צריך לציין שאין שום קשר בין מה שנאמר בספר "הברית החדשה", לבין המיצאות שקרתה בפועל, שהרי גם לשיטת הנוצרים, הברית החדשה נכתבה (לכל המוקדם) כ - 150 שנה אחרי שיש"ו התפגר, ואין מסירה רציפה, ובטח שלא עדות ראיה לדברים - גם לשיטת הנוצרים!
על פי המסופר בתלמוד (שזה המקור הכי נאמן שמהווה עדות רציפה מדור לדור) - אותו האיש (יש"ו הנוצרי) מוזכר בסיפור,כתלמיד של ר' יהושע בן פרחיה. בזמן שאלכסנדר ינאי הרג הרבה רבנים, נסע יהושע בן פרחיה ויש"ו לאלכסנדריה של מצרים. כשהיה שלום, קמו לחזור לירושלים, ובאו לאכסניה, ויהושע אמר "כמה יפה אכסניא זו!" אמר לו יש"ו "רבי, עיניה טרוטות [לא ישרות]" (פוגם בעיינים!). על כך יהושע דחה אותו, באומרו "רשע! בכך אתה עוסק?" אחר כך, בא אליו יש"ו כמה פעמים ואמר לו "קבל אותי!" אבל לא הסתכל בו. יום אחד כשיהושע קרא שמע, יש"ו בא אליו. יהושע סבר לקבל אותו וסימן לו בידו, אבל הוא סבר שהוא דוחה אותו. יש"ו הלך לו, הקים לבנה, והשתחוה לה. הסיפור מסתיים במשפט "יש"ו כישף והסית והדיח את ישראל". ( בסנהדרין קז ע'ב ובסוטה מז ע'א).
במסכת (סנהדרין מג ע'א) - מסופר על יש"ו הנוצרי שנתלה בערב הפסח (ולא כמו הנוצרים שאומרים שבפסח הוא נתלה!) "על שכישף והסית והדיח את ישראל". הכרוז יצא לפניו ארבעים יום קודם והכריז "הוא יוצא ליסקל על שכישף והסית והדיח את ישראל. כל מי שיודע לו זכות, יבא וילמד עליו!" אבל לא מצאו לו זכות ותלו אותו. גם כתוב שיש"ו היה "קרוב למלכות", ושחמישה תלמידים היו ליש"ו: מתאי, נקאי, נצר, ובוני, ותודה. גם אותם הרגו, אחרי משחק מילים על כל אחד מהשמות שלהם.
במסכת גיטין (נו' ע'ב-נז ע'א) מסופר על אונקלוס שמדבר עם רוחו של יש"ו, "נגידא לפושעי ישראל", כאשר ישו נענש בעולם הבא בצואה רותחת.
יש לציין שהראב"ד בספר הקבלה (עמ' נג') כתב וז"ל: "כותבי זיכרונות ישראל על פי חכמי התלמוד אומרים כי יש"ו הנוצרי נולד בימי הורדוס, ובימי ארקילוס בנו נתלה, ומחלוקת גדולה היא, שיש הפרש בינהם יותר ממאה שנה, וקבלת אמת היא בידינו".
וכך כתב גם בספר האשכול (עמ' יח') שאותו האיש יש"ו נתלה קל"ה שנים קודם חורבן בית שני.
וכך כתב גם ר' יצחק אברבנאל, כי יש"ו נתלה קנ"א שנים קודם החורבן, והנוצרים אומרים שמת מ"ב שנה קודם החורבן, כדי לתלות החורבן בעוון הריגתו.
וכך כתב הרשב"ץ בספר קשת ומגן (דף יא'עמ' א') שיש הוכחות שאין מיניינם תואם המציאות של זמן תקופת יש"ו.
המורם מכל האמור, שיש לנו במקורות די והותר על מנת לקבל פרספקטיבה מי היה הכלב הזה יש"ו, ומבלי שנצטרך לנצרות הארורה ולדברי ההבל שלהם ...
כל טוב!