כתב נושא: הקראים  (נקרא 4047 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק dorgreen

  • חבר(ה) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 174
הקראים
« ב- : יוני 02, 2007, 22:51:56 »
בקורס שאני עכשיו נשמצא בו יש קראי אחד או אחד שמתיימר להיות אחד כזה וחלק מהטיעונים שהוא העלה מובאים בויקיפדיה.
יש תשובות ברורות לכל מה שמובא כאן מתחת?:



מדוע הקראים מתנגדים לתורה שבעל פה?
לקראים נימוקים רבים לעמדתם, שלפיה אין הם מקבלים את התורה שבעל פה כמחייבת או כדברי אלוהים. הנה אחדים מנימוקים אלה, כפי שמציגים אותם הקראים:

אלוהים ציווה במפורש לא להוסיף ולא לגרוע מתוך דברי התורה. "אֵת כָּל הַדָּבָר, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם - אֹתוֹ תִשְׁמְרוּ, לַעֲשׂוֹת: לֹא תֹסֵף עָלָיו, וְלֹא תִגְרַע מִמֶּנּוּ." (דברים י"ג א')
התורה שבעל פה אינה מוזכרת אפילו פעם אחת בכל התנ"ך כולו. הקראים טוענים שלו הייתה תורה נוספת לעם ישראל, הרי שאלוהים היה מורה בפירוש להאמין בה.
כשציווה אלוהים על משה לעלות להר סיני ולקבל את התורה היו דבריו אליו: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה, עֲלֵה אֵלַי הָהָרָה, וֶהְיֵה־שָׁם; וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן, וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה, אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי, לְהוֹרֹתָם" (שמות כ"ד י"ב). לא מוזכרת תורה שבעל פה. כאן ובמקומות נוספים בתורה מצוין שדברי התורה כתובים על ספר.
התנ"ך מציין שהתורה אבדה ושעם ישראל היה ללא תורה כחמישים שנה. "וְיָמִים רַבִּים, לְיִשְׂרָאֵל: לְלֹא אֱלֹהֵי אֱמֶת, וּלְלֹא כֹּהֵן מוֹרֶה, וּלְלֹא תוֹרָה." (דברי הימים ב' ט"ו ג') ושהתורה אבדה "וַיֹּאמֶר חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, עַל שָׁפָן הַסֹּפֵר, סֵפֶר הַתּוֹרָה מָצָאתִי, בְּבֵית ה'; וַיִּתֵּן חִלְקִיָּה אֶת הַסֵּפֶר אֶל שָׁפָן, וַיִּקְרָאֵהוּ." (מלכים ב' כ"ב ח'). הקראים מסיקים שאין זה סביר כי התורה שבעל פה יכולה להיזכר במשך הדורות, כאשר אפילו התורה שבכתב נשכחה.
חכמי המשנה והתלמוד חולקים זה על זה. מכאן מסיקים הקראים שאלו לא הסתמכו על קבלה מאלוהים, שהרי אילו הייתה להם קבלה, היו כל החכמים צריכים להגיד אותם הדברים. לא ייתכן שהאל היה מצווה על עם ישראל לבצע דברים סותרים.
לטענת הקראים, התורה שבעל פה סותרת את התורה שבכתב בהרבה מקומות, ולא ייתכן, אם כך, שהיא באה מאותו מקור אלוהי.
במשך הזמן נוספו לתורה שבעל פה עוד ועוד פירושים, ולמעשה ללא הרף מתווספות לה תוספות שונות, גם על ידי רבנים בימינו. כל אחד מהרבנים מתבסס בפירושיו ובפסיקותיו לא על התורה כפי שניתנה, אלא על הפירושים הרבניים הקודמים. מכיוון שאדם מועד לטעות, ייתכן שפרשנותם של רבנים בימינו מבוססת על טעויות של קודמיהם, ואלו הולכות ומצטברות זו על גבי זו.
לתשובות הרבנים לטענות ראה יהדות רבנית#טענות הקראים אל מול טענות הרבנים.



מנותק mr.z

  • חבר(ה) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 219
הקראים
« להגיב #1 ב- : יוני 03, 2007, 08:39:16 »
הניסיון להבין את התורה ללא פירוש התורה שבע"פ הוא פתטי וחסר סיכוי. ואביא מס' דוגמאות כי להוכיח את העניין:
לדוג' דברים פרק כב פס' יז: "וְהִנֵּה הוּא שָׂם עֲלִילֹת דְּבָרִים לֵאמֹר לֹא מָצָאתִי לְבִתְּךָ בְּתוּלִים וְאֵלֶּה בְּתוּלֵי בִתִּי וּפָרְשׂוּ הַשִּׂמְלָה לִפְנֵי זִקְנֵי הָעִיר" לפי שיטת הקראי צריכים זקני העיר שתפשט מולם האישה, וע"י זה הם אמורים לדעת אם היא בתולה או לא. הבעיה עם דבר זה שהאישה כבר בתולה (המחלוקת היא ממתי) ומה עוזר שרואים את איבריה המוצנעים? אלא מלמד הכתוב שבאים עדים של זה ועדים של זה ומבררין את הדבר כשמלה חדשה.
ועוד דוג' נכתב בשמות פרק כא פס' כד-כה "עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן יָד תַּחַת יָד רֶגֶל תַּחַת רָגֶל: כְּוִיָּה תַּחַת כְּוִיָּה פֶּצַע תַּחַת פָּצַע חַבּוּרָה תַּחַת חַבּוּרָה" וכי יעלה בדעתו של מישהוא שישנו שוויון בו שווי היד של אדם אחד ליד של אדם אחר. לדוג' פסנתרן כרת את היד לעורך-דין. לפי פשט הכתובים (וכמו שהקראים מאמינים) צריך לכרות לפסנתרן את היד - נכתב "יד תחת יד". אבל ברור שלא כך כוונת הכתוב. ואם נכרות את היד לפסנתרן יהיה אי צדק נוראי מכיוון, ששווי היד של פסנתרן שווה הרבה יותר משווי היד של עו"ד - ישנם עורכי דין בלי יד אבל אין פסנתרנים בלי יד. וע"כ כוונת הכתוב היא " סימא עין חבירו נותן לו דמי עינו, כמה שפחתו דמיו למכור בשוק, וכן כולם, ולא נטילת אבר ממש, כמו שדרשו רבותינו בפרק החובל (בבא קמא פד א)" (רש"י במקום).
וישנן עוד הרבה דוג' לעניין הזה, ולא כאן המקום להאריך.



מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
הקראים
« להגיב #2 ב- : יוני 03, 2007, 14:25:40 »
יש משל יפה בגמרא מס' שבת (לא ע"א) -
תנו רבנן: מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי, אמר לו: כמה תורות יש לכם? אמר לו: שתים, תורה שבכתב ותורה שבעל פה. אמר לו:
שבכתב - אני מאמינך, ושבעל פה - איני מאמינך. גיירני על מנת שתלמדני תורה שבכתב. גער בו והוציאו בנזיפה. בא לפני הלל - גייריה,
יומא קמא אמר ליה: א"ב ג"ד, למחר אפיך ליה. אמר ליה: והא אתמול לא אמרת לי הכי? אמר לו: לאו עלי דידי קא סמכת? דעל פה נמי סמוך עלי!

גוי אחד הגיע להלל הזקן וביקש שיתגייר על מנת לקיים תורה שבכתב בלבד כי לא האמין בתורה שבעל פה.
התחיל הלל ללמדו אלף-בית כדי שיוכל לקרוא בתנ"ך. למחרת הגיע הגוי שוב אך הפעם הלל אמר לו את
האותיות הפוך. תמה הגוי ואמר "והלא אתמול אמרת לי ככה?" ענה לו הלל - והלא גם כאן סמכת עלי בעל פה!

אפילו את ביטוי האותיות של התורה איננו יודעים ללא המסורה שבעל-פה העוברת מדור לדור עד הר סיני.

הקראים הם כת שנוצרה אלפי שנים לאחר מתן תורה, בדיוק כמו הנוצרים והמוסלמים, שלקחו את התורה שבכתב
ופירשו אותה לפי הבנת שכלם וללא מסורת.

מנותק alonnn

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 451
  • "מי כמכה באלם יהוה מי כמכה נאדר בקדש..."
הקראים
« להגיב #3 ב- : ינואר 01, 2008, 19:59:37 »
אבל עוד לא עניתם לטענות של דור גרין על כך שאין תורה שבעל פה!

תאמינו לי שאם כל המדינה הייתה קראית וכהניסטית היה לנו פה גן עדן!
אבל מה לעשות שהמדינה מלאה בחילוניים ושמאלניים שזה בדיוק ההפך
« עריכה אחרונה: ינואר 01, 2008, 20:00:08 על ידי alonnn »

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
הקראים
« להגיב #4 ב- : ינואר 01, 2008, 20:22:27 »
אבל עוד לא עניתם לטענות של דור גרין על כך שאין תורה שבעל פה!

כבר לינקקתי לך לאשכול שעונה יפה מאוד על כל שאלה. למה אתה מקפיץ אשכולות ישנים?
http://hayamin.org/forum/index.php?topic=8102.0

ציטוט
תאמינו לי שאם כל המדינה הייתה קראית וכהניסטית היה לנו פה גן עדן!
אבל מה לעשות שהמדינה מלאה בחילוניים ושמאלניים שזה בדיוק ההפך

אין דבר כזה "קראית וכהניסטית", כמו לומר הלוואי שזו היתה מדינה אנטישמית ויהודית.  :idiot2:

קראות זו לא יהדות, זו כת כפרנית שכל חבריה הוקעו מן היהדות כבר לפני כ-1000 שנים.
קראי גרוע מכל גוי אחר, לפי ההלכה הוא לא יכול להתחתן בקהל ישראל בשום מקרה מכיון שהוא ספק גוי וספק ממזר.
« עריכה אחרונה: ינואר 01, 2008, 20:24:21 על ידי האלקשי »

Aaron

  • אורח
הקראים
« להגיב #5 ב- : ינואר 01, 2008, 20:45:18 »
אולי מספיק כבר להעלות את נושא הקראים? זאת כת אידיוטית. ומי שמאמין בה, חבל עליו. זה הכל.