב ובצפון למשל שמתפללים לכיוון דרום אזי ב"לכה דודי" פונים ימנה,וכן על זה הדרך.

לפי מה שנוכחתי לראות רוב המתפללים לא פונים למערב אלא פשוט לצד הנגדי (אחורה) לא משנה איפה הם מתפללים בארץ.

ולמה פונים לכיוון מערב? למה משם מגיעה השבת?

עוד דבר קטן מה קורה בתפילה בכותל בשבת (לא יצא לי להיות נוכח באחת...) מפנים את הגב לכותל?
ערבי טוב זה ערבי עם עט!!!
"ברוך אתה ה' המעריב ערבים" (;

מנותק 2shpatz

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 460
  • קוה אל ה', חזק ואמץ ליבך וקוה אל ה'
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #9 ב- : אוקטובר 03, 2008, 13:24:31 »

לפיכך נמצא שהדין נמסר לחכמים הסמוכים, והגם שישנה
וודאות גמורה שהם, כבני אדם, יטעו מבחינה עובדתית בשלב כלשהו -
עדיין הלכה תפסק כפי שנפסקה על ידי בית הדין ואין לנו רשות לסתור
את החלטות בית הדין מדעתינו, אלא אם נעמיד בית דין גדול ממנו
בחכמה ובמניין.

זאת הנקודה שלי אי אפשר לדעת בוודאות שההלכה היא הדרך הנכונה...
מי אמר שהחכמים של אז הם החכמים של היום (רבנים)
אולי לאחר שנחרב בית המקדש נשללה מהחכמים הסמכות לקבוע לעצמם יורשים...
אחרי הכל יש במדינה שלנו כל כך הרבה רבנים וכל כך הרבה עדות עם דעות שונות,
ככה שכשאתה הולך לפי רב אחד אתה חולק על השני.
כל עדה חושבת שהיא הצודקת ואין בחלק מהמקרים מצב שהם הגיעו למסקנה משותפת
ואם אתה עובר על דברי חכמים אתה חוטא... (אבל הם מחולקים לכמה דעות)
« עריכה אחרונה: אוקטובר 03, 2008, 13:25:18 על ידי 2shpatz »
ערבי טוב זה ערבי עם עט!!!
"ברוך אתה ה' המעריב ערבים" (;

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #10 ב- : אוקטובר 03, 2008, 13:59:08 »
זאת הנקודה שלי אי אפשר לדעת בוודאות שההלכה היא הדרך הנכונה...
מי אמר שהחכמים של אז הם החכמים של היום (רבנים)
אולי לאחר שנחרב בית המקדש נשללה מהחכמים הסמכות לקבוע לעצמם יורשים...
אחרי הכל יש במדינה שלנו כל כך הרבה רבנים וכל כך הרבה עדות עם דעות שונות,
ככה שכשאתה הולך לפי רב אחד אתה חולק על השני.
כל עדה חושבת שהיא הצודקת ואין בחלק מהמקרים מצב שהם הגיעו למסקנה משותפת
ואם אתה עובר על דברי חכמים אתה חוטא... (אבל הם מחולקים לכמה דעות)


אני דיברתי על פסקי חז"ל - החכמים בעלי סמיכה
מדורו של משה ועד לביטול הסמיכה והסנהדרין.

לפי פשטות הדברים גם לדברי האמוראים בגמרא
שהם מתוקף הסברא - אין תוקף מחייב של בית דין,
ואנחנו לא חולקים עליהם מפני שהם דברים שבמסורת
והסכימו עליהם כל ישראל.

לגבי מה שאומרים הרבנים (האמיתיים) של ימינו -
יש לחלקם לשני חלקים. חלק אחד הוא פסיקה לפי
מסורת ששאובה מפוסק לפוסק, מאחרונים לראשונים,
מראשונים לגאונים ומגאונים לחז"ל - וכך הם רוב ההלכות.
החלק השני הוא סברות שמחדשים מהבנתם בדברים
שמתחדשים בעולם, וגם להם לרוב חייב להיות יסוד חזק
ממסורת הפסיקה קדומה.

בינתיים המחלוקות בעניינים הלכתיים שונים היא דבר מצוי,
והדין הוא שנוהגים לפי הפסיקות המקובלות במקום בו
אדם יושב - מנהג המקום.

אני חושב שזה חשוב מאוד ויפה מאוד שמה שמעניין אותך הוא אם
הדין הוא דין אמת - דהיינו אם זה מה שהקב"ה רוצה מאיתנו.
אבל ממאי נפשך, הלא כמעט כל המחלוקות של היום מקורם במחלוקות
ראשונים מלפני 1000 שנים. אין לנו אפשרות בכלים של היום, (בלי
נביא, בלי אורים ותומים ובלי סנהדרין) לברר מי מהראשונים צדק בסברתו.

לכן, עלינו לנהוג לפי הכללים המקובלים במסורת ולפי מנהג המקום, כאמור.

מנותק אחים באמת

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 2494
  • פתחו לי פתח כחודו של מחט...
    • האתר שלי
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #11 ב- : אוקטובר 03, 2008, 14:55:42 »
ציטוט
ת: דע, דיש לבעלי החכמה, סוד נשגב, ואין לנו כאן עסק בנסתרות. ואמנם, יש טעם נגלה, גדול התועלת, במה שתקנו נוסח הברכות כן,
ר"ל בנגלה ובנסתר /כלומר: בגוף שני, ובגוף שלישי/. לפי שכבר ידעת, דשני יסודות יש שעליהם נבנה הכל. האחד: לדעת שהוא ית' מחויב המציאות,
ושאין ספק בזה כלל, כמו שנתבאר ונתפרסם המופת עליו, ביאור רב. והב': שאין אמתתו ית' מושגב, כי אם לעצמו ית' לבד, והוא במציאותו נגלה לכל,
ובאמתת מהותו נסתר ונעלם מהכל. וכדי לקבוע שתי הפנות האלה בנפשותינו, קבעו הנוסח בנגלה ונסתר. ברוך אתה, כמדבר עם מי שהוא נמצא מפורסם,
עם שהוא מדבר עמו פנים אל פנים. וכדי שלא תשבש המחשבה שהוא ית' נמצא כמציאות שאר הנמצאים (ושחס), בין מציאותו למציאותם, קבעו: אשר קדשנו;
לקבוע בנפשותינו שאע"פ שהוא מפורסם, מהות מציאותו נעלם ונסתר שאי אפשר לדבר בו, רק בנסתר ברוך הוא.
ממש דברי מתיקה O0, יישר כוח!

מנותק 2shpatz

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 460
  • קוה אל ה', חזק ואמץ ליבך וקוה אל ה'
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #12 ב- : אוקטובר 03, 2008, 16:39:18 »

לפי פשטות הדברים גם לדברי האמוראים בגמרא
שהם מתוקף הסברא - אין תוקף מחייב של בית דין,
ואנחנו לא חולקים עליהם מפני שהם דברים שבמסורת
והסכימו עליהם כל ישראל.


אז אין זה אומר שאם אנחנו פועלים בניגוד או בשונה ממה שנכתב בגמרא
אז אנחנו בהכרח חוטאים...
ערבי טוב זה ערבי עם עט!!!
"ברוך אתה ה' המעריב ערבים" (;

מנותק אחים באמת

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 2494
  • פתחו לי פתח כחודו של מחט...
    • האתר שלי
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #13 ב- : אוקטובר 04, 2008, 20:14:49 »
אז אין זה אומר שאם אנחנו פועלים בניגוד או בשונה ממה שנכתב בגמרא
אז אנחנו בהכרח חוטאים...
הקדמת הרמב"ם למשנה תורה:
ל  ואחר בית דינו של רב אשי, שחיבר התלמוד בימי בנו וגמרו, נתפזרו ישראל בכל הארצות פיזור יתר, והגיעו לקצוות ולאיים הרחוקים; ורבתה קטטה בעולם, ונשתבשו הדרכים בגייסות.  ונתמעט תלמוד תורה, ולא נתכנסו ישראל ללמוד בישיבותיהם אלפים ורבבות כמו שהיו מקודם.

לא  אלא מתקבצים יחידים השרידים אשר ה' קורא בכל עיר ועיר ובכל מדינה ומדינה, ועוסקים בתורה, ומבינים בחיבורי החכמים כולם, ויודעים מהם דרך המשפט היאך הוא.

לב  וכל בית דין שעמד אחר התלמוד בכל מדינה ומדינה וגזר או התקין או הנהיג לבני מדינתו, או לבני מדינות--לא פשטו מעשיו בכל ישראל:  מפני רוחק מושבותיהם, ושיבוש הדרכים; והיות בית דין של אותה המדינה יחידים, ובית דין הגדול של שבעים בטל מכמה שנים קודם חיבור התלמוד.

לג  לפיכך אין כופין אנשי מדינה זו לנהוג במנהג מדינה אחרת, ואין אומרין לבית דין זה לגזור גזירה שגזרה בית דין אחר במדינתו.  וכן אם למד אחד מן הגאונים שדרך המשפט כך הוא, ונתבאר לבית דין אחר שעמד אחריו שאין זה דרך המשפט הכתוב בתלמוד--אין שומעין לראשון, אלא למי שהדעת נוטה לדבריו, בין ראשון, בין אחרון.
(חוץ מהדברים שכבר נכתבו בתלמוד ונחתמו על ידי רבינא ורב אשי!!, אחים באמת)


לד  ודברים הללו, בדינים וגזירות ותקנות ומנהגות שנתחדשו אחר חיבור התלמוד.  אבל כל הדברים שבתלמוד הבבלי, חייבין כל בית ישראל ללכת בהם; וכופין כל עיר ועיר וכל מדינה ומדינה לנהוג בכל המנהגות שנהגו חכמים שבתלמוד, ולגזור גזירותם וללכת בתקנותם.

לה  הואיל וכל אותן הדברים שבתלמוד הסכימו עליהם כל ישראל, ואותן החכמים שהתקינו או שגזרו או שהנהיגו או שדנו דין ולמדו שהמשפט כך הוא הם כל חכמי ישראל או רובן, והם ששמעו הקבלה בעיקרי התורה כולה, איש מפי איש עד משה רבנו.

לו  כל החכמים שעמדו אחר חיבור התלמוד ובנו בו, ויצא להם שם בחכמתם--הם הנקראים גאונים.  וכל אלו הגאונים שעמדו בארץ ישראל ובארץ שנער ובספרד ובצרפת לימדו דרך התלמוד והוציאו לאור תעלומותיו וביארו ענייניו, לפי שדרך עמוקה דרכו עד למאוד.  ועוד שהוא בלשון ארמי מעורב עם לשונות אחרות, לפי שאותה הלשון הייתה ברורה לכול בשנער בעת שחובר התלמוד; אבל בשאר המקומות וכן בשנער בימי הגאונים, אין אדם מכיר אותה לשון עד שמלמדים אותו.

מנותק גור-אריה

  • "אריה ישאג מי לא ירא"
  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3034
  • לָמוּת אוֹ לִכְבּוֹש אֶת הָהָר
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #14 ב- : אוקטובר 04, 2008, 21:48:29 »
לפי מה שנוכחתי לראות רוב המתפללים לא פונים למערב אלא פשוט לצד הנגדי (אחורה) לא משנה איפה הם מתפללים בארץ.

ולמה פונים לכיוון מערב? למה משם מגיעה השבת?

עוד דבר קטן מה קורה בתפילה בכותל בשבת (לא יצא לי להיות נוכח באחת...) מפנים את הגב לכותל?
לא ידוע לי היכן התפללת,ולצערי לא יצא לי להתפלל בכותל תפילה של שבת.

אך בכל מקום בו התפללתי התפללו לכיוון מערב דוקא,זה כון שברוב המקרים מדובר פשוט בפנייה "אחורה" זאת מהסיבה הפשוטה שחלקם הגדול של הישובים
היהודים במדינת ישראל ממוקמים ככה שהם פונים לכיוון מזרח,ומכאן הדרך מערבה נמצאת בדיוק בכיוון ההפוך. לעומת זאת בצפת שמתפללים
לכיוון דרום פונים לצד ימין היינו למערב.

תָּגָר- עַל כָּל מַעֲצוֹר וּמֵצָר אִם תַּעַל אוֹ תֵרֶד
בְּלַהַב הַמֶּרֶד שָׂא אֵש לְהַצִּית - אֵין דָּבָר !
כִּי שֶקֶט הוּא רֶפֶש הַפְקֵר דָּם וָנֶפֶש
לְמַעַן הַהוֹד הַנִּסְתָּר.

מנותק 2shpatz

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 460
  • קוה אל ה', חזק ואמץ ליבך וקוה אל ה'
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #15 ב- : אוקטובר 04, 2008, 23:10:04 »
לא ידוע לי היכן התפללת,ולצערי לא יצא לי להתפלל בכותל תפילה של שבת.

אך בכל מקום בו התפללתי התפללו לכיוון מערב דוקא,זה כון שברוב המקרים מדובר פשוט בפנייה "אחורה" זאת מהסיבה הפשוטה שחלקם הגדול של הישובים
היהודים במדינת ישראל ממוקמים ככה שהם פונים לכיוון מזרח,ומכאן הדרך מערבה נמצאת בדיוק בכיוון ההפוך. לעומת זאת בצפת שמתפללים
לכיוון דרום פונים לצד ימין היינו למערב.

המממ... השאלה אם ישנה סיבה לפנייה לכיוון מערב דווקא...
ערבי טוב זה ערבי עם עט!!!
"ברוך אתה ה' המעריב ערבים" (;

מנותק 2shpatz

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 460
  • קוה אל ה', חזק ואמץ ליבך וקוה אל ה'
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #16 ב- : אוקטובר 04, 2008, 23:14:21 »
הקדמת הרמב"ם למשנה תורה:
ל  ואחר בית דינו של רב אשי, שחיבר התלמוד בימי בנו וגמרו, נתפזרו ישראל בכל הארצות פיזור יתר, והגיעו לקצוות ולאיים הרחוקים; ורבתה קטטה בעולם, ונשתבשו הדרכים בגייסות.  ונתמעט תלמוד תורה, ולא נתכנסו ישראל ללמוד בישיבותיהם אלפים ורבבות כמו שהיו מקודם.

לא  אלא מתקבצים יחידים השרידים אשר ה' קורא בכל עיר ועיר ובכל מדינה ומדינה, ועוסקים בתורה, ומבינים בחיבורי החכמים כולם, ויודעים מהם דרך המשפט היאך הוא.

לב  וכל בית דין שעמד אחר התלמוד בכל מדינה ומדינה וגזר או התקין או הנהיג לבני מדינתו, או לבני מדינות--לא פשטו מעשיו בכל ישראל:  מפני רוחק מושבותיהם, ושיבוש הדרכים; והיות בית דין של אותה המדינה יחידים, ובית דין הגדול של שבעים בטל מכמה שנים קודם חיבור התלמוד.

לג  לפיכך אין כופין אנשי מדינה זו לנהוג במנהג מדינה אחרת, ואין אומרין לבית דין זה לגזור גזירה שגזרה בית דין אחר במדינתו.  וכן אם למד אחד מן הגאונים שדרך המשפט כך הוא, ונתבאר לבית דין אחר שעמד אחריו שאין זה דרך המשפט הכתוב בתלמוד--אין שומעין לראשון, אלא למי שהדעת נוטה לדבריו, בין ראשון, בין אחרון.
(חוץ מהדברים שכבר נכתבו בתלמוד ונחתמו על ידי רבינא ורב אשי!!, אחים באמת)


לד  ודברים הללו, בדינים וגזירות ותקנות ומנהגות שנתחדשו אחר חיבור התלמוד.  אבל כל הדברים שבתלמוד הבבלי, חייבין כל בית ישראל ללכת בהם; וכופין כל עיר ועיר וכל מדינה ומדינה לנהוג בכל המנהגות שנהגו חכמים שבתלמוד, ולגזור גזירותם וללכת בתקנותם.

לה  הואיל וכל אותן הדברים שבתלמוד הסכימו עליהם כל ישראל, ואותן החכמים שהתקינו או שגזרו או שהנהיגו או שדנו דין ולמדו שהמשפט כך הוא הם כל חכמי ישראל או רובן, והם ששמעו הקבלה בעיקרי התורה כולה, איש מפי איש עד משה רבנו.

לו  כל החכמים שעמדו אחר חיבור התלמוד ובנו בו, ויצא להם שם בחכמתם--הם הנקראים גאונים.  וכל אלו הגאונים שעמדו בארץ ישראל ובארץ שנער ובספרד ובצרפת לימדו דרך התלמוד והוציאו לאור תעלומותיו וביארו ענייניו, לפי שדרך עמוקה דרכו עד למאוד.  ועוד שהוא בלשון ארמי מעורב עם לשונות אחרות, לפי שאותה הלשון הייתה ברורה לכול בשנער בעת שחובר התלמוד; אבל בשאר המקומות וכן בשנער בימי הגאונים, אין אדם מכיר אותה לשון עד שמלמדים אותו.


אוקי אז אם עושים משהו בשונה למה שנחקק בגמרא זה לעבוד על דברי דרבנן
ולא על דברי התורה (הדברים הישירים שאמר הקב"ה)
ערבי טוב זה ערבי עם עט!!!
"ברוך אתה ה' המעריב ערבים" (;

מנותק אחים באמת

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 2494
  • פתחו לי פתח כחודו של מחט...
    • האתר שלי
שאלות המדירות ממני את שינתי
« להגיב #17 ב- : אוקטובר 05, 2008, 01:48:30 »

אוקי אז אם עושים משהו בשונה למה שנחקק בגמרא זה לעבוד על דברי דרבנן
ולא על דברי התורה (הדברים הישירים שאמר הקב"ה)

זה כן לעבור על ציווי ה' שציווה אותנו לשמוע לחכמים ע"ה, עד רבינא ורב אשי.
מהם והלאה, אין חידושים, אלא בדברים של התפתחות טכנולוגית מציאותית[כמו שעון שבת, כל מה שקשור בחשמל וכן על זה הדרך...].
הקישור והתוכן:
http://www.mechon-mamre.org/i/e301.htm

הלכות ממרים פרק א

א  בית דין הגדול שבירושלים--הם עיקר תורה שבעל פה, והם עמוד ההוראה, ומהם חוק ומשפט יוצא לכל ישראל, ועליהם הבטיחה תורה:  שנאמר "על פי התורה אשר יורוך, ועל המשפט אשר יאמרו לך--תעשה" (דברים יז,יא), זו מצות עשה.  וכל המאמין במשה רבנו ובתורתו--חייב לסמוך מעשה הדת אליהם, ולהישען עליהן.

ב  כל מי שאינו עושה בהוראתן--עובר בלא תעשה, שנאמר "לא תסור, מכל הדבר אשר יגידו לך" (ראה דברים יז,יא).  ואין לוקין על לאו זה, מפני שניתן לאזהרת מיתת בית דין:  שכל חכם שמורה על דבריהם--מיתתו בחנק, שנאמר "והאיש אשר יעשה בזדון, לבלתי שמוע . . ." (דברים יז,יב).

ג  אחד דברים שלמדו אותן מפי שמועה, והם תורה שבעל פה, ואחד דברים שלמדו אותן מפי דעתן באחת מן המידות שהתורה נדרשת בהן ונראה בעיניהם שהדין בדבר זה כך הוא, ואחד דברים שעשו אותן סייג לתורה ולפי מה שהשעה צריכה, והם הגזירות והתקנות והמנהגות--בכל אחד ואחד משלושה דברים אלו, מצות עשה לשמוע להן, והעובר על כל אחת מהן, עובר בלא תעשה.

ד  הרי הוא אומר "על פי התורה אשר יורוך" (דברים יז,יא), אלו הגזירות והתקנות והמנהגות שיורו בהם לרבים כדי לחזק הדת ולתקן העולם; "ועל המשפט אשר יאמרו לך--תעשה" (שם), אלו דברים שלמדו אותן מן הדין באחת מן המידות שהתורה נדרשת בהם; "מכל הדבר אשר יגידו לך" (ראה שם), זו הקבלה שקיבלו איש מפי איש.

ה  [ג] דברי הקבלה, אין בהן מחלוקת לעולם; וכל דבר שתמצא בו מחלוקת, בידוע שאינו קבלה ממשה רבנו.  ודברים שלומדין מן הדין--אם הסכימו עליהן בית דין הגדול כולם, הרי הסכימו; ואם נחלקו בהן--הולכין אחר הרוב, ומוציאין הדין אחד לרבים.

ו  וכן הגזירות והתקנות והמנהגות--אם ראו מקצתן שראוי לגזור גזירה זו או לתקן תקנה זו או שיניחו העם על מנהג זה, וראו מקצתן שאין ראוי לגזור גזירה זו ולא לתקן תקנה זו ולא להניח מנהג זה--נושאין ונותנין אלו כנגד אלו, והולכין אחר רובן, ומוציאין הדבר אחד לרבים.

ז  [ד] כשהיה בית דין הגדול קיים, לא הייתה שם מחלוקת בישראל; אלא כל דין שנולד בו ספק לאחד מישראל, שואל לבית דין שבעירו.  אם ידעו, אמרו לו; ואם לאו, הרי השואל עם אותו בית דין או עם שלוחו עולין לירושלים, ושואלין לבית דין שבהר הבית.  אם ידעו, אמרו להם; ואם לאו, הכול באין לבית דין שעל פתח העזרה.  אם ידעו, אמרו להם; ואם לאו, הכול באים ללשכת הגזית לבית דין הגדול, ושואלין.

ח  אם היה הדבר שנולד בו הספק לכול ידוע אצל בית דין הגדול, בין מפי הקבלה בין מן המידה שדנו בה--אומרין להם מיד; ואם לא היה הדבר ברור אצל בית דין הגדול--דנין בו בשעתן ונושאין ונותנין בדבר עד שיסכימו כולן, או יעמדו למניין וילכו אחר הרוב, ויאמרו לכל השואלין כך הלכה, וילכו להם.

ט  משבטל בית דין הגדול, רבתה מחלוקת בישראל:  זה מטמא ונותן טעם לדבריו, וזה מטהר ונותן טעם לדבריו; זה אוסר, וזה מתיר.  [ה] שני חכמים או שני בתי דינין שנחלקו שלא בזמן הסנהדרין, אם עד שלא הגיע הדבר להן--בין בזמן אחד, בין בזה אחר זה--אחד מטמא ואחד מטהר, אחד אוסר ואחד מתיר:  אם אין אתה יודע להיכן הדין נוטה--בשל תורה, הלוך אחר המחמיר; ובשל דברי סופרים, הלוך אחר המקל.
« עריכה אחרונה: אוקטובר 05, 2008, 01:50:37 על ידי אחים באמת »