כתב נושא: תורה ועבודה  (נקרא 1992 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק למדיהו

  • חבר(ה) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 240
תורה ועבודה
« ב- : דצמבר 04, 2007, 18:33:34 »
עיינתי קצת ב"הלכות תלמוד תורה" שנכתב ע"י הרמב"ם, ונראה שמצאתי הלכה שסותרת במקצת את הרעיון החרדי, אמרו לי מה דעתכם:
הלכות תלמוד תורה פרק ג
א  בשלושה כתרים נכתרו ישראל--כתר תורה, וכתר כהונה, וכתר מלכות:  כתר כהונה--זכה בו אהרון, שנאמר "והייתה לו ולזרעו אחריו, ברית כהונת עולם" (במדבר כה,יג).  כתר מלכות--זכה בו דויד, שנאמר "זרעו, לעולם יהיה; וכיסאו כשמש, נגדי" (תהילים פט,לז).  כתר תורה--הרי הוא מונח ועומד ומוכן לכול, שנאמר "מורשה, קהילת יעקוב" (דברים לג,ד):  כל מי שירצה, יבוא וייטול.

ב  שמא תאמר שאותן הכתרים גדולים מכתר תורה, הרי הוא אומר "בי, מלכים ימלוכו; ורוזנים, יחוקקו צדק.  בי, שרים ישורו" (משלי ח,טו-טז).  הא למדת, שכתר התורה גדול מכתר כהונה וכתר מלכות.  [ב] אמרו חכמים, ממזר תלמיד חכמים קודם לכוהן גדול עם הארץ:  שנאמר "יקרה היא, מפנינים" (משלי ג,טו)--יקרה היא מכוהן גדול, שנכנס לפניי לפנים.

ג  אין לך מצוה בכל המצוות כולן שהיא שקולה כנגד תלמוד תורה, אלא תלמוד תורה כנגד כל המצוות כולן--שהתלמוד מביא לידי מעשה.  לפיכך התלמוד קודם למעשה, בכל מקום:  [ד] היה לפניו עשיית מצוה ותלמוד תורה--אם אפשר למצוה להיעשות על ידי אחרים, לא יפסיק תלמודו; ואם לאו, יעשה המצוה ויחזור לתורתו.

ד  [ה] תחילת דינו של אדם, אינו נידון אלא על התלמוד, ואחר כך, על שאר מעשיו; לפיכך אמרו חכמים, לעולם יעסוק אדם בתורה, אפילו שלא לשמה--שמתוך שלא לשמה, בא לשמה.

ה  [ו] מי שנשאו ליבו לקיים מצוה זו כראוי לה, ולהיות מוכתר בכתרה של תורה--לא יסיח דעתו לדברים אחרים, ולא ישים על ליבו שיקנה תורה עם העושר והכבוד כאחד.  כך הוא דרכה של תורה:  פת במלח תאכל, ועל הארץ תישן, וחיי צער תחיה, ובתורה אתה עמל.  ולא עליך כל המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין ליבטל; אבל אם הרבית תורה, הרבית שכר, והשכר, לפי הצער.

ו  [ז] שמא תאמר עד שאקבץ ממון ואחזור ואקרא, עד שאקנה מה שאני צריך ואפנה מעסקיי ואחזור ואקרא--אם תעלה מחשבה זו על ליבך, אין אתה זוכה לכתרה של תורה לעולם; אלא עשה תורתך קבע, ומלאכתך עראי, ואל תאמר לכשאפנה אשנה, שמא לא תפנה.

ז  [ח] כתוב בתורה "לא בשמיים, היא . . . ולא מעבר לים, היא" (דברים ל,יב-יג):  "לא בשמיים, היא", לא בגסי הרוח היא מצויה; "ולא מעבר לים, היא", לא במהלכי מעבר לים היא.  לפיכך אמרו חכמים, לא כל המרבה סחורה מחכים; וציוו ואמרו, הווי מעט עסק, ועסוק בתורה.

ח  [ט] דברי תורה נמשלו במים, שנאמר "הוי כל צמא לכו למים" (ישעיהו נה,א)--לומר לך:  מה המים אין מתכנסין במקום מדרון, אלא נזחלין מעליו ומתקבצין במקום אשבורן--כך דברי תורה, אינן נמצאין בגסי הרוח ולא בלב כל גבה לב; אלא בדכא ושפל רוח שמתאבק בעפר רגלי החכמים, ומסיר התאוות ותענוגי הזמן מליבו, ועושה מלאכה בכל יום מעט כדי חייו, אם לא היה לו מה יאכל, ושאר יומו ולילו, עוסק בתורה.

ט  [י] כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה--הרי זה חילל את השם, וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא:  לפי שאסור ליהנות בדברי תורה, בעולם הזה.

י  אמרו חכמים, כל הנהנה מדברי תורה, נטל חייו מן העולם.  ועוד ציוו ואמרו, לא תעשם עטרה להתגדל בהם, ולא קורדום לחפור בהם.  ועוד ציוו ואמרו, אהוב את המלאכה, ושנוא את הרבנות.  וכל תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטילה; וסוף אדם זה, שיהא מלסטס את הברייות.

יא  מעלה גדולה היא למי שהוא מתפרנס ממעשה ידיו, ומידת חסידים הראשונים היא; ובזה זוכה לכל כבוד וטובה שבעולם הזה, ולעולם הבא:  שנאמר "יגיע כפיך, כי תאכל; אשריך, וטוב לך" (תהילים קכח,ב)--"אשריך" בעולם הזה, "וטוב לך" לעולם הבא שכולו טוב.

יב  אין דברי תורה מתקיימין במי שמרפה עצמו עליהן, ולא באלו שלומדין מתוך עידון ומתוך אכילה ושתייה--אלא במי שממית עצמו עליהן, ומצער גופו תמיד, ולא ייתן שנת לעיניו, לעפעפיו תנומה.

יג  אמרו חכמים דרך רמז, "זאת, התורה, אדם, כי ימות באוהל" (במדבר יט,יד)--אין התורה מתקיימת, אלא במי שממית עצמו באוהלי החכמה.  וכך אמר שלמה בחכמתו, "התרפית, ביום צרה--צר כוחך" (משלי כד,י); ועוד אמר, "אף חכמתי, עמדה לי" (קוהלת ב,ט)--חכמה שלמדתי באף, עמדה לי.

יד  אמרו חכמים, ברית כרותה שכל היגע בתלמודו בבית הכנסת, לא במהרה הוא משכח; וכל היגע בתלמודו בצנעה מחכים, שנאמר "ואת צנועים, חכמה" (משלי יא,ב).  וכל המשמיע קולו בשעת תלמודו, תלמודו מתקיים בידו; אבל הקורא בלחש, במהרה הוא שוכח.

טו  [יג] אף על פי שמצוה ללמוד ביום ובלילה, אין אדם למד רוב חכמתו אלא בלילה; לפיכך מי שרצה לזכות בכתר התורה, ייזהר בכל לילותיו, ולא יאבד אפילו אחת מהן בשינה ואכילה ושתייה ושיחה וכיוצא בהן, אלא בתלמוד תורה ודברי חכמה.  אמרו חכמים, אין גורנה של תורה אלא לילה, שנאמר "קומי רוני בלילה" (איכה ב,יט).  וכל העוסק בתורה בלילה, חוט של חסד נמשך עליו ביום, שנאמר "יומם, יצווה ה' חסדו, ובלילה, שירו עימי--תפילה, לאל חיי" (תהילים מב,ט).  וכל בית שאין דברי תורה נשמעין בו בלילה, אש אוכלתו.

טז  "כי דבר ה' בזה" (במדבר טו,לא)--זה שלא השגיח על דברי תורה, כל עיקר.  וכן כל שאפשר לו לעסוק בתורה, ואינו עוסק, או שקרא ושנה, ופירש להבלי עולם והניח תלמודו וזנחו--הרי זה בכלל בוזה דבר ה'.

יז  אמרו חכמים, כל המבטל את התורה מעושר, סופו לבטלה מעוני; וכל המקיים את התורה מעוני, סופו לקיימה מעושר.  ועניין זה מפורש הוא בתורה:  הרי הוא אומר "תחת, אשר לא עבדת את ה' אלוהיך, בשמחה, ובטוב לבב--מרוב, כול.  ועבדת את אויבך" (דברים כח,מז-מח); ואומר "למען ענותך, ולמען נסותך--להיטיבך, באחריתך" (דברים ח,טז).


האם הבנתי נכון את דבריו של הרמב"ם ?
"לא ארץ נכריה לקחנו ולא ברכוש נכרים משלנו, כי אם נחלת אבותינו אשר בידי אויבנו בעת מן העתים בלא משפט נכבשה. ואנחנו כאשר היתה לנו עת השיבנו את נחלת אבותינו".
תשובת שמעון החשמונאי לאנטיוכוס השביעי (סידיטס)

מנותק סבבתיק

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1548
  • שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד
תורה ועבודה
« להגיב #1 ב- : דצמבר 05, 2007, 13:06:54 »
קראתי חלק מההלכות האלה בדיון שהביאו פעם,אבל הרב השיב שהרמב"ם חי בתקופה שהרבה מאוד שמרו את התורה ומצוותיה,אבל היום במצב קשה כזה חשוב מאוד שאנשים יתמסרו לתורה בגלל שיש הרבה חילונים
אל תירא ישראל אל תירא
כי גור אריה הלא אתה
ואריה אם יישאג,מי לא יירא,מי לא יירא?

מנותק mr.z

  • חבר(ה) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 219
תורה ועבודה
« להגיב #2 ב- : דצמבר 16, 2007, 17:28:21 »
קראתי חלק מההלכות האלה בדיון שהביאו פעם,אבל הרב השיב שהרמב"ם חי בתקופה שהרבה מאוד שמרו את התורה ומצוותיה,אבל היום במצב קשה כזה חשוב מאוד שאנשים יתמסרו לתורה בגלל שיש הרבה חילונים
תירוצים, פעם רוב הרבנים עבדו.

מנותק שלמה

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6051
  • ארץ ישראל לעם ישראל על פי תורת ישראל
תורה ועבודה
« להגיב #3 ב- : דצמבר 16, 2007, 19:05:37 »
חשוב ללמוד תורה וחשוב לעבוד.
האם בתקופת ממלכת דוד כשקשבנו את כות השטחים האלה זה היה אומנם בגלל שאז היה דור של צדיקים אבל אותם צדיקים גם נלחמו ןהביסו צבאות.
האם בתקופת ממלכת ישראל ויהודה גם בתקופת הזוהר שלהם אנשים לא עבדו ורק למדו תורה?
אני בספק.
יהודים מכול העדות תיתאחדו!
שמאלנות זה אופיום להמונים!

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
תורה ועבודה
« להגיב #4 ב- : דצמבר 16, 2007, 23:06:53 »
קראתי חלק מההלכות האלה בדיון שהביאו פעם,אבל הרב השיב שהרמב"ם חי בתקופה שהרבה מאוד שמרו את התורה ומצוותיה,אבל היום במצב קשה כזה חשוב מאוד שאנשים יתמסרו לתורה בגלל שיש הרבה חילונים
השיקול העליון תמיד צריך להתבסס על קידוש השם ומניעת/מחיקת חילול השם.  חז"ל מלמדים אותנו שבית המקדש השני נחרב למרות שאז היה מדובר בדור המקיימים המצוות!  אלא שקיימו אותן כעניין מצוות אנשים מלומדה, לא היתה אהבת ישראל.  רוב החילוניים מתנגדים ללבוש החרדי, ששורשיו אינם יהודיים, אלא זה לבוש שהועתק מהגוים (הולנדים).  כעת משתמשים בו יהודים דתיים כביכול ליצור הבדלה בינם לבין יהודים "חילוניים".  וכי אין זו דוגמה מובהקת של שנאת חינם?!  השמאלנים והמתיוונים הם אלו שיוצרים פרובוקציות נגד החרדים, מבזים אותם ולועגים להם בכל הזדמנות אפשרית, והחילוניים אינם יכולים להגיב אלא בשתיקה רועמת של הסכמה לתוויות המכוערות של "אוכלי חינם", "פרימיטיביים", "רודפי בצע", "שטופי זימה"...

החרדים כקבוצה מגובשת יכולים להשיג יותר מכל קבוצה אחרת!  הם יכולים להחיש את הגאולה ולהשיב רבים בתשובה אמיתית ושלמה!  אבל הם יצטרכו לשם כך
1. להיפטר מהלבוש הגויי שמקומם חילוניים רבים.  התורה מצווה על כיסוי ראש וציצית.  בשום מקום לא מוזכר שטריימל או כובע אירופאי שחור, ומעיל שחור.
2. שרות בצבא (ביחידות מיוחדות, כמובן).  אין צריך לומר שהם יסרבו לבצע פקודות בלתי-חוקיות כמו גירוש יהודים ח"ו או שיתוף פעולה צבאי עם אויבינו הישמעאלים יש"ו ("פלסטינים", מצרים, "ירדנים", היינו הך).
3. הסטטוס של "תורתו אמנותו" יוענק למתי מעט שיפגינו כשרון ברור לרבנות.  רוב היהודים האמוניים יעבדו למחייתם ולא יחיו על חשבונו של משלם המסים שאינו רוצה לתמוך בהם, שהרי זה כמו גזל, ובניגוד מוחלט להסדר בין שבט זבולון שהיה עוסק בפרקמטיא והיה ממציא מזון לשבט יששכר שעסק בתורה ("שמח זבולון בצאתך ויששכר באהלך").  ההסדר היה לשביעות רצונם של שני הצדדים.  לא כך היום.

דרך היהדות היא דוגמה אישית, כשכל עם ישראל מהווה אור לגוים, ובתוך העם, כשתלמידי חכמים נותנים דוגמה לשאר העם.  הדוגמה הנוכחית שנותנים החרדים וכל מיני "דתיים" למיניהם לשאר התינוקות שנשבו אינה חדורת אידאליזם, אינה חיובית ואינה מעוררת השראה.
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל

מנותק סבבתיק

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1548
  • שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד
תורה ועבודה
« להגיב #5 ב- : דצמבר 17, 2007, 14:29:32 »
נכון,אבל היום ב"ה יש בתי מדרשים מלאים באנשים שאוהבים את התורה... אדם שלא לומד לשמה הלימוד תורה שלו זה כלום..
כן,יש כאלו שמתלבשים כך ואכן אין שום ציווי להתלבש כך,לא נראה לי שאני אתלבש אי פעם כמו חרדי,ואני מכיר אנשים שאינם נראים כמו חרדים אך מתנהגים כמוהם,מה שקובע זה הרי המעשים... רק חשוב מאוד שאם אדם מתלבש כחרדי יעשה ככל יכולתו להתנהג כראוי,לא עשה,חילל שם שמיים והכפיש ציבור שלם
לרוב החרדים אין בעיה לשרת אבל יש להם בעיה עם נשים בצבא וכו'
יש דווקאר הרבה מאוד חרדים שמנסים לקרב אנשים לחיק היהדות....
אל תירא ישראל אל תירא
כי גור אריה הלא אתה
ואריה אם יישאג,מי לא יירא,מי לא יירא?