פיוס עם טורקיה: מעמדה של כוח ולא חולשה

כבר יותר מ-5 שנים, מאז תקרית ה"מרמרה", שהיחסים בין ישראל לטורקיה מתנהלים על "אש נמוכה".
פגישות ברמת מנהיגים לא מתקיימות אלא קשרים בין הדרגים הבטחוניים והכלכלי, כאשר אפילו שגרירי 2 המדינות הוחזרו כל אחד לארצם.
הטורקים חזרו ודרשו במהלך השנים האחרונות שישראל תתנצל פומבית על שעצרה את ספינת הטרור שעשתה את דרכה בקיץ תש"ע (2010 למניינם) לעבר רצועת עזה כשעליה פעילי טרור מכמה מדינות (כולל חברת הכנסת הערבייה חנין זועבי).

כזכור – לפני 3 שנים, לאחר ביקורו בארץ של הנשיא חוסיין אובמה, נכנע נתניהו ללחץ האמריקאי והתנצל בפני ארדואן על כך שישראל שמרה על ריבונותה וחיסלה מחבלים שהיו על ספינת הטרור.
נתניהו גם הסכים בזמנו לדבר על פיצויים למשפחות המחבלים הטורקים, אך כנראה בעקבות לחץ ציבורי בישראל ה"פיוס" לא התקדם מעבר לדיבורים (למרות שנתניהו כבר הספיק להתנצל ולהשפיל את ישראל).

אך כעת, בעקבות המתיחות החריפה בין רוסיה לטורקיה, ארדואן מבין שהוא צריך עלה תאנה ומי יותר מתאים מאשר ישראל שמשוועת לאהבה מאומות העולם (אפילו מאלה אשר שואפים שהיא תחדל מלהתקיים)?

אך ארדואן הוא לא היחיד שמזהה כאן הזדמנות: נתניהו יודע שאילולא עסקת מכירת גז משמעותית עם מדינות כמו יוון, קפריסין, איטליה, וטורקיה, יהיה לו קשה מאד להעביר את מתווה הגז אותו הוא נאבק להעביר בממשלה ובכנסת, וכך נוצרה מן הזדמנות מול ארדואן שמנסה להיחלץ מהתסבוכת שהכניס את ארצו אליה מול פוטין ורוסיה, ומצד שני ישנו נתניהו שחייב מבחינתו "להשתיק" את השמאל הישראלי ואת ביקורתו על מתווה הגז.

עד כאן הכל הגיוני, אך היה צפוי שבמעמדה הנוכחי ישראל תהיה קשוחה הרבה יותר מול טורקיה, אך למרות הכל מדובר בנתניהו.
ובמתווה הפיוס שנחשף עד כה מתברר שישראל מתכוונת להיענות לדרישה ההזויה של תשלום פיצויים למחבלים הטורקים שחוסלו על סיפון המרמרה, וזאת בנוסף להתנצלות שכבר ניתנה לפני כשנתיים.

כלומר: לא רק שישראל התנצלה על כך שחיסלה את הטרוריסטים שהתכוונו להפר את ריבונותה, אלא היא גם מתכוונת לשלם כ-20 מליון דולר למשפחות המחבלים.
כאשר בשורה התחתונה הטורקים בפרט וכל העולם בכלל מבין מהמהלך כי ישראל מודה שטעתה (מה שיפתח פתח עתידי למשטי טרור נוספים לכיוון עזה).

שלט חוצות באנקרה שהוצב כבר ב-2013 ומאדיר את ארדואן מול נתניהו שהושפל והתנצל

שלט חוצות באנקרה שהוצב כבר ב-2013 ומאדיר את ארדואן מול נתניהו שהושפל והתנצל

נתניהו מצידו עתיד להגן על הסכם הפיוס ולתרץ בכך שבתמורה להיענות לדרישות הטורקים, הם מצידם התחייבו לאסור את פעילות הזרוע הצבאית של חמאס בשטח טורקיה, אך רובנו יודעים שחמאס לא באמת צריך לפעול רשמית במדינה מוסלמית גדולה כמו טורקיה בדיוק כמו שדעאש לא חייב נציגות בפריס כדי להוציא לפועל פיגוע רב נפגעים.

8אך למרות כל הנכתב לעיל שלא יהיו טעויות: הסכם מכירת גז למדינה כמו טורקיה יכולה רק להועיל למשק הגז הישראלי, אולם אסור בשם עסקת גז כזאת או אחרת למחול על כבודה של ישראל ולגרום לנזק מדיני בלתי הפיך שיתפרש בעולם המוסלמי שניתן להפר את ריבונות ישראל ולאחר מכן לקבל פיצויים.

One comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *