יהדות ותורת ישראל > שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי

לאיזה רב לשמוע?

(1/3) > >>

כהנא צדק:
בס"ד
שלום, אני כאמור חוזר בתשובה (כשלושה חודשים לערך)
עדיין אין לי רב משלי ועוד לא התחלתי ללמוד בישיבה, אני מרגיש מאוד מבולבל
אני נתקל במצבים בהם יש חילוקי דעות בין רבנים, חילוקים על הלכות, וכו'
בעצם על מי עלי לשמוע?
הנושא קצת ארוך, בבקשה תנסו לענות לי על השאלות, כי אין לי מושג מה לעשות

בנוסף אחד הנושאים שיותר מטרידים אותי הוא המלחמה באויב הערבי הנאצי ימך שימו וזיכרו וכאמור במתיוונים הרשעים
כאמור בתקופה שאנו נמצאים בה אנשים פוחדים לדבר, רבנים פוחדים לפסוק הלכה ואף להשמיע דיברי תורה שהמתיוונים לא רוצים לשמוע
הרב כהנא זצק"ל הי"ד היה אומר בדיוק את הכל, את האמת שאנשים כל כך לא רוצים לשמוע  בדיוק ההפך מרבנים כיום, לדוגמא
הרב-בריח הצבאי הראשי בתקופת הגירוש תמך בשואה הזו ואף טען שצריך לקבור את עדן נתן זדה זצק"ל הי"ד בבית קברות של רוצחים בחולון
הרב עובדיה יוסף טען כי אפשר להסכים ל"שטחים תמורת שלום"
ח"כ מש"ס אמר "פרס לא כל כך שמאלני"
ויש עוד אין סוף דוגמאות, נכון שהרב עובדיה יוסף אמר על יוסי שריד שהוא המן ועמלק, אם אני לא טועה הרב עובדיה יוסף אמר זאת בגלל שאז המתיוון שריד היה שר החינוך והעביר פחות כספים לישיבות, אז זה יכול להיות מכעס, ממתוך רצון "לנקום" או מתוך מחשב שאולי הוא יעביר כסף לבני ישיבות
אבל הנקודה היא שאני מרגיש היום שרוב הרבנים חשוב להם בעיקר לעבוד את הקדוש ברוך הוא בצורה מרובעת ופחות זיכוי הרבים או האמת המלאה
כל עוד מבחינתם הם מקיימים את המצוות באין מפריע, יש להם כסף לישיבות, והם מצליחים להחזיר אנשים בתשובה זה בסדר מבחינתם, ואם צריך להעמיד את ארץ ישראל בסכנה בשביל להימנע מעימותים אז הם עושים זאת, הרי ברור שאם עובדיה יוסף היה רוצה למנוע את הגירוש אני בטוח 100 אחוז שהוא היה נמנע

יש לי חוסר ביטחון ואמון כמעט מוחלט באנשים, עברתי דברים בחיים שהגעתי מצב בו הבן אדם שמדבר איתי הוא מבחינתי קודם כל שקרן, נוכל, יש לו אינטרס מימני, וכו' (וזה לאחר שעברתי דברים רבים שגרמו לי לחשוב ככה)
להסביר לי שיש בורא לעולם היה יותר פשוט מלהסביר לי אם להאמין לרב כזה או אחר
לצורך דוגמא, הרצאה אחת בת שעה וחצי גרמה לי להבין שיש בורא לעולם - לאחר יותר משלושה חודשים אני לא יודע לאיזה רק לשמוע
אני מרגיש כמעט מיואש בנושא הזה ומצטער על כך שחבל שאין היו נביא שיכול לבוא להדריך אותי  :'(

למשל יש כאלה שאמרו לי שאם רב מטעה אותי אז איני חייב
יש כאלה שאמרו לי שאני עלול דווקא להיות חייב, וצריך "לבחון" את הרב וכו', לא בדיוק הבנתי
איך אני יכול לדעת אם עלי לשמוע לרב כזה או אחר? :(
אם אני מחליט לקחת רב מסויים, דרך מסויימת, העיקר לללמוד תורה ולקיים מצוות, יכול להיות שאענש על כך בגלל שעברתי על חוקי תורה שהרי הדריכו אותי לא נכון או בגלל שלא בדקתי מספיק?
היום גם אמר לי רב שהוא ממליץ לי ללכת לישיבה "מחנה ישראל" בירושלים, הוא אמר שזו ישיבה של שחורים (לבושים שחור) ושאלתי אותה מה הבעיה עם ישיבה לאומית, הוא אמר שיכולה להיות עם זה בעיה של טעות בדרך שמירת התורה או משהו כזה, לא זוכר איך הרב ניסח זאת, מישהו מכיר את הישיבה? יודע מה הראש שלה?

בנוסף לכל אני מאוד חושד כאשר אני מקבל תשובות "טובות מידי" מה הכוונה?
שמעתי שיש חרדים שטוענים שלגור ביהודה ושומרון זה פיקוח נפש ולכן הם לאר גרים שם, ויש כאלה שזו סיבה בשבילהם גם לא ללכת לקרבי בצבא למשל
הרי זה הכי פשוט, לומר זה פיקוח נפש ולהיתנער מאחריות, הכי קל לבוא לבן אדם לומר לו, שמע, רק תשב כל היום תלמד תורה, אל תלך לצבא, את תגור בהיתנחלויות, אל תריב עם ערבים, אל תריב עם שמאלנים וזהו... אני רואה שהם פשוט מפחדים להיתמודד עם בעיות גדולות, הרי לאורך ההיסטוריה עם ישראל נלחם ולא טען שזה פיקוח נפש, יהושוע בין נון לא אמר לעם "טוב, יש פה פיקוח נפש, ננסה לעשות שלום עם הכנענים ואם לא ילך נגור במדבר"
אני מרגיש שהם בגישה של "יבוא המשיח ויסדר הכל" אותו הדבר אפשר לומר , למה להחזיר אנשים בתשובה? למה בעצם לקיים מצוות? המשיח יבוא ויחזיר את כולם בתשובה גם ככה

הַיְּמָנִי הָאֲמִתִּי:
תקשיב.
אתה צריך לשייך את עצמך למגזר כל שהוא.
אתה דתי לאומי?
הקשב לרבנים הדתיים הלאומיים.
תשמע,הרב שהוא האדם הכי צדיק שאני מכיר,הולך בדרך הישר,ואומר את האמת לפי תורתנו הקדושה הוא הרב מרדכי אליהו הי"ו.

כהנא צדק:

--- ציטוט של: הַיְּמָנִי הָאֲמִתִּי על נובמבר 20, 2007, 00:15:56 ---תקשיב.
אתה צריך לשייך את עצמך למגזר כל שהוא.
אתה דתי לאומי?
הקשב לרבנים הדתיים הלאומיים.
תשמע,הרב שהוא האדם הכי צדיק שאני מכיר,הולך בדרך הישר,ואומר את האמת לפי תורתנו הקדושה הוא הרב מרדכי אליהו הי"ו.

--- סוף ציטוט ---

ומה קורה כאשר רב אומר לי שמגזר כזה או אחר הוא לא נכון?
הרב מרדכי אליהו הוא דתי לאומי?

Altalena:
"יבוא משיח יסדר הכל" היא בדיוק-בדיוק תמצית המחשבה שלהם.

האלקשי:
כהנא צדק, הבלבול שלך מובן, אבל כשתספוג לאט לאט את יסודות היהדות תוכל להבחין בין העיקר לטפל והיכן יש להקשיב לרבנים והיכן לא.

שורש החיוב שלנו לשמוע לרבנים (בניגוד לחיוב לכבד תלמידי חכמים, שקיים בכל מצב) נובע מכך
שרב למד יותר תורה מאיתנו, ולכן הוא מוסמך להכריע היכן שאנחנו לא מוצאים את ידינו ואת רגלינו. מכאן, שאם יש לך
שאלה על כשרות, אתה הולך לרב מומחה בחלק יורה דעה של שולחן ערוך, ואם אתה גמיר וסביר בעצמך, אתה יכול לבקש
מהרב אסמכתא לפסיקתו. אם יש לך סכסוך כספי עם חברך, אתה הולך לבית דין רבני ושם נפסק הדין, ואף שם בית הדין
מחויב לנמק ולהביא אסמכתאות לפסק הדין.

לכן כשאתה בא לשאול רב בנושא הסבוך ביותר, דהיינו ההשקפתי, אתה צריך לבדוק את המניעים שלו והמקורות לפיהם הוא פוסק.
למשל, מי שפוסק שמותר לתת שטחים לערבים כי זה יביא שלום, ואילו אתה יודע שהמציאות היא שמסירת שטחים מביאה לרצח
יהודים - אינך חייב לשמוע לפסיקה זו. וכן הלאה וכן הלאה. נקודת המוצא שלך צריכה לעולם להיות השאלה "מה הקב"ה רוצה",
ולכשדבר זה יהיה נגד עיניך, מובטח לך שלא תכשל, גם אם תמעד אלף פעמים על מכשלות שמציבה בפנינו המציאות.

ובעניין ציווי רבותינו "עשה לך רב" - אף על פי שבדור יתום זה אין זה פשוט, ישנם לא מעט רבנים ישרים שראויים להיות רבותינו.
אבל צריך לזכור שכפי שאמרנו, ישנה חובה לשמוע לרבך בנושאים בהם הוא פוסק לפי דין, אבל אין חובה להשוות את דעתך ודעתו,
שזה בלתי אפשרי, שנאמר "כשם שאין פרצופיהם שווים, כך אין דעתן שווה".

והקב"ה יסייע ביד כולנו, לזכות לתלמידי חכמים ראויים לקיים בהם את מצוות אמונת חכמים בלב שלם.

תפריט

[0] אינדקס הודעות

[#] עמוד הבא

עבור לתצוגת גירסה מלאה