העישון הרבה יותר מסוכן לבריאות שלכם ממה שאתם חושבים

אם עד עכשיו חשבתם שאתם יודעים כמה העישון מזיק לבריאות, מגיע מחקר מקיף שמביא לנו חדשות רעות. העישון מתברר גורם לא רק לסרטן ריאות ומחלות לב, אלא גם למחלות כליות, מעיים ודלקות. ואנחנו חשבנו שזה לא יכול להיות יותר גרוע

Cigarette being broken in two

מחקר חדש מגלה, העישון מזיק לבריאות, אבל ממש. תיקחו את כל מה שאתם חושבים שאתם יודעים על הנזק של העישון ותוסיפו לו חמש מחלות נוספות שהוא גורם, בנוסף לאחריות למותם של 60 אלף אנשים נוספים כל שנה בארה"ב. עד לפני פרסום המחקר הנוכחי עישון נחשב כגורם של 21 מחלות, מהן 12 סוגי סרטן, ואחראי למותם של חצי מיליון אנשים בשנה בארה"ב לבדה.

המחקר הנוכחי שנערך על ידי המכון האמריקאי לסרטן, עקב במשך 10 שנים אחרי קרוב למיליון משתתפים מצא כי בנוסף לסכנות הידועות של סרטן הריאות, מחלת עורקים, התקפי לב, מחלת ריאות כרונית ושבץ, העישון קשור גם לעלייה בסיכון לדלקות, מחלת כליות, מחלת מעיים ומחלות לב וריאה שלא יוחסו בעבר לטבק. למרות שמרבית האנשים המעשנים והלא מעשנים מודעים לנזקים שגורם העישון, החוקרים טוענים כי עוד לא הכל ידוע.

על פי המרכז לבקרת ומניעת מחלות כיום בארה"ב יש 42 מיליון אנשים מעשנים, שהם 15 אחוזים מקרב הנשים ו-21 אחוזים מקרב הגברים לרוב מדובר באנשים עניים ובעלי ההשכלה נמוכה יותר. המחקרים מראים כי שיעור התמותה שלהם הוא פי שניים עד שלוש גבוהים יותר מאלו של אנשים שמעולם לא עישנו, וכי בממוצע, הם מתים יותר מעשור לפניהם. ואם זה לא מספיק, למעשנים יש סיכוי של פי 20 למות מסרטן הריאות.

המחקר התצפיתי מומן על ידי האגודה האמריקנית לסרטן, ונוהל על ידי ד"ר בריאן קרטר, אפידמולוג וחבר במכון לחקר הסרטן ובשיתוף ארבע אוניברסיטאות שונות ברחבי המדינה. בניגוד למחקרים מדעיים רבים, מחקרים שעוסקים בעישון הם מחקרי תצפית הבוחנים הרגלים של אנשים, ומציינים מתאמים סטטיסטיים בין התנהגותם ובריאותם. מתאמים שכאלה אינם מוכיחים קשר של סיבה ותוצאה, כמו מחקרים בהם משתתפים לוקחים תרופות דמה, והסיבה היא שזה לא אתי להורות למשתתפים לעשן במהלך ניסוי.

מי שמעשן יותר, מת מהר יותר

ניתוח מקרי מוות בקרב המשתתפים בשנים 2000-2011, מצא כי בהשוואה לאנשים שמעולם לא עישנו, מעשנים היו בעליי סיכוי גבוה פי שניים למות מזיהומים, מחלת כליות, מחלות בדרכי הנשימה שלא נקשרו בעבר לטבק, ומחלות לב יתר לחץ דם, שבו לחץ דם גבוה גורם לאי ספיקת לב. מעשנים גם נטו למות פי שש ממחלה נדירה הנגרמת על ידי זרימת דם לא מספקת למעי. לפי דבריו של ד"ר קרטר, עישון יכול להחליש את מערכת החיסון ומגדיל את הסיכון לזיהום. בנוסף, הוא גם ידוע כגורם לסוכרת, לחץ דם גבוה ומחלות עורקים, כל מה שיכול להוביל לבעיות בכליות.

הממצאים גם הראו כי נמצא קשר בין תדירות העישון למחלות. על פי התצפיות, אלה שעישנו יותר, היו בעלי סיכויים גבוהים יותר לחלות במחלות. אלו שהיו מעשנים לשעבר, הורידו את סיכוייהם לחלות ככל שהשנים עברו. הקשר שנמצא מעלה את אמינות תוצאות המחקר.

[חדשות וואלה]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *